Теми статей
Обрати теми

Даруйте й обдаровані будете! (новорічні подарунки партнерам і клієнтам)

Павленко Олексій, податковий експерт
Новий рік уже на підході, і багато підприємців заклопотані питаннями, як привітати своїх улюблених контрагентів/клієнтів. Сьогодні ми приділимо увагу таким «вітальним» операціям у розрізі їх оподаткування й відображення в бухобліку. Отже, ви хочете обдарувати новорічними подарунками ваших клієнтів, контрагентів, партнерів чи ще якихось шанованих вами осіб. З чого ж розпочати?

Документальне. Вважаємо, що почати необхідно з організаційного документа, який допоможе узагальнити всі задуми, прагнення, необхідні витрати, пов’язані з майбутнім обдаровуванням, і (що важливо) «документально» зорієнтує ці вітальні операції в рекламно-маркетингове русло. Тобто керівник видає розпорядження або наказ про проведення рекламно-маркетингових заходів, якими («з метою популяризації підприємства на ринку, серед контрагентів/покупців») буде роздача «потрібним» фірмам/людям новорічних подарунків. Тут же призначаються відповідальні особи, визначається примірний кошторис, зазначаються джерела фінансування, можливо, зазначається, чим кого обдаровувати, тощо.

Зазначимо, що, ублажаючи контрагентів у такий спосіб, підприємство формує (підтримує) в них позитивну думку про себе, зміцнює з ними господарські зв’язки і налагоджує довготривалу співпрацю.

Вважаємо, що на цій підставі цілком допустимо розцінювати витрати на новорічні подарунки контрагентам як рекламно-маркетингові.

Передача товарів зазвичай оформляється видатковою накладною або актом приймання-передачі, складеними на відповідального за роздачу працівника (працівників).

Такий варіант зазвичай застосовується, коли подарунки несуттєві (мають незначну цінність): наприклад, усякі там сувеніри із символікою підприємства (календарі, ручки, кухлі) тощо.

Якщо ж роздаються якісь достатньо дорогі товари, то, можливо, не зайвим буде оформити на такі товари-подарунки окрему видаткову накладну або акт приймання-передачі вже на саму обдаровувану особу (юр- чи фіз-) і попросити її розписатися в отриманні.

Утім, таке не завжди доречно…

Після (перед) новорічної роздачі подаровані товари списуються з балансу на підставі звітів відповідальних осіб за актом на списання матцінностей, складеним у довільній формі.

Податок на прибуток. Звісно, вартість подарунків, списана в бухобліку на витрати, оподатковуваний фінрезультат зменшить. Та і податкові різниці при такій (рекламно-маркетинговій) роздачі подарунків у платників, що застосовують податкові різниці, у більшості випадків виникати не повинні. Проте можуть бути і винятки. Нагадаємо, що п.п. 140.5.10 ПКУ передбачає збільшення бухфінрезультату на суму безоплатно наданих товарів, робіт, послуг особам, що не є платниками податку на прибуток (окрім фізичних осіб), і платникам податку, оподатковуваним за ставкою 0 %1.

1 Для подарунків неприбутковим організаціям є своя податкова різниця — див. п.п. 140.5.9 ПКУ.

Тому якщо новорічний подарунок був переданий (подарований) платникові податку на прибуток за ставкою 0 %, неплатникові-нерезиденту (крім фіз-) або, наприклад, підприємству, яке працює на ЄП (саме підприємству, а не фізичній особі — його директорові чи ін.), то дарувальникові щодо вартості таких подарунків доведеться застосовувати цю податкову різницю.

З норми чітко не зрозуміло, яких фізичних осіб стосується виняток у п.п. 140.5.10 ПКУ. Ми вважаємо, що цей виняток повинен діяти при безоплатних наданнях будь-яким фізичним особам, включаючи і будь-яких ФОП.

На думку ГУ ДФС у м. Києві (див. лист від 24.10.2017 р. № 2349/ІПК/26-15-12-03-11), під податкову різницю з п.п. 140.5.10 ПКУ не підпадають фізичні особи, що є платниками ПДФО.

Вони обґрунтовують це введенням у ПКУ уніфікованої ставки в розмірі 18 % для оподаткування як податком на прибуток підприємств, так і ПДФО.

Тобто якщо подарунок (за документами!) виданий звичайній фізособі2, то податкової різниці точно бути не повинно. Не повинно її бути і при передачі подарунків ФОП (у тому числі єдинникам) — навіть якщо за документами подарунок вручався ФОП, а не фізособі. Фіскали вважають, що дарування відбувається за межами підприємницької діяльності, а тому подарунок у будь-якому разі є доходом звичайної фізособи (а не ФОП) і оподатковується ПДФО і ВЗ на загальних підставах.

2 Навіть коли вона при цьому ще зареєстрована і ФОП-єдинником.

Малодохідним підприємствам (з доходом за попередній календарний рік не більше 20 млн грн.), що прийняли рішення не застосовувати різниці, викладене вище не цікаво…img 1

ПДВ. Операції з рекламно-маркетингових безкоштовних роздач товарів (надання послуг) податківці розцінюють як постачання таких товарів (послуг), посилаючись на визначення терміна «постачання товарів» з п.п. 14.1.191 ПКУ. І, звісно, вимагають від платників-дарувальників нарахування ПДВ за такими постачаннями-подарунками виходячи з мінбази, визначеної в абзаці другому п. 188.1 ПКУ (тобто виходячи із ціни придбання подарунків або звичайної ціни — при даруванні готової продукції). Тут важливо зазначити, що за придбаними для безкоштовної рекламної роздачі товарами суб’єкт господарювання відображає податковий кредит на загальних підставах (пп. 198.1 — 198.3 ПКУ). Але при цьому, незважаючи на «безоплатність» постачання, нараховувати «компенсуючі» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ йому не потрібно3.

3 За винятком випадків, коли платник здійснює необ’єктні (ст. 196 ПКУ) або/та пільговані з ПДВ (ст. 197 і підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ) операції.

Адже рекламно-маркетинговий характер таких заходів говорить про зв’язок подарунків з госпдіяльністю платника. Тобто умови для ПК не порушуються — товар використаний в оподатковуваних ПДВ операціях, пов’язаних з госпдіяльністю.

Це відповідає і підходу податківців (див. роз’яснення в категорії 101.06 ЗІР).

За підсумками таких роздач подарунків не забудьте скласти і зареєструвати в ЄРПН дві ПН:

— першу — на договірну вартість (з нульовими вартісними показниками);

— другу — на вартість придбання (звичайну ціну).

Утім, думаємо, це не стосується вітальних листівок та інших, що не мають самостійної цінності, вітальних атрибутів, які розсилаються платниками своїм контрагентам.

ПДФО і ВЗ. Тут усе залежатиме від персоніфікації. Наприклад, у консультації в категорії 101.23 ЗІР податківці зазначають: якщо під час проведення рекламної акції здійснюється розповсюдження рекламного товару, а споживачами реклами є невизначене коло платників, то вартість такого товару не розглядається як дохід фізосіб — споживачів таких рекламних заходів і, відповідно, не є об’єктом обкладення ПДФО.

Але далі зроблено застереження, що якщо в період проведення рекламної акції надаються подарунки, одержувачами яких є конкретні особи, то вартість таких подарунків обкладається ПДФО (і ВЗ) з урахуванням обмежень, установлених п.п. 165.1.39 ПКУ.

При цьому базу обкладення ПДФО розраховують із застосуванням «натурального» коефіцієнта з п. 164.5 ПКУ.

Тобто за ситуації, коли персоніфікувати одержувача можливо, потрібно врахувати норми п.п. 165.1.39 ПКУ, згідно з якими не включають в оподатковуваний дохід фізособи вартість подарунків, якщо вона не перевищує 25 % однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року4.

4 Це стосується тільки негрошових подарунків, на грошові ця преференція не поширюється…

У 2018 році це 930 грн. 75 коп.; якщо дарувати будете у 2019 році, то межа має бути 1043 грн. 25 коп.

Зазначимо, що фіскали цього року змінили свій старий підхід до обкладення ПДФО і ВЗ вартості подарунків. Якщо раніше вони писали, що ПДФО і ВЗ обкладається тільки та частина вартості подарунка (подарунків), яка перевищує за місяць суму 25 % МЗП, то тепер вимагають оподаткування всієї вартості подарунка (подарунків), а не тільки перевищення. Тобто коли вартість подарунка(ків) фізособі, які будуть за документами передані у 2018 (!) році, перевищить 25 % МЗП (з розрахунку на місяць), то безпечніше буде всю вартість подарунка(ків) обкласти ПДФО і ВЗ як додаткове благо (на підставі п.п. «е» п.п. 164.2.17 і п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Ставка ПДФО в цьому випадку становить 18 %, а ВЗ — 1,5 %.

При цьому «натуральний» коефіцієнт застосовується тільки для ПДФО, для цілей утримання суми військового збору він не враховується.

Важливо! У 2019 році ситуація зміниться — Закон № 2628-VIII5 вносить з 01.01.2019 р. зміни до п.п. 165.1.39 ПКУ, завдяки яким за негрошовими подарунками ПДФО обкладатиметься тільки перевищення неоподатковуваної суми (25 % МЗП). Тому, можливо, варто почекати з роздачею фізособам дорогих подарунків (хоча б за документами) до січня нового року, що дозволить трохи заощадити на ПДФО.

5 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо поліпшення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» від 23.11.2018 р. № 2628-VIII.

Ще проблема: як визначити вартість подарунків, від якої танцює і база оподаткування? Згідно з п. 164.5 ПКУ вартість негрошового подарунка для цілей оподаткування повинна визначатися за звичайними цінами. Водночас п.п. 14.1.71 ПКУ встановлює правила визначення звичайної ціни для ситуацій з продажем, а не з даруванням товарів.

На практиці для цілей обчислення ПДФО/ВЗ зазвичай орієнтуються на вартість придбання подарованих товарів або — коли обдаровують продукцією власного виробництва — на її середню ринкову ціну.

Певну (якщо не визначальну) роль тут також може зіграти вартість, зазначена в накладній або в акті приймання-передачі, які оформлені на безоплатну передачу.

Про відображення вартості персоніфікованих подарунків у Звіті за формою № 1ДФ ми вже писали в минулому номері видання6.

6 Стаття «Подарунки від підприємства дітям працівників: оподаткування та облік» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 50).

ЄСВ на вартість подарунків не нараховують, оскільки в цьому випадку такі «новорічні» роздачі здійснюють особам, що не перебувають у трудових відносинах з підприємством-дарувальником.

Корисне. Не варто офіційно проводити як подарунки партнерам алкогольні напої та тютюнові вироби. Це може «агукнутися» штрафними санкціями за безліцензійну роздрібну торгівлю в розмірі 200 % вартості отриманої партії алкогольних напоїв/тютюнових виробів, але не менше 17000 грн. (абзац п’ятий ч. 2 ст. 17 Закону № 4817).

7 Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.

Про це податківці попереджають у консультації в категорії 115.03 ЗІР.

Крім того, особливо завзяті ще можуть за тією ж статтею оштрафувати «за реалізацію алкоголю за цінами нижче мінімальних» (на 100 % їх вартості, але не менше 10000 грн.)…

Тому замість дорогого алкоголю, сигар та ін. краще, наприклад, презентувати потрібним людям подарункові сертифікати або інші документи, що надають право на придбання або пристойні знижки в магазинах, які торгують цим дорогим алкоголем та/або ще чимось «презентабельним».

І краще ці подарункові сертифікати (особливо якщо їх сума перевищує 25 % МЗП «на одну особу») презентувати не персоніфіковано, а оформити як подарунок (подарунки) на фірму, щоб не було № 1ДФ (а також ПДФО і ВЗ при перевищенні «25 %-го» порога).

На кшталт: зайшли до партнера на фірму, станцювали, хлопнули хлопавку, кинули подарункові сертифікати (картки на знижки, квитки на шоу і т. д. і т. п.) на столик у приймальні цієї фірми і пішли далі вітати… img 2

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі