* Набув чинності 12.08.2017 р.
** Затверджені наказом Мінфіну від 13.06.2017 р. № 567.
По суті, наказом унесені дві поправки.
Перша поправка. Торкається основного блокувального критерію — невідповідності обсягів постачання конкретного товару/послуги обсягам його придбання. А саме: уточнили, як рахувати різницю, за якою визначають перевищення в 1,5 раза обсяг постачання в поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування.
Раніше з Критеріїв (п.п. 1 п. 6) випливало, що для розрахунку такої різниці треба з обсягу продажів конкретного товару/послуги відняти обсяг його придбання.
Тобто передбачалася така формула:
Осягпост.у реєстрованій ПН > 1,5 х (Осягпост.2017 - Осягпридб.2017).
Нагадаємо: обсяги рахуються за значенням гр. 10 зареєстрованих податкових накладних.Зараз же встановлено, що рахується ця різниця навпаки: з обсягів придбання віднімають обсяги продажів. Тобто формула така:
Осягпост.у реєстрованій ПН > 1,5 х (Осягпридб.2017 - Осягпост.2017).
Це й логічно. Спочатку ми схилялися саме до такого підходу. Та й на практиці система рахує різницю саме так (віднімаючи з обсягу придбань обсяги продажів, а не навпаки). Тепер це просто «узаконили».
Також уточнили такий момент: в обсягах придбання не враховуватимуться обсяги придбання товарів/послуг з пільгових і нульових операцій. Тобто такі «пільгові» покупки не збільшуватимуть показник Осягпридб.2017. Податківці говорять, що так вони хочуть установити контроль над звільненими і пільговими операціями (коли в «постачальних» податкових накладних раптом спливає ПДВ за товарами/послугами, які отримувалися раніше «без ПДВ»). Також це нововведення може позначитися на підрахунку вже другої умови блокувального критерію — наявність у залишку 75 % ризикових товарів.
Друга поправка. Торкається вже Виняткового переліку документів. У його п. 2 чітко прописали, що подавати документи для розблокування треба тільки в електронному вигляді. Нагадаємо: раніше формулювання звучало так, що платник «може подати» документи і пояснення в електронному вигляді. І це викликало різночитання. Тепер чітко закріплено, що єдино можливий спосіб подання документів — електронний.
Відзначимо, що незабаром плануються чергові «удосконалення» критеріїв.
Про це свідчить черговий проект зі змінами в Критеріях ризиків***.*** https://www.minfin.gov.ua/news/view/proekty-normatyvnopravovykh-aktiv--?category=aspekti-roboti.
Зокрема, планується розширити «коло» осіб, звільнених від блокування. До нього можуть увійти власники і користувачі землі, які виконують умови за обсягом задекларованої площі земділянок. Але це в майбутньому. А доки маємо те, що маємо.