Теми статей
Обрати теми

Харчовику! А ти зареєстрував потужності?

Олексій Павленко • податковий експерт, buhgalter911@mail.ua
Мова піде про кампанію з держреєстрації потужностей операторів ринку харчових продуктів. Обговорювані тут нормативи і сам механізм їх реалізації (реєстрації потужностей) стосуються багатьох суб’єктів підприємництва з числа як юр-, так і фізосіб-підприємців. А невиконання вимог цих нормативів загрожує штрафами. Якщо не хочете їх сплатити на рівному місці, читайте цю статтю.
ринок харчових продуктів, реєстрація потужностей

Головний герой нашої розмови сьогодні — Порядок № 39*. Але спочатку нагадаємо, що згідно зі ст. 23 Закону № 771** оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні отримувати експлуатаційний дозвіл (див. про це також у кінці статті). Решта операторів ринку будь-яких харчових продуктів, яким не потрібно отримувати експлуатаційний дозвіл (і яких — переважна більшість), зобов’язані зареєструвати свої потужності.

* Порядок проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб’єктам, затверджений наказом Мінагрополітики від 10.02.2016 р. № 39.

** Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.97 р. № 771/97-ВР.

Процедура цієї реєстрації якраз і визначена в Порядку № 39, про що читайте далі.

Держпродспоживслужба розгортається...

Компетентним органом, який повинен займатися виконанням обговорюваного нами Порядку, є Державна служба України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів (скорочено — Держпродспоживслужба) та її органи на місцях. Нагадаємо, що ця служба була створена згідно з постановою КМУ від 10.09.2014 р. № 442 шляхом перетворення/об’єднання державної ветеринарної, фітосанітарної, санітарно-епідеміологічної служб і Держінспекції з питань захисту прав споживачів.

img 1Офіційно Держпродспоживслужба розпочала свою роботу і приступила до виконання функцій зовсім нещодавно — з виходом розпорядження КМУ від 06.04.2016 р. № 260-р.

Сам же Порядок № 39 було розроблено на виконання ст. 25 Закону № 771. Дата набуття цим Порядком чинності — 08.04.2016 р.!

Згідно з ч. 1 ст. 25 Закону № 771 і п. 1.1 розд. І Порядку № 39 оператори ринку, які здійснюють діяльність, що не вимагає отримання експлуатаційного дозволу, повинні зареєструвати потужності, що використовуються на будь-якій стадії виробництва та/або обігу харчових продуктів.

У складі Порядку № 39 затверджено форму заяви (додаток 1), процедуру проведення держреєстрації потужностей, ведення реєстрів та надання заінтересованим суб’єктам інформації з реєстрів. І, як ми зазначили, усе це перебуває у віданні Держпродспоживслужби.

Хто зобов’язаний реєструвати?

Спочатку розберемося з поняттями, що використовуються в Порядку № 39. Потрібні нам поняття визначено у ст. 1 Закону № 771.

Отже. Оператор ринку харчових продуктівсуб’єкт господарювання, в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об’єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), та який відповідає за виконання вимог Закону № 771 і законодавства про безпеку та окремі показники якості харчових продуктів.

img 2У свою чергу, потужності — це споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об’єктів санітарних заходів.
Об’єкти санітарних заходів — це продукти харчування, тварини, призначені для споживання людиною, а також допоміжні матеріали для переробки та матеріали, що контактують з харчовими продуктами.

Далі, звернувшись до Закону № 771, з’ясуємо, що означає фраза «діяльність, що не вимагає отримання експлуатаційного дозволу» (ч. 1 ст. 25). Відповідь знаходимо в ч. 2 ст. 23 цього Закону, де зазначено, що обов’язок на отримання експлуатаційного дозволу не поширюється на:

— операторів ринку, які провадять діяльність, пов’язану з первинним виробництвом, та/або транспортуванням, та/або зберіганням, та/або продажем харчових продуктів, що не вимагають дотримання температурного режиму і можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною;

— заклади громадського харчування;

— потужності, що здійснюють виробництво харчових продуктів, інгредієнтами яких є виключно продукти рослинного походження та/або перероблені продукти тваринного походження;

— заклади роздрібної торгівлі, обсяги продажів окремих продуктів харчування якими не перевищують обсягів, затверджених відповідною постановою КМУ з урахуванням кращих міжнародних та європейських практик, а також документів відповідних міжнародних організацій. За відсутності такої постанови ця норма поширюється на всі заклади роздрібної торгівлі.

З урахуванням наведеної вище ч. 1 ст. 25 Закону № 771 перелічені особи точно зобов’язані реєструвати свої відповідні потужності.

Виходячи з цих термінів, напрошується невтішний висновок: усі юр- та фізособи — суб’єкти господарювання, які підпадають під термін «оператор ринку», які хоч якимось боком пов’язані з виробництвом, та/або транспортуванням, та/або зберіганням, та/або продажем харчових продуктів, зобов’язані провести державну реєстрацію зазначених «потужностей». Виняток становлять тільки ті суб’єкти, які на певні види діяльності отримують експлуатаційні дозволи, — і тільки щодо потужностей, задіяних у таких видах діяльності.

img 3Під реєстрацію потужностей потрапляють особи, які здійснюють будь-які стадії виробництва продуктів харчування, громадське харчування, оптові та роздрібні торговці продуктами харчування, перевізники продуктів, овоче-фрукто-продуктові склади і низка інших «операторів ринку».

Звертаємо увагу: потужності, пов’язані тільки з матеріалами, що контактують з харчовими продуктами (їх виробництвом/реалізацією/транспортуванням/зберіганням), реєструвати не потрібно. Дякуємо і за це...

Водночас самі допоміжні матеріали не потрапили до винятків. Для цілей реєстрації потужностей вони Законом № 771 прирівняні до харчових продуктів.

Про механізм реєстрації

Оператору ринку необхідно до свого територіального органу Держпродспоживслужби подати заяву(и) про держреєстрацію потужності (форма — в додатку 1 до Порядку № 39), засвідчену(і) підписом керівника або власника потужності. Заява може бути подана як у паперовому, так і в електронному вигляді (з використанням посиленого сертифіката електронного ключа в установленому порядку).

Держреєстрації підлягає кожна окрема потужність, що перебуває в управлінні оператора ринку (п. 1.6 розд. І Порядку № 39). Щоправда, на практиці, якщо виходити зі змісту форми заяви та державного реєстру потужностей операторів ринку, Держпродспоживслужба зараз фактично реєструє не потужності, а тільки суб’єктів господарювання*** (і їх «харчові» та «довколахарчові» види діяльності).

*** Навіть в іншому реєстрі — операторів ринку, які отримали експлуатаційний дозвіл, в якому є графа «найменування потужності», — у цій графі, як правило, фігурує не потужність, а найменування суб’єкта господарювання.

img 4Тому поцікавтеся у своєму тероргані Держпродспоживслужби: можливо, за наявності у вас низки різних потужностей він задовольниться всього однією вашою заявою (або декількома — тільки за різними видами діяльності)...

Найприємніше: державна реєстрація потужностей здійснюється безоплатно, протягом 15 робочих днів після отримання заяви про таку реєстрацію, про що Держпродспоживслужба повідомляє оператора ринку протягом 5 робочих днів після проведення реєстрації. Якщо реєстрація протягом цього строку не закінчена, то терорган Держпродспоживслужби передає заявнику письмове обґрунтування причин у відмові в реєстрації або продовженні строку реєстрації (не більше ніж на 15 днів).

Причин для відмови в реєстрації Порядок № 39 допускає дві: заяву подано не за формою (з додатка 1 до цього Порядку) і в заяві наведено неповну інформацію.

Реєстрація здійснюється органами Держпродспоживслужби у спеціальному реєстрі, який вони ведуть в електронному вигляді і до якого забезпечують відкритий (безоплатний і безперервний) доступ на своєму веб-сайті (http://www.consumer.gov.ua).

img 5Згідно з ч. 3 ст. 25 Закону № 771 і п. 2.5 розд. ІІ Порядку № 39 заява на реєстрацію потужності повинна подаватися до тероргану Держпродспоживслужби не пізніше ніж за 10 днів до початку роботи потужності.

Тому «зобов’язаним» особам, напевно, варто поспішити з цією реєстрацією, щоб їх потім не почали тероризувати тероргани Держпродспоживслужби. Адже за непроведення такої реєстрації передбачено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу. Згідно зі ст. 64 Закону № 771 виробництво, зберігання харчових продуктів на незареєстрованих потужностях тягне за собою накладення штрафу на юросіб у розмірі від 33350 до 43500 грн.****, на підприємців — від 11600 до 21750 грн.

**** Тут і далі розміри штрафів наведено виходячи з розміру мінзарплати, установленого на 01.05.2016 р., — 1450 грн.

img 6Крім того, оператор ринку зобов’язаний повідомляти до тероргану Держпродспоживслужби про зміни в інформації про оператора ринку та потужності не пізніше 10 робочих днів з дати настання таких змін (п. 5.1 розд. V Порядку № 39).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі