Теми статей
Обрати теми

У кого зберігаються трудові книжки працівників ФОП?

Савченко Олена, налоговый эксперт
У статті «Кадрові документи ФОП: що потрібно / що ні» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 11) ми говорили в тому числі про зберігання трудових книжок працівників, зайнятих у роботодавців-ФОП. Зокрема, зазначали, що згідно з Інструкцією № 58* трудові книжки зберігаються в самих працівників, а не у ФОП. Але в коментарях отримали несподівану реакцію. З чим пов’язаний «книжковий» гармидер? Розбираємося.

* Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту і Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58.

Якщо трудові книжки працівників підприємств залізно зберігаються на підприємстві, то з працівниками ФОП — інша історія. Трудові книжки працівників, які працюють у підприємця, зберігаються безпосередньо в самих працівників. Це прямо зазначено в п. 2.21-1 Інструкції № 58. Тобто підприємець не повинен зберігати їх у себе.

Що може тут бентежити?

Минулого року п. 2.21 Інструкції № 58, який стосується працівників представництв іноземних юросіб, було скасовано — розпорядженням КМУ від 18.07.2018 р. № 513-р. Це навело декого на думку, що раз скасовано п. 2.21, то заразом скасовано й п. 2.21-1 Інструкції № 58. Оскільки останній нібито є похідним від першого.

Ми вважаємо таку позицію помилковою. Скасовано саме п. 2.21. А ось п. 2.21-1 Інструкції № 58 продовжує діяти. Ці пункти не мають взаємної підпорядкованості. Принцип від загального до часткового в цьому випадку не діє. Норми є автономними. Скасування п. 2.21 ніяк не позначається на п. 2.21-1 Інструкції № 58.

Додаткове підтвердження можемо знайти й у роз’ясненнях Мінсоцполітики.

У листі від 20.03.2019 р. № 14/0/23-19/133 фахівці Міносцполітки посилаються на п. 2.21-1 Інструкції № 58, тобто вважають його чинним, і підтверджують, що трудові книжки працівників ФОП, як і раніше, повинні зберігатися в самих працівників.

Тож сумнівів у цьому питанні бути не може img 1.

Також у зазначеному листі Мінсоцполітики акцентує увагу на тому, що законодавством про працю не передбачено обов’язку ФОП вести книгу обліку руху трудових книжок і вкладишів до них.

На завершення зазначимо, що йдеться саме про трудові книжки працівників.

Щодо трудової книжки самого підприємця інша проблематика.

Як і раніше, внести до трудової книжки підприємця інформацію про його господарську діяльність не вийде. І тому є вагомі підстави. Трудова книжка — це документ про трудову діяльність особи на умовах трудового договору (контракту), укладеного з роботодавцем. Підприємець не є роботодавцем стосовно самого себе. Тому запис про період підприємництва до трудової книжки не вносять.

Але це й не критично, оскільки для підтвердження «підприємницького» стажу використовуються інші відомості**.

** Деталі — у статті «Нюанси підрахунку стажу у «спрощених» ФОП» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 46).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі