Теми статей
Обрати теми

Інкотермс-2020: до чого готуватися?

Біляєва Олена, експерт з питань оплати праці
Правила інтерпретації комерційних термінів — важлива складова при здійсненні міжнародної торгівлі. Нині всі представники бізнесу використовують Інкотермс у редакції 2010 року. Але вже з 1 січня повинна розпочати діяти нова редакція Інкотермс-2020. Давайте з’ясує­мо, що зміниться в нових правилах.

Як і колишня редакція, нова редакція Правил Інкотермс визначає здебільшого обов’язки сторін при доставці товару від продавця до покупця. І хоча Інкотермс прямо не регулюють перехід права власності від продавця до покупця на товар, який є предметом договору, вони передбачають моменти переходу до покупця ризиків за різних умов постачання. Відповідно застосування того чи іншого терміна Інкотермс може прямо впливати на облікові наслідки!

Зміни, які несуть у собі Інкотермс-2020, переважно зводяться до такого.

1. З Інкотермс зникнуть умови постачання EXW (самовивезення) і FAS (вільно вздовж борту судна).

Пов’язано це з тим, що базис EXW використовується здебільшого компаніями з невисокою експортною діяльністю або у внутрішній торгівлі, коли продавцеві вигідно передати покупцеві товар на власному складі. До того ж, як зазначають розробники нової редакції Інкотермс, цей базис суперечить новим митним законам, зокрема Митному кодексу Європейського союзу.

Нашим платникам ПДВ потрібно бути уважними при застосуванні EXW. Продавець-резидент має право застосувати нульову ставку з ПДВ, якщо до графи 2 митної декларації він уписаний як експортер.

Що стосується умов постачання FAS, то в міжнародній торгівлі їх використовують досить рідко. Цей термін означає, що продавець виконав постачання, розмістивши вантаж уздовж борту судна на причалі в порту. Покупець повинен оплатити фрахт судна, навантажити на нього товар і розвантажити в порту доставки. Також покупець проводить імпортне митне оформлення вантажу, оплачує імпортні мита і збори.

Базис постачання FAS переважно використовують при експорті сипких товарів (зерна, мінералів) у ситуаціях, коли товар доставляється в порт відправлення країни експортера. Якщо ж продавець передає покупцеві сипкий товар у контейнерах на причалах, тоді це буде базис FCA.

2. Базис FCA (франко-перевізник) дуже універсальний і надає можливості використовувати будь-який вид транспорту та будь-яке місце доставки вантажу. Це може бути магазин, склад, морський порт, аеропорт або просто адреса продавця.

В Інкотермс-2020 базис FCA поділений на два терміни: один — для наземної доставки, інший — для морських контейнерних постачань.

3. Пам’ятаєте базис EXW? За цим базисом на продавця покладаються мінімальні обов’язки.

Так ось, у нього є антипод — базис DDP (постачання з оплатою мита).

За ним продавець несе відповідальність по максимуму: проводить усі експортні та митні процедури з вантажем, привозить його в порт призначення і доставляє покупцеві, куди той захоче.

У нових правилах Інкотермс-2020 термін «DDP» приберуть. Натомість з’являться два нові терміни — «DTP» і «DPP».

Базиси DTP і DPP, по суті, відповідають базису DAT. Відмінність у тому, що продавець додатково оплачує всі імпортні мита і доставку:

— до термінала (порт, аеропорт, логістичний центр) у країні покупця (DTP) або

— до зазначеного місця призначення, яке не є транспортним терміналом (наприклад, за адресою покупця) (DPP).

4. Змінять умови постачань FOB (вільно на борту) і CIF (вартість, страхування та фрахт) для контейнерних перевезень.

Базиси FOB і CIF визначають правила продажу вантажів, які перевозяться водним транспортом. За цими умовами вантаж має бути розміщений на борту судна навалом або в упаковці. Якщо ж товар розміщений у контейнерах, то продавець передає його перевізникові на терміналі, а не на судні. Отже, за правилами Інкотермс-2010 потрібно застосовувати базис FCA (франко-перевізник) або CIP (перевезення та страхування оплачені до).

Проте більшість учасників міжнародної торгівлі терміни «FCA» і «CIP» не застосовують. Тому Інкотермс-2020 передбачають можливість використання умов постачання FOB і CIF у тому числі для контейнерних перевезень морським і внутрішнім водним транспортом, як це було в Інкотермс-2000.

Також у нових правилах Інкотермс-2020 змінять страхові зобов’язання для продавців та покупців за умов постачань CIF і CIP.

5. З’явиться новий термін «CNI» (вартість і страхування). Згідно із цими умовами вважатиметься, що продавець виконав постачання, коли він розмістив застрахований товар у порту відвантаження.

За правилом CNI ризики транспортування та пошкодження товару продавець передаватиме покупцеві в порту відправлення. Умови постачання CNI включають вартість міжнародного страхування за рахунок продавця-експортера, але не включають фрахт. Тож їх можна буде використовувати між базисами FOB і CFR/CIF.

Тепер давайте відповімо на запитання: яку редакцію Інкотермс потрібно використовувати та що робити з «перехідними» договорами?

Згідно зі ст. 6 Закону про ЗЕД

«суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності при складанні тексту зовнішньоекономічного договору (контракту) мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації, правила міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо та у виключній формі цим та іншими законами України».

Аналогічні норми бачимо й у ч. 4 ст. 265 ГКУ. Тобто все досить ліберально. Можна в тому числі використовувати правила Інкотермс будь-якої погодженої сторонами договору редакції.

Такий підхід застосовувався й раніше. Див., зокрема, лист Мінекономіки від 10.06.2011 р. № 4201-24/939.

Договори, укладені у 2019 році, які виконуватимуться в наступному році, варто переглядати, якщо, зокрема:

— цього вимагає контрагент;

— сторони домовилися змінити умови постачання або замінити на нововведені.

За відсутності заперечень з боку іноземного контрагента можна працювати згідно з редакцією Інкотермс-2010. Ба більше, як і раніше, сторони в договорі можуть прописувати умови, відмінні від Інкотермс.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі