Теми статей
Обрати теми

Робота над помилками, або Як і скільки можна «черкати» в лікарняному листі

Александрова Олеся, експерт з кадрових і податкових питань, Огай Олена, експерт з питань оплати праці
Листок непрацездатності або, як ми звикли його називати, лікарняний лист, — багатофункціональний документ. По-перше, він медичний, оскільки «доводить» тимчасову непрацездатність працівника (хвороба дитини, вагітність і пологи). По-друге — фінансовий, оскільки на його основі працівникові призначаються і виплачуються лікарняні. Тобто до питань правильного заповнен­ня цього документа необхідно проявляти максимальну увагу. Ну а якщо раптом помилка? Зрозуміло, що потрібно виправляти. Поговоримо про те, як і хто це повинен робити.

Без помилок ніяк… А у випадку з лікарняним — особливо! І все тому, що перш ніж він «ляже на стіл» комісії із соціального страхування, цей документ повинен пройти через безліч рук. Так, спочатку його оформляють у лікувальній установі: лікар, потім, за необхідності, завідувач відділення, члени ЛКК, головний лікар, комісія МСЕК. Потім за місцем роботи «хворого» цей документ один за іншим заповнюють: табельник, спеціаліст кадрової служби, представник комісії із соцстрахування (уповноважений), бухгалтер. Людський чинник у цьому випадку виключити неможливо. Саме тому помилки в заповненні лікарняного листа, можна сказати, допускаються регулярно. І тут важливо не лише вчасно їх помітити і, безумовно, виправити, але й простежити за тим, щоб саме виправлення було зроблене правильно. Як саме має бути оформлене виправлення лікарняного? Усе залежить від того, де саме допущена помилка:

— на лицьовому боці, що заповнюється в закладі охорони здоров’я;

— або ж на зворотному боці, що заповнюється в роботодавця.

Подробиці — далі.

Якщо помилка на лицьовому боці лікарняного

Цю частину, як уже зазначалося, заповнюють працівники закладу охорони здоров’я.

Приписи з її заповнення містить Інструкція № 532*. У тому числі в ній є вказівки й щодо виправлення помилок.

* Інструкція про порядок заповнення листка непрацездатності, затверджена спільним наказом МОЗ, Мінпраці, ФСС з ТВП і ФНВ від 03.11.2004 р. № 532/274/136-ос/1406.

Отже, право на помилку в медиків є (за деяким винятком). Її виправлення повинне проходити згідно з вимогами п. 4.5 Інструкції № 532. Виправляють помилки звичайним коректурним способом: помилковий текст закреслюють (однією рискою) і над ним пишуть правильний.

Неприпустимо використовувати коректор або аналогічний засіб!

При цьому виправлення має бути підтверджене записом «виправленому «…» на «…» вірити» на полях лікарняного листа. Запис засвідчується підписом лікаря і печаткою закладу охорони здоров’я «Для листків непрацездатності».

Якщо біля виправленого запису немає підпису лікаря або печатки, таке виправлення є недійсним і для його підтвердження потрібно знову звернутися в заклад охорони здоров’я, який видала листок непрацездатності.

Наведемо приклад. У лікарняному листі при виправленні помилки проставлений відбиток печатки лікаря замість печатки медустанови — «Для листків непрацездатності». Ваші дії: повернути лікарняний лист (через працівника) для належного оформлення до медичної установи.

Зауважте: на лицьовому боці бланка листка непрацездатності може бути зроблено не більше двох виправлень.

Є ще одна важлива деталь: лікареві можна виправляти записи в будь-яких графах лицьової частини лікарняного листа, окрім (!) пп. 2 і 4 графи «Причина непрацездатності». Згідно з п. 3.3 Інструкції № 532 записи в таких пунктах виправленню не підлягають.

Працівник відмовився «йти» виправляти?

Реакція комісії із соцстрахування має бути такою:

1) прийняти рішення про відмову в призначенні оплати за таким лікарняним листом (оформити рішення протоколом — розділ ІІ протоколу) (пп. 2.2 і 3.1.1 Положення № 25**, ч. 3 ст. 30 Закону № 1105***);

** Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, затверджене постановою правління ФСС з ТВП від 23.06.2008 р. № 25.

*** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 р. № 1105-XIV.

2) протягом 5 днів після винесення відповідного рішення повідомити працівника (письмово) про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови і порядку оскарження (ч. 1 ст. 32 Закону № 1105).

Підіб’ємо (проміжний) підсумок: якщо на лицьовому боці лікарняного листа міститься одне або два виправлення, вони зроблені правильно, належним чином засвідчені — такий лікарняний вважається дійсним і підлягає оплаті.

А що робити, якщо помилок більше ніж дві?

Такий документ приймати не можна, тому співробітникові доведеться здійснити ще один візит до медустанови за правильним лікарняним — дублікатом (лист ФСС з ТВП від 19.05.2016 р. № 5.1-31-768).

Поясніть працівникові, що в лікарняному листі допускається тільки два виправлення (на лицьовому боці бланка). Дайте йому сам лікарняний, довідку про те, що за цим лікарняним листом виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності не здійснювалася, і відправляйте в медустанову за дублікатом.

У верхньому куті листка непрацездатності — дубліката зазначається слово «дублікат», у графі «Звільнення від роботи» одним рядком записується весь період непрацездатності, підтверджується підписом і печаткою лікаря та голови лікарсько-консультаційної комісії (п. 12 Інструкції № 532).

Майте на увазі: у дублікаті теж допускаються не більше двох виправлень (на лицьовому боці бланка).

Отримавши лікарняний лист-дублікат, комісія (уповноважений) із соціального страхування на його основі повинна прийняти рішення про призначення лікарняних (декретних) виплат.

Якщо помилка на зворотному боці лікарняного

Інструкція № 532 не містить приписів щодо заповнення зворотного боку бланка лікарняного листа. Відповідно, немає в ній і порядку виправлення помилок.

Але є роз’яснення фахівців ФСС про те, що «виправлятися» потрібно (див. лист ФСС з ТВП від 22.01.2015 р. № 5.2-32-133): «у разі виявлення страхувальником помилок при заповненні зворотного боку листка непрацездатності такі помилки підлягають виправленню відповідальними особами».

Тож допустивши погрішність при заповненні зворотного боку бланка, дійте за загальними правилами, передбаченими розд. 4 Положення № 88****.

**** Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. № 88.

Ну і, врешті-решт, хто нам забороняє «підглядати» в метод виправлення помилок, прописаний для медиків — п. 4.5 Інструкції № 532 img 1. Отже:

1. Помилки підлягають виправленню відповідальними особами, які їх допустили. Помилився кадровик — виправляє кадровик. Помилився член комісії із соцстрахування — виправляє він же.

2. Виправляють помилки коректурним способом: закреслюють неправильний текст так, щоб можна було прочитати закреслене, а зверху записують правильний. Закреслення здійснюється однією рискою так, щоб можна було прочитати виправлене. Одночасно (на полях бланка) роблять запис про зроблене виправлення: «Виправленому «…» на «…» вірити». Запис засвідчується підписом відповідальної особи (яка допустила і виправляє помилку).

А якщо роботодавець помилково заповнив рядок, який заповненню не підлягає (наприклад, заповнили рядок «До роботи ставши з «…», а працівник продовжує хворіти — є відповідна відмітка на лицьовому боці бланка)? Тоді «відповідальному» за помилку на полях бланка потрібно зробити такий запис: «Рядок «…» вважати незаповненим» і підтвердити підписом.

Намагайтеся біля кожного запису про виправлення (на полях) ставити, окрім підпису, дату виправлення (п. 4.4 Положення № 88).

А що з кількістю виправлень? Скільки їх допускається?

Якщо лікар на виправлення третьої помилки в лікарняному листі не має права, то для роботодавця все не так суворо img 2.

Для його представників кількість виправлень на бланку лікарняного не обмежено. Обмеження — «не більше двох виправлень» — Інструкцією № 532 встановлено тільки для випадків заповнення лицьового боку бланка!

Доходимо висновку: коригувати «свою» частину бланка кожна відповідальна особа роботодавця не лише може, але й повинна, причому стільки разів, скільки потрібно, щоб усе було правильно.

На завершення зауважимо: строк виправлення помилок у листках непрацездатності ніким не встановлений. Але, звісно ж, краще подбати про це до того, як Фонд соціального страхування проведе виїзну перевірку і прийме за її результатами відповідне рішення.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі