Теми статей
Обрати теми

Новий електронний документообіг з ДФС: хороший початок — половина справи, а поганий…

Смердов Віталій, шеф-редактор «Бухгалтер 911», buhgalter911@mail.ua
Ми піднімали це питання в журналі «Бухгалтер 911», 2017, № 40 і обіцяли періодично повертатися до нього для акцентування тих чи інших нюансів. Сьогодні ми виконуємо нашу обіцянку — тим паче, що на практиці вже зібралася ціла низка важливих запитань.

Проблеми з укладенням електронних договорів

Як ви пам’ятаєте, Порядок № 557* почав діяти з 15 листопада. Але, судячи з усього, ДФСУ не підготувалася до цього (чомусь ми цьому не здивовані). При цьому, як ми зрозуміли з їх повідомлення, з 01.12.2017 р. в електронному кабінеті платника на сайті ДФСУ нова форма договору з’явиться лише в ознайомлювальних цілях, тоді як приєднатися до неї можна буде тільки з 01.01.2018 р. (у свою чергу, до цієї дати електронні договори укладатимуться за старою формою).

* Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557.

Зверніть увагу: якщо у вас уже укладений електронний договір за старою формою, обов’язково переукладати його за новою формою не потрібно.

Це знадобиться тільки в тому випадку, якщо старий договір буде припинений за описаними в п. 14 розд. III Порядку № 557 підставами.

Ще один момент, пов’язаний з укладенням електронного договору за новою формою, — у заявці на приєднання до нього міститься посилання на електронну пошту платника, причому без уточнення «за наявності». Однією з підстав для відмови в прийнятті заявки є невідповідність реєстраційних даних платника відомостям з ЄДР (п. 9 розд. III Порядку № 557).

Враховуючи це, може виникнути така проблема: якщо платник не вніс свою електронну адресу в ЄДР, він не зможе укласти електронний договір за новою формою, оскільки йому відмовлятимуть у прийнятті заявки за формальною ознакою. Як мовиться, диявол криється в деталях… У такому разі платникові не залишиться нічого іншого, як терміново вносити ці відомості в ЄДР, оскільки сперечатися — собі дорожче. Тому щоб попередити подібні проблеми в майбутньому (зокрема, коли почнеться ажіотаж, а вам потрібно буде терміново зареєструвати податкову накладну або подати звітність), радимо вже зараз перевірити наявність означених відомостей у ЄДР.

Зазначимо, що проблема актуальна і для осіб, які взагалі не реєструються в ЄДР, наприклад для некомерційних представництв нерезидентів (адже вони також подають податкову звітність, зокрема Податкові розрахунки за формою № 1ДФ за своїми співробітниками). При цьому чи повинне діяти вказане обмеження на них, залишається поки що відкритим питанням.

Підстави для одностороннього розірвання ДФС: є чи ні?

Строго кажучи, їх не може бути. Адже п. 49.4 ПКУ, як і раніше, передбачає заборону на одностороннє розірвання електронних договорів за ініціативою ДФС. Але не усе так просто.

У п. 14 розд. III Порядку № 557 все ж включили підстави, коли такий договір можуть припинити без ініціативи платника: зокрема, у разі отримання податківцями інформації про закінчення строку дії / скасуванні посиленого сертифіката ЕЦП керівника, отримання з ЄДР відомостей про зміну керівника тощо. При цьому, на щастя, відсутня така підстава, як виявлення відсутності платника за місцезнаходженням (тим паче, що в первісних проектах, які надходили від ДФС і Мінфіну, подібна підстава або її аналоги незмінно були присутніми).

Зазначимо, що Мінфін підійшов до формулювання цих підстав творчо, тому визнати їх розірванням за ініціативою ДФС буде проблемно — приєднуючись до електронного договору, платник погоджується і з можливістю його припинення за цими підставами. Інша річ, що ми б не поспішали сприймати ці підстави в багнети, оскільки частина з них дозволяє протидіяти рейдерству.

Пояснимо: припустимо, що в ЄДР як керівник потрапляє підставна особа. У звичайній ситуації наступним кроком могла б стати реєстрація податкових накладних на підставних платників ПДВ (тобто фактично відбувається крадіжка податкового кредиту і реєстраційної суми). Водночас тепер зміна керівника в ЄДР, як і припинення його ЕЦП, буде прапорцем для автоматичного припинення договору і не дозволить вчинити подібні дії.

На жаль, описана ситуація — не плід фантазії. У минулому від платників уже надходили прохання про захист від подібних дій.

Також звертаємо увагу, що, за фактом, поки блокування податкових накладних діє в існуючій редакції, податківцям нецікаво розривати електронні договори. Потенційно ситуація може змінитися лише в разі повернення тестового режиму такого блокування.

Чи впливає Порядок № 557 на реєстрацію податкових накладних?

У загальному випадку не впливає, оскільки реєстрація податкових накладних, тривалість операційного дня для такої реєстрації (з 0:00 до 23:00), порядок отримання від ДФС квитанцій у відповідь на реєстрацію податкових накладних тощо зафіксовані Порядком № 1246**.

** Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

Водночас якщо електронний договір з платником буде розірваний, то податкову накладну він зареєструвати, звичайно ж, не зможе. Тому потенційно Порядок № 557 усе ж може впливати на сферу реєстрації податкових накладних. Це особливо актуально у світлі проблем, описаних на початку статті.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі