Операція «реєстрація»: уся інформація. На дворі вже травень, але те, яким чином розпорядники акцизних складів повинні їх реєструвати, поки що не зрозуміло. Хоча чи варто цьому дивуватися ☹? Платники паливного (чи, якщо хочете, лівопаливного) акцизу з досвідом пройшли «вогонь і воду, і мідні труби» ще при впровадженні цього різновиду акцизного податку на початку 2016 року. Упевнені, навряд чи хтось із них хотів би згадувати ті пригоди… Тим паче, що на шляху із завидною регулярністю з’являються нові перешкоди…
Ви вже знаєте1, що згідно з п. 22 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ (далі дослівно): «платники податку зобов’язані з 01.05.2019 до 01.06.2019 р. зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 01.07.2019 р.».
1 У тому числі зі статті «Акцизно-паливна «революція» з другого півріччя: «прощупуємо» ґрунт прийдешніх змін» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 52-53).
Податківці нагадують про такий обов’язок платників.2
2 dp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/364393.html.
Наприклад, повідомлення на офіційному порталі ГУ ДФС у Дніпропетровській обл.
При цьому деякі з них (див. повідомлення Офісу великих платників податків ДФС3) додають до норм ПКУ нові нотки. Так, у повідомленні Офісу йдеться про реєстрацію акцизних складів «у СЕАРП та СЕ4».
3 officevp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/372309.html.
4 Спирту етилового. — Прим. ред.
Пояснюється це, очевидно, тим, що штраф за невиконання зазначеної вимоги (про який поговоримо пізніше) стосується реєстрації акцизних складів не лише в системі електронного адміністрування реалізації пального, але й спирту етилового.
З ПКУ, як ви могли переконатися, така вимога (у частині акцизних складів спирту етилового) не випливає. Він говорить лише про реєстрацію акцизних складів у СЕАРП.
На що тут важливо звернути увагу?
По-перше, з обов’язком щодо реєстрації акцизних складів потрібно впоратися заздалегідь: до 01.06.2019 р. необхідно зареєструвати акцизні склади, розпорядниками яких платники будуть станом на 01.07.2019 р., тобто через місяць після цього.
Якщо обзавестися новим складом планує діючий платник (у червні), то формально зареєструвати такий склад йому потрібно до 01.06.2019 р. Тобто зареєструвати раніше, ніж фактично відкрити.
Слід згадати й абз. 2 п. 22 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ. Він установлює: «суб’єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 01.07.2019 р., зобов’язані до 01.07.2019 р. зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 01.07.2019 р.». Стосується він нових платників акцизного податку, які поповнять лави платників у ІІ півріччі 2019 року.
По-друге, поняття акцизного складу (п.п. 14.1.6 ПКУ) з 01.07.2019 р. буде дещо уточнено5. Унаслідок цього із зазначеної дати акцизним складом може вважатися й те, що раніше цьому визначенню не відповідало. Так, серед «новоспечених» акцизних складів приміщення або території6 на митній території України, де розпорядник акцизного складу здійснює свою господарську діяльність шляхом реалізації пального.
5 Детальніше про це ви могли прочитати в статті «Акцизно-паливна «революція» з другого півріччя: «прощупуємо» ґрунт прийдешніх змін» у журналі «Бухгалтер 911», 2018, № 52-53.
6 На сьогодні формально тільки приміщення.
По-третє, введуть поняття акцизного складу пересувного.7
7 Автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний або магістральний трубопровід.
Акцизний склад пересувний — це транспортний засіб, на якому переміщається та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України (п.п. 14.1.61 ПКУ).
Не будуть акцизним складом пересувним транспортні засоби, що використовуються підприємством, яке не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки.
Судячи з усього, такі склади також підлягають обов’язковій реєстрації до 01.06.2019 р.
По-четверте, зміняться й поняття «розпорядник акцизного складу» (п.п. 14.1.224) та «розпорядник акцизного складу пересувного» (п.п. 14.1.2241 ПКУ).
Як бачите, нюансів багато, тому вже зараз слід розібратися зі своїми складами/точками продажу пального з тим, щоб з’ясувати, чи потраплять вони в «акцизні склади» з 01.07.2019 р. і, відповідно, чи потрібно їх реєструвати вже в травні.
А якщо приміщення/територія/транспортний засіб відповідає поняттю акцизного складу, але його в належні строки так ніхто й не зареєструє?
Штраф розміром у… лимон . Це безпрецедентне явище, що, безумовно, заслуговує на вашу увагу. Пунктом 1281.2 ПКУ з 01.07.2019 р. буде передбачено новий штраф за відсутність з вини платника податку — розпорядника акцизного складу реєстрації акцизних складів у СЕАРП та СЕ. Розмір штрафу становить (увага!) 1 млн грн.
Добре хоч, що норми п. 1281.2 ПКУ, яким введено новий штраф, будуть застосовуватися лише з 01.10.2019 р. (згідно з п. 25 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ).
Але вже зараз до цього штрафу (а вірніше, до порядку його застосування) є запитання. Формально штраф повинен застосовуватися тільки із жовтня, причому санкції на платника зможуть накласти тільки в тому випадку, якщо акцизний склад його розпорядником не буде зареєстрований на той момент.
Тому якщо ви пропустите передбачений строк реєстрації акцизних складів, але водночас впораєтеся до початку жовтня, виходить, штраф накласти не зможуть.
Зберігання пального: коли потрібна ліцензія? З 01.07.2019 р. змін зазнає не лише ПКУ, але й низка інших нормативно-правових актів. У їх числі — Закон № 4818.
Так ось, із зазначеної дати ліцензуванню підлягатиме в тому числі зберігання пального.
Зберігання пального — це діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) зі зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик (абз. 56 ст. 1 Закону № 481 у редакції, що діє з 01.07.2019 р.).
Саме це визначення й викликає запитання: ліцензуванню підлягає діяльність зі зберігання (що, начебто, передбачає надання послуг зі зберігання) чи будь-яке зберігання (на що натякає згадка власного пального)?
Розглянемо подробиці, які внесуть хоч якусь ясність.
Річна плата за ліцензію на право зберігання пального встановлюється в розмірі 780 грн. При цьому отримувати ліцензії необхідно на кожне місце зберігання пального.
Ліцензії на право зберігання пального видають уповноважені КМУ органи виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального строком на 5 років.
Важливо: дозволено зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання в місцях виробництва, оптової або роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.
Ліцензію на право зберігання пального не отримують на місця зберігання, які використовують для зберігання пального, яке споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газодобувних майданчиках, бурових платформах і не реалізується з місць роздрібної торгівлі.
Також не отримують ліцензій на зберігання підприємства, установи та організації системи державного резерву або які повністю утримуються за рахунок коштів бюджету.
Промінець надії. Наостанок — приємна новина, яка поки, щоправда, перебуває на проектній стадії. Ситуація з новим порядком адміністрування пального стурбувала Європейську Бізнес Асоціацію (далі — ЄБА)9.
Як справедливо зазначають її представники, на сьогодні багато компаній навіть не усвідомлюють ситуації, що вони вже з 01.07.2019 р. будуть платниками акцизного податку. А це такі суспільно важливі суб’єкти господарювання, як аеропорти, представники енергетичної та металургійної галузі та національні компанії, що спеціалізуються на перевезеннях, у тому числі залізничних, тощо.
У зв’язку з цим ЄБА обіцяє підготувати звернення до Нафтогазової асоціації України (як ініціатора та розробника Закону № 262810), Мінфіну, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та ВРУ щодо необхідності відстрочення введення нового порядку адміністрування акцизного податку на паливо до 2021 року.
10 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» від 23.11.2018 р. № 2628-VIII. Саме цей Закон вніс масштабні правки до ПКУ щодо акцизного податку.
Також уже є законопроект з відстроченням — від 09.04.2019 р. № 10212 (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=65793). Але поки що він не рухається .
Тому пильно стежимо за ситуацією й обіцяємо тримати вас у курсі подій.