Теми статей
Обрати теми

РК до ПН: «Зменшення обсягу при нульовій кількості» або «Зменшення кількості при нульовому обсягу»

Сумцова Ольга, податковий експерт
Сьогодні, як і обіцяли, про­аналізуємо дві «найзагадковіші» з нових причин коригування «Зменшення обсягу при нульовій кількості» і «Зменшення кількості при нульовому обсягу».

Отже, в категорії 101.15 ЗІР з’явилася консультація, в якій фіскали пояснили, в яких випадках складаються розрахунки коригування (РК) з причинами коригування «Зменшення обсягу при нульовій кількості» або «Зменшення кількості при нульовому обсягу» і як заповнювати РК з цими причинами коригування.

Відразу зазначимо, повної картини, коли використовуються ці причини коригування, консультація в ЗІР, на жаль, не надає.

Фіскали пояснили, що причини коригування «Зменшення обсягу при нульовій кількості» або «Зменшення кількості при нульовому обсягу» використовуються, якщо платником некоректно заповнювався попередній РК, а саме: коригування ціни відображали в гр. 8 РК (замість гр. 9) або коригування кількості відображали в гр. 10 (замість гр. 7). І в результаті таких «помилкових» коригувань кількість або обсяг «обнулилися» (стали нульовими).

Зверніть увагу: РК із цими причинами складають, якщо кількість/обсяги некоректно обнулили повністю!

А ось при їх частковому некоректному зменшенні (якщо не обнулилися до кінця) складають РК з причиною «Усунення неоднозначностей»*.

* Подробиці знайдете в статті «Усунення неоднозначностей»: роз’яснення податківців» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 20).

Якщо замість ціни (гр. 9, 10) відкоригували кількість (гр. 7, 8) внаслідок чого обнулилася кількість — використовуємо причину коригування «Зменшення обсягу при нульовій кількості».

Якщо замість кількості (гр. 7, 8) відкоригували ціну (гр. 9, 10), тобто коли помилково обнулили обсяги, але залишилася кількість, то використовуємо причину коригування «Зменшення кількості при нульовому обсягу».

У заповненні РК із цими двома причинами коригування є свої особливості.

По-перше, на відміну від того ж РК на «Усунення неоднозначностей», РК із цими двома причинами коригування заповнюється тільки в один рядок. Додавання нових рядків податкової накладної (ПН) у такому РК не здійснюється.

По-друге, є особливості в заповненні кількісних і цінових граф такого РК.

«Зменшення обсягу при нульовій кількості»

«Зменшення кількості при нульовому обсягу»

У гр. 1 зазначається № за порядком рядка ПН, який коригується

У гр. 2 зазначається причина коригування (без лапок):

«Зменшення обсягу при нульовій кількості»

«Зменшення кількості при нульовому обсягу»

Значення гр. 3 — 6 відповідає значенню гр. 2 — 5 ПН

Графи 7 — 12 не заповнюються (! залишаємо порожніми, нулі, прочерки в них не ставимо)

У гр. 7 зі знаком «-» зазначається кількість, яка залишилася в результаті попередніх коригувань

У гр. 13 з «-» вказується обсяг, який залишився в результаті попередніх коригувань

Графи 8 — 13 не заповнюються (! залишаємо порожніми, нулі, прочерки в них не ставимо)

«Зменшення обсягу при нульовій кількості». Давайте на прикладі розберемо, коли може виникнути описана в ЗІР ситуація — коригування ціни провели не в тих графах РК, унаслідок чого обнулилася кількість.

Наприклад, ПН була складена так:

1

2

<…>

6

7

8

9

10

1

Товар А

10

50,00

20

500,00

Потім ми покупцеві зробили знижку на товар — «-5 грн.» без урахування ПДВ на кожну одиницю товару. Але помилково зміну ціни показали не в гр. 9 і 10, а в кількісних графах.

1

2

3

4-6

7

8

9

10

11

12

13

14

1

Зміна ціни

Товар А

<…>

-10

5

20

-50,00

У результаті після такого РК зараз програма вважає, що в нас немає кількості (гр. 6 ПН - гр. 7 РК = 0). Хоча коригування за «сумою» у нас правильне.

На наш погляд, у цьому випадку РК на «Зменшення обсягу при нульовій кількості» слід заповнювати, лише якщо нам потрібно ще раз щось відкоригувати в ПН. Адже такий РК є «мінусовим» і заповнюється в один рядок.

Навряд чи податківці «причепляться» до правомірності зменшення податкових зобов’язань за таким некоректно складеним РК.

Якщо нам не треба нічого коригувати в ПН, то потрібно, щоб наші обсяги збереглися. Тому вважаємо, що в такому разі РК складати не потрібно. Адже, повторимо, цей РК передбачає тільки один рядок (на зменшення обсягу). І додавання нового рядка (з правильною кількістю) не передбачає.

А ось якщо потрібно, наприклад, до ПН скласти РК на повернення (повернути товар), то оскільки в нас немає кількості, отже, коригування з причиною «Зміна кількості» або «Повернення товару або авансових платежів» система не пропустить на реєстрацію. Не пройде в цьому випадку і РК з причиною коригування «Усунення неоднозначностей». Адже в РК із цією причиною коригування вимагається заповнення «кількісної» гр. 7 (значення якої, до речі, програма звіряє зі значенням ПН і РК). І з «нулем» у гр. 7 розрахунок коригування з такою причиною не пройде реєстрацію. У такому разі за логікою і потрібно використовувати причину коригування «Зменшення обсягу при нульовій кількості».

Припустимо, покупець повертає всі 10 одиниць товару, але вже за «скоригованою» ціною 45 грн. за одиницю (без урахування ПДВ). У цьому випадку наш РК матиме такий вигляд:

1

2

3

4-6

7

8

9

10

11

12

13

14

1

Зменшення обсягу при нульовій кількості

Товар А

<…>

Не заповнюємо

-450,00

А якщо це буде тільки часткове повернення? Наприклад, покупець повертатиме не всі 10 одиниць товару, а тільки 5? За логікою, в такому разі нам потрібно зменшити в гр. 13 тільки обсяг, відповідний цим 5 одиницям (тобто показати в гр. 13 «-225»). Тільки ось бентежить, що в консультації із ЗІР сказано, що в гр. 13 зазначається обсяг, який залишився в результаті попередніх коригувань (тобто ніби повинен списатися увесь обсяг). Загалом, поки із цим не все зрозуміло.

Ще одна з можливих ситуацій, коли теоретично може складатися РК з причиною коригування «Зменшення обсягу при нульовій кількості» — це РК «на зменшення» до підсумкових та «самозведених» ПН.

Особливість таких ПН у тому, що в них не заповнюються ні «кількісна» гр. 6, ні «цінова» гр. 7. Не заповнюються ці графи, відповідно, і в РК до таких ПН.

А отже, такі причини, як «Зміна ціни» або «Зміна кількості», для таких РК не зовсім підходять.

Зазначимо, що на момент підготовки цієї статті РК до підсумкових ПН з причиною «Зміна кількості» не проходили реєстрацію.

Як убачається, логічно використати причину коригування для цього випадку «Зменшення обсягу при нульовій кількості».

Питання тільки в тому: а як бути, якщо нам, навпаки, потрібно збільшити обсяг за такими ПН? Поки що не зрозуміло img 1.

Хоча не виключено, що для РК до таких ПН дозволять використовувати причину коригування «Зміна номенклатури».

Зазначимо: поки що з реєстрацією РК до підсумкових, «самозведених» ПН є проблеми.

«Зменшення кількості при нульовому обсягу». Ця причина ще незрозуміліша, ніж попередня. Судячи з консультації в ЗІР, це може бути така ситуація.

Наприклад, ПН була складена так:

1

2

<…>

6

7

8

9

10

1

Товар А

10

50,00

20

500,00

Далі був РК на повернення. Але помилково це повернення відобразили в графах РК, призначених для коригування ціни.

1

2

3

4-6

7

8

9

10

11

12

13

14

1

Зміна ціни

Товар А

<…>

-50,00

10

20

-500,00

У результаті програмне забезпечення податківців сприймає це так, нібито в нас залишилася вся кількість (адже зменшення кількості за гр. 7 не було).

Для того щоб «прибрати» цю кількість, і складається РК з причиною «Зменшення кількості при нульовому обсягу».

Тільки залишається запитання: який сенс у цьому РК? Просто — заповнити РК «по-правильному», щоб уникнути претензій податківців? Можливо. Але щодо цієї причини коригування, як утім і попередньої, — ще багато нез’ясованого.

Шкода лише, що фіскали не поспішають з роз’ясненнями.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі