Теми статей
Обрати теми

Первинка при оренді: сучасні тенденції

Казанова Марина, податковий експерт, m.kazanova@buhgalter911.com
У сьогоднішній статті пропонуємо обговорити лист Мінфіну від 30.05.2016 р. № 31-11410-09-10/15182. Присвячений він питанню, актуальному для багатьох суб’єктів господарювання: якими первинними документами оформляти орендні відносини? Найголовніше! Мінфін у ньому роз’яснив, чи потрібно на оренду щомісячно складати акти виконаних робіт (послуг).
первинні документи

Основний висновок зазначеного листа Мінфіну такий: для підтвердження здійснення господарської операції оренди одного договору оренди недостатньо! Потрібні і первинні документи, що підтверджують факт:

1) передачі майна в оренду;

2) надання орендних послуг протягом звітного періоду.

Приймання-передача об’єкта оренди

Як зазначено в листі, факт передачі об’єкта оренди від орендодавця до орендаря повинен підтверджуватися відповідним первинним документом. «За всією формою: опис, протокол, здав, прийняв...» img 1.

Як правило, сторони підписують для цього акт приймання-передачі об’єкта оренди. Форму цього акта не затверджено (складається в довільній формі з урахуванням усіх обов’язкових реквізитів первинного документа, зазначених у ст. 9 Закону про бухоблік).

img 2Можна використовувати типову форму № ОЗ-1.

Щодо оренди нерухомості посилання на обов’язковість складання цього акта прямо міститься у ст. 795 ЦКУ. Автори науково-практичного коментаря до ст. 795 ЦКУ зазначають, що: «Ділова практика передбачає включення у зміст такого акта детального опису об’єкта нерухомості, його місцезнаходження, вартості цього об’єкта на момент передачі, опису його санітарного та технічного стану. До акта приймання-передачі може додаватися технічна документація на об’єкт, перелік обладнання, устаткування, меблів та інших речей, що передаються разом з будівлею чи спорудою, копії документів, що засвідчують право власності наймодавця на об’єкт найму, та інші документи за згодою сторін»*.

* Науково-практичний коментар до Цивільного кодексу України системи «ЛІГА-ЗАКОН».

Саме з моменту підписання цього акта (якщо інше не встановлене договором) почнеться відлік користування об’єктом оренди.

Якщо акт приймання-передачі об’єкта оренди не було складено сторонами, то вважається, що фактичного користування об’єктом оренди не було, а отже, орендодавець не має права вимагати від орендаря сплати орендних платежів (див., наприклад, ухвалу Господарського суду Чернігівської області від 14.06.2016 р. у справі № 927/470/16).

(!) Акт приймання-передачі об’єкта оренди повинен складатися і щодо оренди будь-якого іншого майна (а не тільки нерухомого). Наприклад, щодо оренди транспортного засобу Господарський суд Дніпропетровської області (рішення від 29.07.2015 р. у справі № 904/5797/14) зазначав: лише щомісячні акти наданих орендних послуг не можуть бути підставою для фактичного підтвердження передачі об’єкта оренди в користування.

Первинний документ на орендні платежі

Мінфін у листі зазначає, що окремий первинний документ повинен складатися і для підтвердження надання послуг оренди протягом місяця (на орендні платежі). Як правило, для цього складається акт виконаних робіт (послуг). Але в договорі сторони можуть передбачити і складання іншого первинного документа, що підтверджує розрахунок послуг оренди.

Звернемо увагу: Мінфін у листі говорить про оренду як про послугу. Але чи є оренда послугою? З якого боку поглянути img 3.

З точки зору цивільного законодавства оренда — це не послуга (з точки зору податкового — послуга). На це ще звертали увагу Мін’юст у листі від 23.02.2004 р. № 8-11-19 і ВАСУ в ухвалі від 26.03.2015 р. № К/9991/92743/11.

img 4З тим, що договір оренди за своєю природою не є договором надання послуг, погоджуються й самі податківці (категорія 103.25 ЗІР).

А оскільки оренда — не послуга, то з юридичної точки зору акт виконаних робіт на оренду можна і не складати. Для підтвердження орендних послуг, у принципі, вистачить договору, акта приймання-передачі та платіжних документів на перерахування орендних платежів.

Але! Мінфін у листі і самі податківці ( лист ДФСУ від 19.01.2016 р. № 919/6/99-99-19-03-02-15) наполягають на тому, що акти надання орендних послуг мають бути, адже будь-яка операція в бухобліку повинна ґрунтуватися на первинних документах ( п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік).

За великим рахунком, орендодавець у цьому випадку міг би обійтися складанням бухдовідки як первинного документа. Але ж і орендарю, щоб підтвердити факт орендної операції, також необхідний первинний документ img 5.

Акти на оренду важливі і для обліку ПДВ (оренда цілком вписується в податкове визначення постачання послуг — п.п. 14.1.185 ПКУ). Адже податкові зобов’язання з ПДВ виникають за першою з подій: отриманням передоплати чи підписанням документа, що засвідчує факт надання послуг ( п. 187.1 ПКУ). Тому без первинного документа, що підтверджує факт постачання послуги, не обійтися!

img 6Акти виконаних робіт (послуг) на оренду краще складати. Вони важливі не тільки для бухобліку, а й для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ.

Чи можна складати акти не щомісячно, а рідше: наприклад, раз на квартал? Якщо ви платник ПДВ, то акти варто складати щомісячно (особливо в частині оренди з подальшою оплатою). Адже враховуючи правило першої події з ПДВ, податківці наполягатимуть на тому, що оскільки орендна послуга за фактом надана в поточному місяці, то і ПДВ-зобов’язання за нею повинні також відображатися вже в поточному місяці. І навряд чи їх переконає те, що акти складаються з іншою періодичністю, наприклад, щокварталу.

Яку дату ставити в актах на орендні послуги? «Первинку» потрібно складати в момент здійснення госпоперації. Якщо це неможливо — одразу після її завершення ( ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік).

img 7Мінфін у листі зазначає, що датою складання акта на орендні послуги (або іншого первинного документа, що його замінює) є дата його підписання.

Тому акти на оренду краще датувати останнім календарним днем звітного місяця (якщо він припадає на вихідний — не страшно, адже Закон про бухоблік не вимагає, щоб первинні документи складалися тільки в робочі дні). Складати акт на оренду останнім робочим днем місяця некоректно — він не охоплюватиме частину місяця (вихідні дні) і документ буде оформлений ще до завершення госпоперації.

На окрему увагу заслуговує ситуація, коли акт на оренду складається першим робочим днем наступного місяця. У бухобліку операція оренди має бути проведена в тому місяці, в якому вона здійснена ( п. 5 ст. 9 Закону про бухоблік), незалежно від того, якою датою оформлено акт (на це звертає увагу й Мінфін у листі).

А ось для ПДВ важлива дата першої події. Тому якщо перша подія — підписання акта, то фактично в цій ситуації ПДВ-зобов’язання виникнуть тільки в наступному періоді. Податківцям це точно не сподобається (лист ДПАУ від 20.05.2010 р. № 9895/7/16-1517-08, № 5766/5/16-1518)!

img 8Акти на оренду краще датувати останнім календарним днем місяця, навіть якщо він припадає на вихідний.

Дата складання акта

Відображення в обліку

Наслідки

29.07.2016 р. (п’ятниця — останній робочий день місяця)

Бухоблік — у липні

Документ складено не датою завершення операції

Зобов’язання з ПДВ — у липні

01.08.2016 р. (понеділок — перший робочий день наступного місяця)

Бухоблік — у липні

Податківці будуть проти перенесення зобов’язань на наступний період

Зобов’язання з ПДВ — у серпні

31.07.2016 р. (останній календарний день місяця)

Бухоблік — у липні

Операція відображена коректно

Зобов’язання з ПДВ — у липні

Наведемо приклад складання акта наданих послуг оренди.

img 9

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі