Оновлена соцстрах-нормативка: пробіжка новаціями

Біляєва Олена, податковий експерт
Бухгалтер 911 Серпень, 2018/№ 32
В обраному У обране
Друк
Літо — жарка пора для бухгалтера. І не лише з причини масових відпусток. Свою лепту вносять законодавчі зміни. У цьому випадку — в соцстрахівській нормативці. Давайте поглянемо, чого нам чекати найближчим часом.

Комісія (уповноважений) із соцстрахування

Постановою правління Фонду соцстрахування від 19.07.2018 р. № 13 затверджено нове Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності (далі — Положення № 13). Цей документ уже «працює» (набрав чинності 27.07.2018 р.)*. Тому негайно вникаємо в новації.

* Одночасно колишнє аналогічне Положення від 23.06.2008 р. № 25 втратило чинність.

Відразу поспішимо заспокоїти — революційних змін немає. Як і раніше, комісію із соцстрахування створюють, якщо чисельність застрахованих осіб перевищує 15 осіб. Якщо 15 і менше — на загальних зборах працівників обирають уповноваженого із соцстрахування.

Повноваження комісії (уповноваженого) із соцстрахування «підчищені». Вона більше не може:

— приймати рішення про виділення путівок до санаторіїв та (або) до санаторіїв-профілакторіїв застрахованим особам і членам їх сімей, а також про надання соціальних послуг з позашкільного обслуговування застрахованих осіб з дітьми;

— вести облік застрахованих осіб, їх дітей, а також студентів, які потребують санаторно-курортного лікування, оздоровлення в дитячих оздоровчих закладах;

— контролювати видачу застрахованим особам путівок, новорічних подарунків.

Нагадаємо: нині путівки до санаторіїв (санаторіїв-профілакторіїв) за рахунок Фонду можуть отримати тільки особи, які направляються на лікування до реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів після перенесених захворювань і травм.

Відповідальність за видачу таких путівок несуть заклади охорони здоров’я (див. постанову правління Фонду соцстраху від 13.07.2017 р. № 39).

Оскільки комісія (уповноважений) із соцстраху більше не приймає рішення про видачу путівок, з протоколу засідання комісії (рішення уповноваженого) (додаток до Положення № 13) виключений розділ III, в якому раніше відображалася інформація про виділені путівки застрахованим особам, членам їх сімей і студентам.

Новий Порядок фінансування страхувальників

З 01.10.2018 р. запрацює новий Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою правління Фонду соцстраху від 19.07.2018 р. № 12 (далі — Порядок № 12).

Із цієї ж дати (01.10.2018 р.) втратить чинність колишній аналогічний Порядок від 22.12.2010 р. № 26.

Тут новації достатньо суттєві. І хоча час вникнути в них ще є, не відтягуватимемо на безрік і почнемо вивчення новинок прямо зараз.

Окрім лікарняних, декретних і допомоги на поховання, Порядок № 12 визначає механізм і умови фінансування страхувальників у частині виплат потерпілим на виробництві, передбачених абз. 4 ч. 3 ст. 42 Закону № 1105**:

** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

— допомога по тимчасовій непрацездатності, що настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або профзахворювання;

— виплата при тимчасовому переведенні на легшу нижчеоплачувану роботу;

— відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних із цим ритуальних послуг.

Таке розширення сфери дії Порядку № 12 пов’язане з об’єднанням «непрацездатного» і «нещасного» Фондів у єдиний Фонд соцстраху.

Підставою для фінансування страхувальників, як і раніше, є заява-розрахунок (оновлена форма наведена в додатку 1 до Порядку № 12). Її необхідно передати до Фонду не пізніше 5 робочих днів з дня прийняття рішення комісією (уповноваженим) із соцстрахування про виплату матеріального забезпечення (п. 2 Порядку № 12).

Заява-розрахунок подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцезнаходженням або місцем проживання страхувальника.

Подати заяву-розрахунок можна або в паперовому вигляді особисто до Фонду, або відправити в електронному вигляді із застосуванням ЕЦП.

Як і раніше, заяву-розрахунок формуємо у двох примірниках: один подається до Фонду, а другий зберігається у страхувальника разом з документами, на підставі яких призначено матеріальне забезпечення або окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей). При цьому якщо заяву-розрахунок подано в електронному вигляді, страхувальник разом з підтверджувальними документами зберігає в себе її роздруковану копію.

Зверніть увагу: у п. 8 Порядку № 12 закріплено право Фонду у разі необхідності здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту з метою уточнення інформації, наведеної в заяві-розрахунку.

Як і раніше, Фонду відведено 10 робочих днів на те, щоб перевірити заяву-розрахунок, надати рекомендації за результатами перевірки, перерахувати страхувальникові фінансування або надати обґрунтовану відмову у прийнятті заяви-розрахунку.

Зверніть увагу! З 01.10.2018 р. вводиться обов’язок страхувальників повідомляти Фонд після проведення виплат. Форма повідомлення наведена в додатку 2 до Порядку № 12. У ньому потрібно буде зазначати за кожною застрахованою особою дані листка непрацездатності, дату виплати і суму виплачених за рахунок Фонду коштів.

Строк подання повідомлення — 1 місяць з дня проведення виплат.

Якщо протягом трьох місяців Фонд не отримає від страхувальника інформацію про виплати застрахованим особам, до такого страхувальника завітають з перевіркою використання коштів Фонду.

Окремо зупинимося на формі заяви-розрахунку. У ній об’єднані документи, на підставі яких здійснювалося фінансування страхувальників до злиття Фондів «непрацездатності» і «нещасних випадків».

В оновленій заяві-розрахунку у складі допомоги по тимчасовій непрацездатності і допомоги по вагітності та пологах потрібно буде виділяти виплати за пільгами потерпілим унаслідок ЧАЕС. Для цього з’явилися нові рядки 1.1 і 2.1. Також у загальній таблиці введені три нові рядки (4, 5 і 6) для відображення виплат потерпілим на виробництві.

Увага! Передбачено 5 додатків до заяви-розрахунку:

1) у додатку 1.1 розшифровуються відомості про призначену допомогу по тимчасовій непрацездатності в розрізі застрахованих осіб. По суті, додаток 1.1 ідентичний зворотній стороні нині чинної заяви-розрахунку, але з більш розширеною інформацією;

2) у додатку 1. 2 зазначаємо інформацію про призначену допомогу на поховання: П. І. Б. і номер страхового свідоцтва (ідентифікаційний номер або серію та номер паспорта) одержувача допомоги, П. І. Б. померлого, серію і номер свідоцтва про смерть і суму допомоги;

3) додаток 1.3 призначено для розшифрування за кожною застрахованою особою сум нарахованої допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку або профзахворювання;

4) додаток 1.4 заповнюємо у разі, якщо нараховуємо виплати за рахунок Фонду працівникам, яких перевели на легшу нижчеоплачувану роботу;

5) додаток 1.5 потрібно буде заповнювати за ситуації, коли Фонд відшкодовує вартість поховання потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або профзахворювання.

Важливо! Подавати із заявою-розрахунком усі додатки не потрібно. Заповнюють і подають додатки тільки за тими видами виплат, за якими замовляється фінансування у Фонді. При цьому ставиться відмітка у відповідному рядку графи 5 «Примітка» загальної таблиці заяви-розрахунку.

Ознайомитися з новою формою заяви-розрахунку і повідомлення можна на офіційному сайті Фонду соцстраху (http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/958546).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 10 грн
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд