Відразу зауважимо, що податківці тут фіскалять. Причому вже досить давно.
Так, у категорії 109.02 ЗІР вони зазначають, що «якщо розрахунки за товар (послугу) проводилися у безготівковій формі, то повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу) здійснюється:
— у безготівковій формі через установу банку або
— у разі готівкової форми розрахунків чи застосування банківської платіжної картки — із застосуванням РРО з оформленням відповідного розрахункового документа».
Інакше кажучи, якщо повертати гроші готівкою, то така операція має обов’язково супроводжуватися застосуванням РРО — вважають податківці.
Власне аналогічну позицію можна знайти і в «бородатому» листі № 14083/7/23-7017/572**. Причому з нюансами.
** Оглядовий лист ДПАУ від 06.07.2009 р. № 14083/7/23-7017/572.
Перший нюанс. Податківці наполягають, що навіть якщо товар не поставлявся, це нічого не змінює (пп. 2.2.55 і 2.2.147 листа № 14083/7/23-7017/572). Хоча, звичайно, цей висновок заслуговує на обговорення.
Другий нюанс. Податківці непрямо визнають: якщо підприємство не є підприємством торгівлі, громадського харчування, то і при поверненні передоплати можна скористатися пільговим п. 1 ст. 9 Закону про РРО (при дотриманні усіх інших умов цієї норми). Тобто провести розрахунок через касу (див. також пп. 2.2.55 і 2.2.147 листа № 14083/7/23-7017/572, хоча в п.п. 2.2.45 податківці про це не згадують).
Підкреслимо, що сьогодні п. 1 ст. 9 Закону про РРО стосується лише продукції власного виробництва.У цілому пояснює свою позицію ДФСУ тим, що повернення передоплати готівкою вписується у визначення розрахункової операції в розумінні ст. 2 Закону про РРО. А розрахункові операції як у готівковій, так і в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг Закон про РРО приписує проводити через РРО.
Таким чином, передоплату, отриману безготівково, краще безготівково і повернути.