Теми статей
Обрати теми

Банкопад- 2016/2017: шпаргалка на випадок виникнення проблем

Смердов Віталій, шеф-редактор
Ринок банківських послуг в Україні лихоманить уже не перший рік. Кульмінацією цього можна назвати перехід ПАТ «ПриватБанк» у власність держави. Враховуючи важливість цього питання (передусім через клієнтське охоплення вказаного банку) і число міфів, що виникли на цьому ґрунті, ми просто не маємо права залишатися осторонь. У цій статті ми пропонуємо вам ознайомитися з наслідками націоналізації згаданого банку, а також практикою дій на випадок виникнення проблем у будь-якому іншому банку.
банківські питання, антикриза

Колеги, як ми розуміємо, на даний момент ситуація з ПАТ «ПриватБанк» стабілізувалася і вщухла. Нагадаємо: вона була пов’язана з тим, що наприкінці грудня цей банк визнали неплатоспроможним, ввели в ньому тимчасову адміністрацію (що призвело до тимчасових перебоїв в обслуговуванні клієнтів) і, у результаті, продали Мінфіну. З цієї миті банк став державним. Але до чого це призвело?

Банк став державним: що це змінює?

По факту, акції ПАТ «ПриватБанк» в обсязі 100 % були продані Мінфіну. Це означає, що банк став державним (ст. 7 Закону про банки*). Найбільше це вплинуло на створення/припинення й управління банком.

* Закон України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 р. № 2121-III.

img 1Якщо в майбутньому Мінфін повністю/частково продасть такі акції, банк втратить статус державного (ст. 7 Закону про банки).

В той же час безпосередньо обслуговування клієнтів це не стосується. Тобто, в ідеалі, це саме по собі не призводить до зміни умов договорів, необхідності їх переукладення або обмеження прав клієнтів (зокрема, обмеження їх права безперешкодно розпоряджатися своїми коштами і т. п.).

У цілому, це і логічно — адже, за великим рахунком, сталася зміна власників акцій банку без його реорганізації (отримання банком статусу державного не можна вважати його реорганізацією). Таким чином, розірвання договору або внесення в нього змін може знадобитися тільки при виникненні загальних підстав, установлених законом або договором ( ст. 1075 ЦКУ): наприклад, у разі тривалої відсутності руху коштів по рахунку.

Щодо ситуації з ПАТ «ПриватБанк» поки що додати нічого (і, вважаємо, це навіть на краще). Але на жаль, не проходить і місяця, щоб на сайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб не з’явилося повідомлення про введення тимчасової адміністрації в черговому банку. У цьому ключі пропонуємо вам згадати головні нюанси, пов’язані з розпорядженням коштами в проблемних банках.

Якщо в банку починаються проблеми…

Якщо банк порушує умови договору (зокрема, несвоєчасно виконує платіжні доручення), це зазвичай поганий знак. Адже в разі введення в ньому тимчасової адміністрації шанси на повернення коштів з поточного рахунку стрімко знижуються. Причина — у мораторію, що забороняє виконувати вимоги кредиторів банку, а до них належать і клієнти, які відкрили в такому банку поточні рахунки. На жаль, це підтверджує і Верховний Суд України (див. лист від 01.01.2016 р.).

Для підприємств практика виробила декілька способів «порятунку» (виведення) коштів з таких банків, зокрема:

1) переведення права вимоги до банку за договором поточного рахунку:

1.1) на фізичну особу з отриманням від останньої винагороди (часто зі значним дисконтом). При цьому для фізичних осіб мораторій не такий суворий (у межах Закону № 4452** вони вважаються вкладниками, для яких передбачено спеціальне послаблення), тобто вони мають можливість вивести потім кошти з банку — але лише в межах суми, гарантованої Фондом;

** Закон України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» від 23.02.2012 р. № 4452-VI.

img 2Оскільки сьогодні така сума складає 200 тис. грн., з реалізацією цього варіанта на більших сумах можуть виникнути проблеми.

1.2) на свого контрагента-кредитора за грошовим зобов’язанням (наприклад, ваше підприємство повинно перерахувати оплату за отримані товари/послуги) з подальшим зарахуванням зустрічних однорідних вимог з вами. У цьому випадку основна проблема виникне в такого контрагента-кредитора, оскільки вивести кошти із цього банку в нього може не вийти;

1.3) на особу, у якої є зобов’язання перед банком за кредитним договором, з подальшим зарахуванням зустрічних однорідних вимог. У той же час, якщо на дату зарахування тимчасова адміністрація вже введена, реалізувати таке зарахування вже не вийде — на таку операцію поширюється заборона (п. 4 ч. 5 Закону № 4452). Також у даному випадку може виникнути проблема з пошуком осіб, які укладали з банком відповідні кредитні договори;

2) перерахування коштів як передоплати за податками/зборами згідно з ПКУ, зокрема, за податком на прибуток. У такому разі підприємство зможе затребувати цю суму до повернення згідно зі ст. 43 ПКУ. Причому повернути її можна буде, зокрема, на поточний рахунок або шляхом зарахування в рахунок оплати інших податків/зборів. У той же час, як свідчить практика, податківці із цим миряться не завжди. При цьому попри те, що суди в таких випадках готові підтримувати платників податків (див., зокрема, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.04.2016 р. по справі № 826/20343/15), вам треба враховувати два моменти. По-перше, якщо на дату передачі платіжного доручення тимчасова адміністрація вже введена, з реалізацією цього варіанта, скоріше за все, виникнуть проблеми. Адже із цієї миті на виконання вимог кредиторів, у тому числі щодо сплати податків/зборів, накладена заборона. По-друге, якщо податківці відмовляться повертати переплату (найімовірніше, так і буде), звертатися до суду з відповідною вимогою доведеться вам. А це, у свою чергу, вимагатиме сплати судового збору.

Як бачите, в цілому способи виведення коштів з проблемних банків існують. У той самий час реалізовувати їх варто все ж до того, як банк визнають неплатоспроможним і введуть у ньому тимчасову адміністрацію (хоча б за один день до відповідного рішення). Враховуючи це, сигналом для таких дій можуть слугувати затримки з виконанням банком платіжних доручень, а також інші зовнішні сигнали.

Не вважайте це нагнітанням обстановки, але на практиці, коли в підприємств усе-таки «зависали» гроші в банках, визнаних неплатоспроможними, розраховувати вони могли тільки на себе. Причому в разі виведення банку з ринку шляхом ліквідації не залишається нічого іншого, як ставати в чергу кредиторів. Для цього підприємство впродовж 30 днів з дати публікації відомостей про ліквідацію банку в газеті «Голос України» або «Урядовий кур’єр» повинно подати заяву (на уповноважену особу Фонду) зі своїми вимогами до банку. У той же час, оскільки підприємство в такому разі потрапляє лише в 7-му чергу кредиторів (ч. 1 ст. 52 Закону № 4452), позитивний результат малоймовірний...

Причому зверніть увагу: заморожування грошей підприємства на поточному рахунку неплатоспроможного банку не звільняє, зокрема, від виконання договірних зобов’язань такого підприємства перед контрагентами, зобов’язань з виплати заробітної плати, а також зобов’язань зі сплати податків. Щодо податків багато хто, можливо, згадає п. 129.6 ПКУ, згідно з яким платник звільняється від відповідальності за несвоєчасне перерахування (чи перерахування не в повному обсязі) таких сум, якщо це сталося з вини банку. Але врахуйте, що якщо на момент надання платіжного доручення в банку вже введена тимчасова адміністрація, він не виконуватиме відповідних вимог в силу закону, а тому його провини в цьому, строго кажучи, не буде. Чи погодяться податківці в такому разі із застосуванням звільняючого п. 129.6 ПКУ — ще те запитання... З одного боку, формальних підстав для такого звільнення — враховуючи відсутність провини банку — немає. З іншого — нещодавно ДФСУ видала лист від 24.01.2017 р. № 1575/7/99-99-12-03, у якому повідомила, що якщо в банку введена тимчасова адміністрація, платник може подати в податкову документи, що підтверджують здійснення платниками активних дій зі сплати податків (платіжні доручення, листи-звернення в банк і т. п.). І в такому разі він може розраховувати на звільнення від відповідальності. Лист, звичайно, хороший, але податківці знову ж таки посилалися в ньому на провину банку, а вона, як ми вже говорили, відсутня, тому поки що складно сказати, як його висновки інтерпретуватимуть на практиці. Крім того, у цьому ж листі податківці повідомили, що платник від сплати податків не звільняється, а тому йому доведеться сплатити їх за рахунок вільних коштів з поточного рахунку в іншому банку (інакше податковий борг, що виник, можуть стягнути примусово).

img 3Звільнення з-під дії мораторію, передбачене п. 3 ч. 6 ст. 36 Закону № 4452 для виплати зарплати, стосується лише виплати зарплати на користь працівників банку і на підприємства не поширюється.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі