Теми статей
Обрати теми

Перевірки: гарячі точки

Юрій Товстоп’ят • податковий експерт, y.tovstopyat@buhgalter911.com
Життя показує, що жодні мораторії не здатні зупинити перевіряючих, якщо ті хочуть вийти на стежку... перевірки. Причому стосується це не тільки податківців на місцях, а й ДФСУ — «голови», з якої, як відомо, «усе й починається». Пропонуємо освіжити в пам’яті цю тему, адже трактування чинного законодавства в різних листах/роз’ясненнях, а також судових рішеннях/постановах/ухвалах зустрічаються різні.
адміністрування податків, перевірки, перевірочний мораторій

Від кого захищає мораторій1. Ми схильні вважати, що стосується він усієї «армади» контролерів, і ми не єдині у своїй думці. Але на практиці з можливістю довести це виникають проблеми.

1 Детальніше про нього ви могли прочитати у статті «Штрафні (податок на прибуток) і перевірочні мораторії: на що сподіватися цього року» в журналі «Бухгалтер 911», 2016, № 9, с. 5.

Так, наприклад, Мін’юст (лист від 04.12.2015 р. № 2112/14157-0-4-15/8.1) переконаний, що перевірочний мораторій, передбачений до кінця цього року п. 3 розд. ІІ Закону № 712, стосується тільки врегулювання відносин, що виникають у сфері справляння податків і зборів. Решти «неподатковозбірних» органів стосувався інший «короткий» мораторій, передбачений Законом № 763. Але зараз його дія закінчилася.

2 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII.

3 Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. № 76-VIII.

Вторять такому висновку, на жаль, і численні (!) судові рішення.

Рідкісні позитивні висновки бачимо у твердженнях Вищого адміністративного суду України, який зазначив у своїй ухвалі від 28.04.2016 р. № К/800/38796/15, що дія мораторію, передбаченого п. 3 розд. ІІ Закону № 71, поширюється на всі без винятку контролюючі органи. Хоча, задля справедливості, зазначимо, що в цій ухвалі йдеться про спір між платником податків і обласною державною податковою інспекцією, та й питання конкретизації контролюючих органів, які повинні «слухатися» мораторію, у ньому не деталізоване внаслідок непотрібності у тому конкретному випадку.

Харківський окружний адміністративний суд у постанові від 12.11.2015 р. № 820/10206/15 підтримав суб’єкта господарювання, який, посилаючись на отримані від Державної регуляторної служби України роз’яснення, сперечався з «екологами» щодо правомірності перевірки.

img 1З відповіді Державної регуляторної служби України виходило, що обмеження на перевірки із Закону № 71 поширюються на Держекоінспекцію України.

Таким чином, податківців мораторій із Закону № 71, безперечно, стосується. А ось довести, виходить, навіть у суді, що він поширюється й на інших «контролерів», які не пов’язані зі справлянням податків і зборів, буде вкрай важко.

Позиція податківців. Здавалося б, ДФСУ зважає на мораторій (про що, зокрема, йдеться в категорії 136.01 ЗІР). З тим, що навіть камеральних перевірок з податку на прибуток податківці проводити не мають права, ДФСУ погоджувалася, зокрема, у листі від 06.05.2015 р. № 16102/7/99-99-15-02-02-17.

Але, звісно, податківці на місцях активно «хапаються» за можливість перевірки низькодохідних платників податків під прикриттям приводів, наведених у самому п. 3 розд. ІІ Закону № 71.

У цьому світлі звертає на себе увагу вимога Вищого адміністративного суду України, наведена в ухвалі від 28.04.2016 р. № К/800/38796/15, зазначати в наказі про призначення перевірки, з якого питання вона призначається: повнота нарахування і сплати ПДФО, ЄСВ або відшкодування ПДВ.

img 2Мораторій установлює пільговий режим для певної категорії суб’єктів господарювання, а отже, захист платників податків від безпідставних і необґрунтованих перевірок потребує конкретизації дій контролюючих органів, що робить неможливим видання наказів із «загальними» формулюваннями щодо проведення перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, оскільки таке формулювання необґрунтовано розширює повноваження контролюючих органів, звуження яких якраз і було метою законодавця.

Але податківці «не гребуватимуть» і іншою можливістю обійти мораторій. А саме, сподіваючись на те, що перевірки платників податків з обсягом доходу за попередній календарний рік до 20 млн грн. контролюючі органи мають право здійснювати з дозволу КМУ4, ДФСУ як за «рятівну соломинку» хапається за постанову КМУ (наприклад, лист від 04.09.2015 р. № 33009/7/99-99-15-02-02-17). Причому, як підказує логіка, за не зовсім відповідну постанову № 995.

4 А також за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України, але ці підстави зараз не становлять для нас інтересу.

5 Постанова КМУ і НБУ «Про затвердження плану заходів на 2015 рік із запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів...» від 11.03.2015 р. № 99. На сьогодні діє аналогічна за назвою (тільки на 2016 рік) постанова від 11.02.2016 р. № 103.

У ній КМУ (у 2015 році спільно з НБУ) поклав на органи ДФСУ деякі обов’язки в частині боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванням тероризму і розповсюдженням зброї масового знищення. І у зв’язку з цим податківці вирішили, що мають всі підстави піддавати камеральним перевіркам усю податкову звітність усіх платників-юросіб суцільним порядком і за всі податкові (звітні) періоди.

На незаконність застосування податківцями зазначеного листа вказав у постанові від 17.03.2016 р. № 810/488/16 Київський окружний адміністративний суд.

Чи є «світло в кінці тунелю»? Якщо перевірка призначена з порушенням законодавчих вимог до неї (а ігнорування мораторію цілком вписується під таке порушення), це призводить до визнання такої перевірки незаконною і відсутності правових наслідків такої. Ці висновки містить постанова Верховного Суду України від 27.01.2015 р. у справі № 21-425а14. Тобто податкове повідомлення-рішення, винесене податківцями в результаті незаконно призначеної перевірки, у процесі оскарження в суді повинно бути визнано недійсним.

img 3Підтверджує такий висновок і постанова Запорізького окружного адміністративного суду від 08.06.2016 р. у справі № 808/1478/16.

Тому наша порада — у випадку з податківцями сміливо звертайтеся до суду! І нехай вам пощастить і ваш суд виявиться і справді «найгуманнішим судом у світі».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі