Теми статей
Обрати теми

Ліцензування операцій з пальним: увага на зберігання

Шевчук Михайло, податковий експерт
У попередньому номері1 ми «відкрили скриньку Пандори». І страшна вона не лише тим, що вчасно забезпечити реєстрацію акцизних складів на виконання вимог ПКУ ДФСУ з Мінфіном не змогли (чи варто цьому дивуватися? ), але ще й обов’язком отримувати ліцензії на зберігання пального. У цьому, здавалося б, тихому болоті насправді водяться біси… Причому дуже небезпечні. Подробиці — вашій увазі далі.

1 Стаття «Ліцензування операцій з пальним, акцизні склади: «гарячі» запитання».

Про зберігання якого пального йдеться?

Термін «пальне» для цілей, що цікавлять нас, визначено в п.п. 14.1.1411 ПКУ:

«пальне — нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у п.п. 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу».

Тобто відкриваємо в ПКУ п.п. 215.3.4, і всі наявні в ньому позиції — це і є пальне. А те, що до нього не потрапило (наприклад, газ для заправки запальничок у ємностях не більше 300 см3, код УКТ ЗЕД — 3606 10 00 00, мастило моторне, код УКТ ЗЕД — 2710 19 81 00 тощо), пальним для цих цілей не вважається.

Адже Закон № 4812 (див. останній абзац ст. 1) для цілей ліцензування використовує саме визначення пального з ПКУ.

2 Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (а з 01.07.2019 р. — «та палива». Прим. ред.) від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Зберігання малих обсягів пального: чи є поблажки?

Маленькому сільгосппідприємству (фермерське господарство) теж необхідно оформляти ліцензію на зберігання пального?

Перевізникові, у якого є ємність для зберігання пального 20 м3, потрібна ліцензія на зберігання?

Не вперше помічаємо, що багато хто прив’язує ліцензування зберігання пального за Законом № 481 до поняття «акцизний склад» з ПКУ.

Що це дає? Дає багато що.

Згідно з майбутньою редакцією п.п. 14.1.6 ПКУ, зокрема, не є (!) акцизним складом приміщення або територія, на кожній (!) з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження і зберігання пального не перевищує 200 м3, а суб’єкт господарювання (крім платника ЄП групи 4) — власник або користувач такого приміщення або території — отримує протягом календарного року паливо в обсягах, що не перевищують 1000 м3 (тобто 1 млн л)3, використовує пальне виключно для потреб власного споживання або промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання (!) пального іншим особам.

3 Без урахування обсягу пального, заправленого на АЗС (тощо)!

У платників ЄП групи 4 — свої умови.

Але, на що хочемо звернути увагу.

У першій версії законопроекту (від 05.11.2018 р. № 9260), з якого власне «народився» закон (від 23.11.2018 р. № 2628-VIII), що бентежить громадськість, дійсно була згадка, що під місцем зберігання розуміється місце (територія), яке є акцизним складом.

Але перед другим читанням комітет цілеспрямовано прибрав відповідне застереження з визначення місця зберігання4 img 1! У результаті в Законі № 481 ми отримали таке визначення:

4 Див. порівняльну таблицю до другого читання за посиланням: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=64888.

«місце зберігання пального — місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування».

Жодної згадки про те, що йдеться про акцизний склад, немає! Власне, як немає таких прив’язок в інших місцях Закону № 481.

Тому на цьому етапі ми не бачимо аргументів на користь того, що ліцензія на зберігання пального потрібна тільки у випадку з акцизним складом. На жаль. Навіть якщо приміщення/території суб’єкта не відповідатимуть поняттю акцизного складу у зв’язку з невеликими обсягами ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання палива і загального річного обсягу отриманого палива5, це не врятує його від необхідності отримання ліцензії на зберігання палива img 2.

5 Такі обсяги будуть установлені абз. 5 і 6 п.п. 14.1.6 ПКУ в редакції Кодексу, що діє з ІІ півріччя.

Водночас ми все-таки плекаємо надії, що в майбутньому це питання якось буде доврегульоване. Хоча б тому, що при описаному вище підході немає жодних обмежень за обсягом «ємностей», що використовуються для зберігання пального.

Тобто формально навіть каністра підпадає під це визначення… У той час перелік документів, необхідних для отримання ліцензії на зберігання, натякає на те, що та ж каністра навряд чи потребує отримання окремої ліцензії на зберігання.

Тому вважаємо, що отримувати ліцензію на зберігання доведеться, якщо для зберігання пального (навіть власного) ви використовуєте щонайменше бочки, цистерни, резервуари або схожі ємності.

Ще один можливий «захід» — через визначення «зберігання палива».

Зберігання палива — це діяльність зі зберігання палива (власного або отриманого від інших осіб) зі зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.

Тобто ставка робиться на твердження, що це має бути саме вид діяльності суб’єкта господарювання.

Хотілося б… Але знову ж таки комплексне прочитання Закону № 481 не дає нам підстав однозначно стверджувати, що це так. На жаль, бачимо й аргументи на користь зворотного затвердження img 3.

Податківці (ІПК ДФСУ від 23.04.2019 р. № 1751/6/99-99-12-02-02-15/ІПК, запитання 1) доходять невтішних висновків, що навіть зберігання палива, яке використовується виключно для власних виробничих потреб, потребує ліцензування img 4.

Використання палива виключно для власних виробничо-технологічних потреб може врятувати від необхідності отримання ліцензії на зберігання виключно на нафто- і газодобувних майданчиках, бурових платформах при дотриманні умови, що паливо не реалізується через місця роздрібної торгівлі (згідно з ч. 19 ст. 15 Закону № 481).

Аграрний союз України інтерпретує прийдешні нововведення в ліцензуванні зберігання палива так, що всі сільгоспвиробники, які мають ємності для зберігання пального, повинні отримати ліцензію на право зберігання пального6. Тобто й вони займають обережну позицію в цьому питанні.

6 www.auu.org.ua/uk/publications/web/844/.

Уточнення в частині документів на ліцензію. Аграрний союз у частині документів, що подаються для отримання ліцензії на зберігання, додатково роз’яснює, що:

— документом, який підтверджує право власності або право користування земельною ділянкою, може бути виписка з Державного реєстру прав на нерухоме майно, у якому зареєстровано право на земельну ділянку, на якій розташовано об’єкт зберігання пального;

До нього можна додати схематичний план земельної ділянки, з якої видно, де саме перебуває місце зберігання пального.

— якщо право власності на об’єкт нерухомого майна виникло до 01.01.2014 р., то до 01.01.2022 р. для отримання ліцензії можна подати тільки копії документів, що підтверджують право власності на такий об’єкт. А якщо об’єкт не є нерухомістю, то підтвердженням введення в експлуатацію буде акт введення в експлуатацію основних засобів за формою, затвердженою наказом № 8187;

7 Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 р. № 818.

— дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки видають органи Держпраці за місцем держреєстрації підприємства. Підставою для цього є заява і висновок експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання під час виконання заявлених робіт (п. 9 Порядку № 11078).

8 Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затверджений постановою КМУ від 26.10.2011 р. № 1107.

Таку експертизу проводять тільки уповноважені експертно-технічні організації. Вони перевіряють наявність у сільгосппідприємства:

а) документації з охорони праці;

Зокрема, результати атестації робочих місць, допуски до роботи з небезпечними речовинами, копії наказів, інструкцій, положень з питань охорони праці, документів про проходження працівниками навчання з питань охорони праці тощо.

б) копії експлуатаційних документів на ємності (резервуари тощо) (технічні паспорти, інструкції з експлуатації, технічні умови, результати діагностування тощо).

З’явилися нові коди для сплати коштів за ліцензії. Зміни до Бюджетної класифікації9 затверджені наказом № 18210.

9 Затверджена наказом Мінфіну від 14.01.2011 р. № 11.

10 Наказ Мінфіну «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 14 січня 2011 року № 11» від 26.04.2019 р. № 182.

Класифікація доходів бюджету доповнили такими позиціями:

22013100 Плата за ліцензії на виробництво пального;

22013200 Плата за ліцензії на право оптової торгівлі пальним;

22013300 Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним;

22013400 Плата за ліцензії на право зберігання пального.

Як бачите, відрізняються ці коди один від одного однією цифрою (виділеною напівжирним шрифтом).

Датою початку здійснення операцій із зарахування надходжень до державного бюджету за вказаними кодами на рахунки визначено 15.05.2019 р.

Супутні зміни до Довідника відповідності символу звітності коду класифікації доходів бюджету внесені наказом № 14711.

11 Наказ «Про затвердження Змін до Довідника відповідності символу звітності коду класифікації доходів бюджету» від 13.05.2019 р. № 147.

Але поява нових кодів ще не означає відкриття відповідних рахунків img 5. З переліком рахунків для оплати ліцензій можна ознайомитися на сайті ДФСУ в розділі «Бюджетні рахунки»12 (обираєте свою область/м. Київ/ОВП ДФС) — «Реквізити рахунків для обліку доходів Державного бюджету».

12 http://sfs.gov.ua/byudjetni-rahunki/.

Замість висновку. І наостанок інформація для роздуму.

Річна плата за ліцензію на право зберігання палива встановлена ч. 7 ст. 15 Закону № 481 у розмірі 780 грн. Видають такі ліцензії строком на 5 років (ч. 10 ст. 15 Закону). Тобто за весь період дії ліцензії ви витратите на неї 3900 грн.

Розмір можливого штрафу за зберігання пального без наявності ліцензії становитиме 500 тис. грн. (згідно з ч. 2 ст. 17 Закону).

У такому ж розмірі встановлено штраф і за оптову торгівлю паливом.

Водночас документи, які повинні подаватися для отримання ліцензії на зберігання пального, зокрема копії документів, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, можуть свідчити про порушення в містобудівній сфері. Адже йдеться про земельну ділянку будь-якого цільового призначення.

Нагадаємо, спочатку Закон № 481 повинен був містити вимогу отримати документи на земельну ділянку, цільове використання якої відповідає «заявленій діяльності» (у нашому випадку — зберіганню пального).

Але цей момент виправили за допомогою Закону № 272513.

13 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про електронні довірчі послуги»» від 16.05.2019 р. № 2725-VIII. Набрав чинності 22.05.2019 р.

Але згідно з містобудівними нормативними документами ємності з паливом необхідно розміщувати тільки на земельних ділянках з певним цільовим призначенням. За порушення передбачені штрафи, і не менш тяжкі…

Тому оштрафованим (причому у великих розмірах) ризикує бути й суб’єкт, який не отримав ліцензію на зберігання, і той, який отримав її… Висновки робіть самі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі