Потрібно розуміти, що йдеться про бухдовідку (з копіями документів, що підтверджують інформацію з неї), подання якої:
— разом з «розблокувальною» Таблицею фактично вже узаконене на рівні Критеріїв № 567*;
— «негласно» вимагається при поданні документів для розблокування податкової накладної (ПН) / розрахунку коригування (РК).
Що стосується другого випадку, то слід зазначити, що ні в п. 201.16 ПКУ, ні в «блокувальних» документах Мінфіну про це немає жодного слова. І, на наш погляд, такі зайві вимоги податківців незаконні. Але тут, знову ж таки, ми знаходимося в «невигідній позиції прохача» .
Бухдовідка повинна містити також і інформацію про наявність приміщень (власних, орендованих), виробничих потужностей (власних, орендованих) тощо.
Нас цікавитимуть «виробничі потужності».
Унаслідок того, що з амортизацією в підприємців завжди було туго, відповідні витрати, зазвичай, «ховали». Відповідно, і з документами обходилися не дуже дбайливо. Адже дані з них ні в облікових регістрах, ні у звітності не фігурували. Як бути тепер?
Ситуація з амортизацією «розпогодилася» (але з масою нюансів) стосовно об’єктів основних засобів, придбаних починаючи з 01.01.2017 р.**
** Деталі знайдете в статті «Нотатки про амортизацію у підприємця-загальносистемника» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 42).
Оскільки фізособі-підприємцеві «повноцінний» бухоблік чужий (ФОП не зобов’язані вести бухоблік), то «підтвердні» документи в цьому випадку — це платіжні документи, договір купівлі-продажу (постачання). Але за фактом їх немає .
Реєстрація і Ко. Реєстрація устаткування на підприємця дійсно зняла б усі проблеми, якщо вона була б проведена. Але така реєстрація, напевно, на щастя, покриває далеко не всі об’єкти. «У справі» об’єкти нерухомості (реєструються речові права на нерухомість), транспортні засоби (у тому числі великовантажні і технологічні), трактори й інша сільгосптехніка***.
*** Див. постанову КМУ від 08.07.2009 р. № 694.
Поголовної реєстрації устаткування, так би мовити, з метою закріплення його за підприємцем законодавством не передбачено.
Отримання дозволу на експлуатацію устаткування теж могло б зіграти «підтвердну» роль. Але це явище, на щастя, теж не повсюдне.
Ще один «підтвердний механізм», який міг би стати в пригоді підприємцеві, — подання Повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за ф. № 20-ОПП. Але знову ж таки, зазвичай, «повідомляємо» ми податківців про «більші» об’єкти.
Див. «Типи об’єктів оподаткування» на сайті податківців: http://sfs.gov.ua.
Якщо «повідомляли» про більший об’єкт, який складно собі уявити без устаткування, про яке йдеться, то інформацію про це потрібно навести в бухдовідці. І це, вважаємо, повинно мати позитивний ефект. Нарешті, «сліди» використання устаткування могли «осісти» у звітності. Наприклад, з екоподатку.
Устаткування чимось «живиться» / потребує обслуговування. Відповідно, опосередковано його наявність і використання можуть підтвердити сплачені рахунки на електроенергію, ПММ, ремонт тощо.
Знову ж таки, можна використати матеріали тієї ж фотофіксації, які б підтверджували реальність використання устаткування.
Є ще ч. 2 ст. 328 ЦКУ. У ній ідеться про презумпцію сумлінності: «Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом». Це повинно ускладнити податківцям «міграцію» в тому напрямі, що устаткування нашим не є, відповідно ми не можемо ним користуватися у своїй госпдіяльності (а можемо, наприклад, лише забезпечувати його збереження).
«Законодавче» підтвердження. Додати сюди слід і те, що сам процес надання бухдовідки з документальним підтвердженням чітко не регламентований. Регламентований лише процес надання «розблокувальної» Таблиці, пояснень і копій документів згідно з Винятковим переліком****.
**** Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Мінфіну від 13.06.2017 р. № 567.
Необхідність подання бухдовідки в разі подання «розблокувальної» Таблиці логічно виходить з внутрішнього Регламенту комісії ДФС, затвердженого наказом ДФСУ від 26.06.2017 р. № 450.
Резюмуючи все це, можна дійти висновку, що через відсутність чіткої «регламентації» процесу підприємець у цій ситуації може підтвердити фактичну наявність/використання виробничих потужностей, маючи на руках лише паспорт устаткування (документи, що підтверджують придбання, відсутні). При цьому потрібно проявити винахідливість і надати «непрямі» докази використання устаткування в оподатковуваних операціях.
Водночас не можна виключати ймовірність того, що на податківців це не подіє .
Можна використовувати й інші варіанти підтвердження володіння і використання устаткування (отримання його в дар, оренду, позику), але всі вони пов’язані з необхідністю врахування багатьох нюансів. Добре подумайте перед їх застосуванням!
Наприклад, при безкоштовному користуванні устаткуванням (позика) податківці бачать у підприємця на загальній системі дохід за звичайними цінами.