Чи заборонена ФОП субсидія? Багато хто думає, що наявність статусу ФОП конфліктує з можливістю отримання субсидії. Але це не так. Жодних заборон для ФОП немає. Їх становище щодо субсидій таке саме, як і в інших громадян.
А як обчислюється дохід ФОП? Ось тут і з’являються запитання. У цьому плані нещодавно в Положенні № 848* відбулися деякі зміни.
Простіше з тими, хто на початок місяця, з якого призначається субсидія (у загальному випадку — з місяця звернення за нею), є підприємцем-єдиноподатником. Тоді до розрахунку субсидії піде фіксований, установлений в абз. 6 п. 12 Положення № 848 дохід (відповідно, фактичний підприємницький доход, отриманий у розрахунковому періоді, нехай навіть і не на єдиному податку, а, наприклад, на загальній системі оподаткування, нікого не цікавитиме). Нові розміри цього фіксованого доходу такі:
ППЄП групи 1 | 2 прожиткових мінімуми, встановлених для працездатних осіб (далі — ПМПО) |
ППЄП групи 2 | 3 ПМПО |
ППЄП групи 2 | 4 ПМПО |
Примітка: система оподаткування та група платника єдиного податку визначаються на початок того місяця, з якого призначається субсидія (у загальному випадку — з місяця звернення за нею). |
А як визначити дохід ФОП, який перебуває на загальній системі оподаткування? Положення № 848 із цього приводу нічого не говорить. Але, по суті, це означає, що орієнтиром є його фактичний чистий дохід, отриманий у розрахунковому періоді (за даними тієї ж декларації про майновий стан та доходи).
Якщо субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається в I кварталі року, середньомісячний сукупний дохід визначається за перші три квартали попереднього року, в решті випадків дохід обчислюють за попередній календарний рік.Загальносистемнику важливо звернути увагу на такий момент: якщо середньомісячний чистий дохід за розрахунковий період виявиться менше ПМПО (для місяців розрахункового періоду), то його (чистий дохід) у «малодохідних» місяцях визнають на рівні 2 ПМПО (абз. 3 п. 12 Положення № 848).
Ще нюанс. Якщо ви, будучи підприємцем, у розрахунковому періоді отримували ще й доходи у вигляді зарплати, стипендії, пенсії та інші виплати, їх теж потрібно «засвітити» у декларації на субсидію.
Саме собою, потрібно врахувати доходи інших осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) (осіб, які фактично мешкають у ньому)**. Після чого робитиметься усереднення доходу на одну особу.
** Кількість зазначених осіб визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія.
У декларації на субсидію не потрібно показувати розмір доходу (його визначають, подавши запит до податкової, ПФУ або соцфондів). Необхідно вказати тільки вид доходу (наприклад, зарплата) і назву тієї організації, в якій отримано дохід. А ППЄПи вказують свою групу.Але якщо ви вкажете в декларації доходи, інформація про які відсутня у ДФСУ, ПФ та інших держорганів, доведеться додати ще й відповідні довідки про доходи/пояснення.
Які документи зібрати та куди подати? Оформляє субсидію той мешканець (у тому числі ФОП), на якого відкриті рахунки у ЖК-конторах. Для цього він повинен скласти всього два документи:
1) декларацію на субсидію, про яку ми вище згадували. Багато хто її вже бачив. Знайти її бланк можна за посиланням (http://www.mlsp.gov.ua/labour/control/uk/ publish/category?cat _ id=160234), а заповнити її досить просто;
2) заяву про призначення субсидії. Її бланк можна скачати там же. У примітках вказуєте наявність чи відсутність лічильника.
Якщо ви є орендарем, до зазначених документів додаєте договір оренди.
Ці документи можна подати особисто (потрібно мати при собі паспорт) або надіслати поштою до управління соціального захисту населення (просто — соцзабез) за вашим місцем проживання (поштову та електронну адресу вашої структури можна знайти за тим самим посиланням, натиснувши «Адреси структурних підрозділів з питань соціального захисту населення»).
Якщо ви хочете подати ці документи в електронній формі, то для цього вам обов’язково потрібен ЕЦП. Якщо ЕЦП немає, то доведеться особисто прийти до соцзабезу та підписати подані документи. На це дається місяць. Не прийдете — доведеться наново подавати заяву та декларацію.
ФОП, будьте уважні: субсидію не нададуть, якщо будь-яка із зареєстрованих у житловому приміщенні осіб протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснила покупку нерухомості, авто, будматеріалів, інших товарів тривалого користування або одноразово оплатила послуги з будівництва, ремонту нерухомості або рухомості, телефонного зв’язку тощо на суму, яка на дату покупки (оплати) перевищує 50 тис. грн.За логікою, ця вимога не повинна стосуватися підприємницьких закупівель, але стверджувати тут щось напевно важко.
Скільки дасть субсидія? Оцінити економію на око можна, розрахувавши середньомісячний дохід на одного члена сім’ї і скориставшись таблицею з розмірами обов’язкових платежів за ЖК-послуги за посиланням: http://www.mlsp.gov.ua/labour/control/uk/publish/article?art id=183110&cat id= 160234.
Наприклад, за вашими розрахунками середньомісячний дохід на одну особу становить 1500 грн. У такому разі обов’язкова частина плати за ЖК-послуги складатиме 8,46 % на одну особу, зареєстровану у приміщенні (будинку). Відповідно, на 1 особу за комунальні платежі ви будете повинні перераховувати лише 126,90 грн. (1500 грн. х 8,46 %) на місяць, на двох — 253,80 грн., на трьох — 380,60 грн. тощо. Решта покривається субсидією.