Теми статей
Обрати теми

Податкова накладна СТО: є про що поговорити

Казанова Марина, податковий експерт, m.kazanova@buhgalter911.com
З послугами СТО у своїй діяльності стикається практично кожен суб’єкт господарювання. Тобто доводиться мати справу і з податковими накладними, виписаними СТО. Часто виникає запитання: як повинна виглядати податкова накладна на послуги з ремонту авто, якщо в процесі ремонту використовувалися нові деталі? Про це і не лише — у сьогоднішній статті.
податкова накладна, ремонт, коди товарів/послуг

Ремонт із заміною деталей: що в податковій накладній? Для того, щоб відповісти на це запитання, потрібно зазирнути в договір — укладався він тільки на постачання послуг з технічного обслуговування / ремонту автомобілів або, можливо, ще і на постачання запчастин.

Зазвичай, на практиці договір на техобслуговування/ремонт автомобіля передбачає тільки виконання робіт з техобслуговування/ремонту, а вартість деталей/запчастин включається безпосередньо у вартість самих робіт.

У цьому випадку, оскільки договір укладений саме на виконання робіт, роботи і будуть об’єктом обкладення ПДВ. Тому перелічувати в податковій накладній використані запчастини не потрібно.

Адже з юридичної точки зору виконання робіт є самостійною операцією, а не сукупністю операцій з продажу сировини і робіт з її переробки. Тому матеріали, використані для ремонту, не є самостійним об’єктом постачання.

img 1Цей висновок підтверджував і ВАСУ (ухвала від 10.04.2014 р. по справі № 2а-9653/10/0570).

Більше того, в ч. 1 ст. 839 ЦКУ сказано, що за загальним правилом підрядник зобов’язаний виконувати роботу з використанням своїх матеріалів (інакше кажучи, підрядник використовує свої матеріали, а не поставлені покупцеві).

Але є один момент, який бентежить деяких платників. За Правилами № 615* одним з обов’язкових документів, що підтверджують надання послуг СТО, є наряд-замовлення.

* Правила надання послуг з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 28.11.2014 р. № 615.

А в ньому, зокрема, окрім переліку виконаних робіт, повинен наводитися ще й перелік матеріалів, використаних у процесі ремонту / технічного обслуговування автомобіля. Але навіть це зовсім не означає, що їх необхідно перелічувати і в податковій накладній. Адже договір укладений на техобслуговування/ремонт автомобіля, тобто на роботи. А наряд-замовлення є лише деякою калькуляцією їх вартості. Крім того, і замовник послуг не купує запчастини (він їх не прибуткуватиме на баланс), він придбаває саме послуги.

А як же тоді бути з невідповідністю первинки і податкової накладної, про яку так часто говорять податківці? Вважаємо, що в цьому випадку претензій з боку податківців бути не повинно.

Але на практиці, окрім наряду-замовлення (який, у принципі, може замінювати акт виконаних робіт), сторони все одно підписують ще й акт виконаних робіт. І в ньому вже вказують тільки види виконаних робіт: «заміна оливи», «заміна…». І тоді жодних запитань узагалі бути не повинно.

Отже, якщо матеріали включені у вартість робіт з техобслуговування/ремонту автомобілів, то в податковій накладній їх указувати не потрібно. У графі 2 повинні фігурувати саме роботи (з акта виконаних робіт) з кодом послуг 45.20 «Технічне обслуговування та ремонтування автотранспортних засобів».

Буває і так: договором установлено, що замовник відшкодовує вартість запчастин окремо від основної послуги.

У цьому випадку, знову ж таки, оскільки договір укладається не на постачання запчастин, а саме на роботи — техобслуговування/ремонт автомобіля, в податковій накладній слід:

1) окремим рядком указати вид виконаних робіт з ремонту/техобслуговування (з кодом 45.20);

2) а вартість запчастин, яка окремо компенсується замовником, вписати окремим рядком під формулюванням «відшкодування вартості замінених…» знову ж з кодом послуг 45.20, а не з кодами УКТ ЗЕД на використані матеріали.

Отримання СТО від страхової компанії страхового відшкодування на ремонт автомобіля. Отже, ситуація. Застрахований автомобіль, що потрапив у ДТП, ремонтується на СТО. При цьому гроші на його ремонт надійшли від страхової компанії, минувши власника автомобіля. На кого і як повинна виписуватися податкова накладна?

На власника авто. Адже саме він у цьому випадку є одержувачем товарів/послуг.

img 2Це ж підтверджують і податківці в категорії 101.16 ЗІР.

Виписується така податкова накладна у звичайному порядку — нібито ремонт оплачував безпосередньо власник автомобіля.

Але тут є запитання вже в одержувача послуг — власника авто: чи буде він мати право на податковий кредит за такою податковою накладною?

У ЗІР (категорія 101.13) податківці вказують на те, що власник авто при отриманні послуг з ремонту автомобіля, сплачених безпосередньо страховою компанією, повинен:

1) відобразити податковий кредит;

2) і в тому ж звітному періоді нарахувати «компенсуючі» податкові зобов’язання за п. 198.5 ПКУ, оскільки ремонт оплачує не він, а страхова компанія img 3.

По суті, податківці позбавляють власника авто податкового кредиту за послугами ремонту. З такими висновками податківців можна сперечатися: адже якщо відремонтований автомобіль використовується в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, то які можуть бути підстави для нарахування «компенсуючих» податкових зобов’язань? За яким саме підпунктом з п. 198.5 ПКУ вони повинні нараховуватися? Таких підстав просто немає. Так само, як їх не було б, якби гроші безпосередньо сплачував власник автомобіля. Адже, по суті, ці гроші належать власникові авто — він же залишається вигодоотримувачем за договором страхування.

Тож вимоги податківців безпідставні.

img 4Але платникам, враховуючи такі роз’яснення фіскалів, варто бути готовими до того, що претензії до податкового кредиту з боку податківців можуть бути.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі