Фінзвітність за 2017 рік повинні подати (ст. 2 Закону про бухоблік, п. 1 Порядку № 419*):
* Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.
— усі юридичні особи, створені відповідно до законодавства України (незалежно від організаційно-правової форми господарювання і форми власності);
— представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності.
Склад річної фінзвітності
Склад фінзвітності залежить від того, до якої категорії суб’єктів підприємництва належить підприємство: до суб’єктів великого, середнього, малого або мікропідприємництва.
При цьому зверніть увагу: з 01.01.2018 р. для цілей Закону про бухоблік визначені нові критерії віднесення юросіб до мікро-, малих, середніх і великих підприємств**. Водночас при складанні річної звітності за 2017 рік необхідно керуватися ще старими критеріями, встановленими ст. 55 ГКУ. Адже нові критерії запрацювали лише з 01.01.2018 р.
** Детальніше — у статті «Аналізуємо зміни до Закону про бухоблік» (журнал «Бухгалтер 911, 2017, № 45).
На нову градацію підприємств із Закону про бухоблік орієнтуватимемося при складанні фінзвітності за 2018 рік.
Склад фінзвітності
Суб’єкт підприємництва | Склад фінзвітності |
Підприємства-загальносистемники, які складають звітність за П(С)БО | |
Юрособи — суб’єкти мікропідприємництва | Спрощений фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва (ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік, П(С)БО 25): — Баланс (форма № 1-мс); — Звіт про фінрезультати форма № 2-мс |
Юрособи — суб’єкти малого підприємництва (окрім суб’єктів мікропідприємництва) | Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва (ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік, П(С)БО 25): — Баланс (форма № 1-м); — Звіт про фінрезультати (форма № 2-м) |
Юрособи — суб’єкти середнього і великого підприємництва | Повний комплект фінзвітності |
Підприємства, що мають дочірні підприємства | Консолідовану фінзвітність |
Підприємства-єдиноподатники, які складають звітність за П(С)БО | |
Єдиноподатники групи 3 — суб’єкти малого підприємництва (які ведуть спрощений бухоблік доходів і витрат) | Спрощений фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва: — Баланс (форма № 1-мс); — Звіт про фінрезультати форма № 2-мс) |
Єдиноподатники групи 4 — суб’єкти мікропідприємництва | |
Єдиноподатники групи 4 — суб’єкти малого підприємництва (що не належать до мікропідприємств) | Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва: — Баланс (форма № 1-м); — Звіт про фінрезультати (форма № 2-м) |
Класифікація підприємств для складання фінзвітності-2017
Суб’єкт господарювання | Критерії, які повинні виконуватися одночасно | |
Середня кількість працівників за календарний рік | Річний дохід від будь-якої діяльності | |
Суб’єкт мікропідприємництва | Не перевищує 10 осіб | Не перевищує суми, еквівалентної 2 млн євро* (60008400 грн.) |
Суб’єкт малого підприємництва | Не перевищує 50 осіб | Не перевищує суми, еквівалентної 10 млн євро* (300042000 грн.) |
Суб’єкт великого підприємництва | Перевищує 250 осіб | Перевищує суму, еквівалентну 50 млн євро* (1500210000 грн.) |
* За середньорічним курсом НБУ. Середньорічний курс Нацбанку за 2017 р. дорівнює 3000,42 грн. за 100 євро (www.bank.gov.ua/files/Exchange r.xls). |
Якщо не знайшли свого підприємства в жодній із цих категорій, йому пряма дорога в суб’єкти середнього підприємництва.
А що робити, якщо критерії протягом звітного року в підприємства змінилися? Наприклад, підприємство, яке належить за критеріями до суб’єктів малого підприємництва (при цьому не є суб’єктом мікропідприємництва), протягом 2017 року перейшло на сплату єдиного податку.
На думку Мінфіну (див. лист від 12.06.2017 р. № 35210-07-10/15486), у такому разі в підприємства є вибір: за звітний період, у якому відбувся такий перехід, можна складати або Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва, або Спрощений фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва.
А ось вже в наступному звітному періоді єдиноподатнику потрібно подавати Спрощений фінзвіт (форми № 1-мс і № 2-мс).
Інакше кажучи, за 2017 рік підприємство може подати ще Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва (форма № 1-м, форма № 2-м). А з 2018 року зобов’язане буде подавати Спрощений фінзвіт.
В ситуації, коли «мікросуб’єкт» втратить можливість подавати Спрощений фінзвіт, але при цьому потрапляє в межі «малого» суб’єкта, за ним залишиться право звітувати за формами № 1-м і № 2-м. Цей висновок підтверджує і Мінфін у листі від 19.09.2014 р. № 31-11410-08-10/24149.
На повнокомплектний формат фінзвітності підприємство зобов’язане перейти лише при втраті ним статусу суб’єкта малого підприємництва. Причому зробити це потрібніше вже в періоді втрати такого статусу (п. 3 П(С)БО25).
Неприбутківці. Ще у 2015 році в ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік з’явилася норма, що дозволяє неприбутковим підприємствам (в «оновленій» нормі вони названі непідприємницькими товариствами) подавати скорочену фінансову звітність у складі Балансу і Звіту про фінансові результати. Така можливість має бути зафіксована в національних П(С)БО. Проте Мінфін так і не спромігся внести відповідні зміни в П(С)БО 25. У зв’язку із цим залишається неврегульованим питання про можливість застосування неприбутківцям зазначеного стандарту.
Як показує практика, місцеві органи статистики зазвичай не заперечують проти подання неприбутковими підприємствами, установами й організаціями форм, передбачених П(С)БО 25.
Податківці в роз’ясненні з підкатегорії 102.23.02 ЗІР також говорять, що неприбутковими установами подається скорочена фінзвітність у складі балансу і звіту про фінрезультати.
МСФЗшники. МСФЗ-зобов’язані підприємства (які складали звітність за МСФО і раніше або перша МСФЗшна звітність яких припадає на 2017 рік) подають повний комплект фінзвітності (незалежно від того, до якої категорії підприємств належать). Причому досі вони використовують ті ж форми звітності, які встановлені для підприємств, що звітують за нацстандартами. Виняток — примітки до фінзвітності. Вони складаються у складі МСФЗ-звітності в самостійно обраному вигляді.
Згідно з «оновленим» Законом про бухоблік першим звітним періодом, за який МСФЗ-зобов’язані підприємства повинні будуть подати фінзвітність на основі таксономії за міжнародними стандартами в електронній формі, стане 2019 рік. Водночас таким підприємствам буде дозволено подавати МСФЗ-звітність, складену за таксономією, починаючи з 2018 року. Тож фінзвітність за 2017 рік підприємства складають за старими правилами, без урахування нововведень, внесених змінами в Законі про бухоблік.
А що стосується МСФЗ-новачків-2018 (великих підприємств/підприємств, що здійснюють діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного призначення), то за 2017 рік вони ще звітують по-старому, тобто за П(С)БО.
Це підтвердив і Мінфін у листі від 29.12.2017 р. № 35210-06-5/37175.
Новостворені підприємства. Для новоствореного підприємства звітний період відлічують з дати створення (дати держреєстрації) по 31 грудня. Перший звітний період такого підприємства може бути меншим 12 місяців, але не може бути більшим 15 місяців (ч. 2 ст. 13 Закону про бухоблік). Тому формально підприємства, які були створені в період з 01.10.2017 р. по 31.12.2017 р., річну фінансову звітність за 2017 рік можуть не складати. Перший річний звітний період для них буде з дати реєстрації по 31.12.2018 р. Але якщо новостворене підприємство — платник податку на прибуток, то цією нормою скористатися не вийде . Адже фінзвітність — додаток декларації з податку на прибуток (п. 46.2 ПКУ). А згідно з п.п. 137.4.2 ПКУ перший податковий (звітний) період для новостворених підприємств розпочинається з дати, на яку припадає початок обліку суб’єкта господарювання як платника податку, і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, в якому відбулася постановка на облік. Разом з декларацією з податку на прибуток такий платник податків повинен подати і фінансову звітність за цей же період (лист Мінфіну від 21.02.2017 р. № 11130-02-2/4779).
Куди і в які строки подаємо фінзвітність?
Згідно з п. 2 Порядку № 419 фінзвітність подається: (1) органам, до сфери управління яких належать підприємства; (2) трудовим колективам на їх вимогу; (3) власникам (засновникам) відповідно до статутних документів, а також (4) згідно із законодавством — іншим органам і користувачам. Сьогодні фінзвітність подається двом держорганам: (1) органам статистики; (2) податківцям.
Статистика. У статистику фінзвітність подають усі підприємства. Фінзвітність за 2017 рік має бути подана не пізніше за 28 лютого 2018 року (п. 5 Порядку № 419).
Податківці. Податківцям фінзвітність подають підприємства — платники податку на прибуток і неприбуткові організації.
Єдиноподатники фінзвітність податківцям не подають.
Платники податку на прибуток подають річну фінансову звітність в органи ДФСУ в строки, передбачені для подання декларації із цього податку (абз. 2 п. 5 Порядку № 419).
Зверніть увагу! Згідно зі змінами, внесеними в ПКУ Законом № 2245***, і квартальники, і річні платники податку на прибуток річну декларацію із цього податку повинні подавати протягом 60 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного року (п. 46.2, п.п. 49.18.3 і 49.18.6 ПКУ). Податківці в категорії 102.23.01 ЗІР підтверджують застосування нового строку до здачі деки з прибутку за 2017 рік . Відповідно, і «квартальники» з податку на прибуток фінзвітність за 2017 рік можуть подавати вже орієнтуючись на строк у 60 днів, тобто не пізніше за 01.03.2018 р.
Фінзвітність за 2017 податківцям потрібно подати не пізніше за 1 березня 2018 року.
Що стосується неприбутківців, то вони повинні подати річну фінзвітність податківцям не пізніше за 1 березня 2018 року.
Платники податків, які відносяться до великих і середніх підприємств, подають податкові декларації і, отже, фінзвітність в органи ДФСУ обов’язково в електронній формі (п. 49.4 ПКУ). Інші платники податку на прибуток можуть обрати один з таких способів (п. 49.3 ПКУ): особисто; поштою; в електронній формі.
Зазначимо: законодавство встановлює різні строки подання фінансової звітності податківцям і в органи статистики: у статистику — не пізніше за 28 лютого, а у фіскальний орган — у строки, передбачені для подання декларації, тобто за 2017 рік не пізніше за 1 березня. Але! Враховуючи, що фінзвітність подається через «Єдине вікно подання електронної звітності», відзвітувати окремо перед податківцями не потрібно, оскільки подану звітність побачать відразу і податківці, й органи статистики. Тому, по суті, фінзвітність потрібно подати не пізніше за 28 лютого, тобто раніше граничного строку подання прибуткової декларації.
В електронному вигляді ії подають з ідентифікатором форми «S» (надійде і в статистику, і податківцям).
Оприлюднення фінзвітності
Єврозміни в Законі про бухоблік торкнулися і порядку оприлюднення фінансової звітності підприємств. Вважаємо, що фінзвітність за 2017 слід оприлюднити вже за новими правилами (хоча є думка, що все-таки щодо звітності за 2017 рік слід керуватися старими правилами). При цьому варто зазначити, що норми, які стосуються оприлюднення фінзвітності, зокрема великими підприємствами, які не є емітентами цінних паперів, і середніми підприємствами, наберуть чинності тільки з 1 січня 2019 року.
Тому великі підприємства, що не є емітентами цінних паперів, і середні підприємства не зобов’язані оприлюднювати свою фінзвітність за 2017 рік.
По суті, обов’язок з оприлюднення фінзвітності за 2017 рік зберігається за (ч. 3 ст. 14 Закону про бухоблік):
— публічними акціонерними товариствами;
— емітентами цінних паперів, цінні папери яких допущені до біржових торгів;
— банками;
— страховиками;
— недержавними пенсійними фондами;
— суб’єктами природних монополій на загальнодержавному ринку;
— підприємствами, які здійснюють діяльність з видобутку корисних копалин загальнодержавного призначення.
Усі вищеназвані підприємства повинні оприлюднити свою річну звітність не пізніше ніж до 30 квітня року, наступного за звітним разом з аудиторським висновком на своїй веб-сторінці (у повному обсязі).
Відповідальність за неподання фінзвітності
Неподання/несвоєчасне подання звітності податківцям. Оскільки фінзвітність — додаток до податкової декларації з податку на прибуток, то неподання звітності тягне за собою невизнання декларації з податку на прибуток (тобто декларація буде вважатися неподаною). Відповідно, це потягне за собою накладення штрафу, установленого п. 120.1 ПКУ.
Розмір штрафу при цьому складає 170 грн. за кожне таке неподання/несвоєчасне подання, а в разі здійснення тих же дій платником податків, до якого протягом року був застосований штраф за таке порушення, — 1020 грн. за кожне неподання/несвоєчасне подання.
Це, власне, підтверджують і податківці у своїй консультації, наведеній у підкатегорії 102.25 ЗІР.
А ось адмінштрафи за неподання/несвоєчасне подання фінзвітності податківці не накладають.
Неподання/несвоєчасне подання звітності органам статистики. У цьому випадку підприємству загрожує адмінштраф, передбачений ч. 1 ст. 1863 КпАП, — у розмірі від 10 до 15 нмдг (від 170 до 255 грн.).
А ось штраф за неподання фінансової звітності передбачений ч. 1 ст. 1642 КпАП у розмірі від 8 до 15 нмдг застосовують виключно до підприємств, пов’язаних з бюджетними коштами, оскільки каральними функціями в цьому випадку наділені органи Держаудитслужби (ст. 2341 КпАП). А вони мають право складати протоколи про адмінправопорушення тільки стосовно підконтрольних установ і суб’єктів господарювання.