Теми статей
Обрати теми

Перелік «офшорів» худне: що врахувати

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт
Перелік офшорних зон* набрав чинності з 01.01.2018 р. й уже встиг змінитися двічі: з 07.03.2018 р.** і з 25.04.2018 р.*** Які наслідки це матиме при визначенні того, чи є контрольованою операція з контрагентом з краї­ни, що залишила цей Перелік? Як бути з різницею з п. 140.5.4 ПКУ? Для відповіді на ці запитання використовуємо, у тому числі, лист ДФСУ від 02.05.2018 р. № 12908/7/99-99-15-02-01-17.

* Перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, затверджений постановою КМУ від 27.12.2017 р. № 1045 (далі — Перелік № 1045).

** Постанова КМУ «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 № 1045» від 31.01.2018 р. № 108, яким були видалені з Переліку Грузія, Республіка Естонія, Латвійська Республіка, Республіка Мальта й Угорщина.

*** Співзвучна за назвою попередній постанова КМУ від 11.04.2018 р. № 295, якою з Переліку видалена Республіка Болгарія.

У зазначеному листі ДФСУ розглянула, коли ж операції з контрагентами з країн, які залишили Перелік № 1045, можуть бути контрольованими. Для цього необхідно, щоб: (1) дохід платника податків за 2018 рік від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухобліку, перевищив 150 млн грн.****; (2) обсяг господарських операцій платника податків з таким контрагентом (визначений за правилами бухобліку), здійснених у період з 01.01.2018 р. по 06.03.2018 р., перевищував 10 млн грн.****

**** За вирахуванням непрямих податків.

Ці критерії названі в п.п. 39.2.1.7 ПКУ.

Якщо перенести той же принцип на Болгарію, що залишила Перелік № 1045 з 25.04.2018 р., то контрольованими можуть стати операції з резидентами цієї країни, тільки якщо їх сума перевищила 10 млн грн. за період з 01.01.2018 р. по 24.04.2018 р.

Збільшуюча різниця з п.п. 140.5.4 ПКУ може мати місце, тільки якщо операції (здійснені з контрагентами з країн, що випали з Переліку № 1045) зазначеним вище критеріям не відповідають, а отже, контрольованими не є. Увага: знову-таки моніторити варто лише операції, здійснені з 01.01.2018 р. по 06.03.2018 р. (або 24.04.2018 р. — якщо контрагент з Республіки Болгарія).

Примітний факт: ДФСУ, погоджуючись із можливістю не застосовувати різницю з п.п. 140.5.4 ПКУ, якщо операція не є контрольованою і суму витрат платник підтверджує за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки», цього разу не згадує, що подібне право в платника виникає лише за підсумками року. Саме такої думки головне податкове відомство раніше дотримувалося в категорії 102.13 ЗІР (роз’яснення, що діяло до 01.01.2018 р.) і низці своїх ІПК.

Дуже хотілося б сподіватися, що це не просто неуважність або ж виняток конкретно для операцій, які розглядаються, а зміна позиції ДФСУ. Адже погодитися з тим, що проводити збільшуюче коригування згідно з п.п. 140.5.4 ПКУ платник податків зобов’язаний, навіть якщо вже за підсумками І кварталу (півріччя або трьох кварталів) він може підтвердити за принципом «витягнутої руки», ми не маємо морального права.

Те ж саме стосується ситуації, якщо вже за підсумками І кварталу (півріччя або трьох кварталів) зрозуміло, що операція є контрольованою.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі