Теми статей
Обрати теми

РРО-зміни: дайджест

Томашпольський Сергій, податковий експерт
У багатьох були сумніви/надії. Але підсумок — «підписано». З деякими компенсаторами — перевірочний мораторій (можливий) і Ко. До чого готуватися? Зараз коротко. А детальніше — в окремих матеріалах нашого журналу.

Говоримо про Закон № 129-IX*, Закон № 128-IX** та Указ № 761/2019***.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг» від 20.09.2019 р. № 129-IX.

** Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» від 20.09.2019 р. № 128-IX.

*** Указ Президента України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення сприятливих умов для діяльності фізичних осіб — підприємців» від 17.10.2019 р. № 761/2019.

1. Почнемо з кінця — із «заспокійливо-компенсаційного» Указу № 761/2019 (набув чинності з 19.10.2019 р.). Його наявність дозволяє сподіватися на те, що в осяжній перспективі:

— лібералізують умови заходу/перебування в групі 1 єдиного податку (ЄП). У тому числі дозволять мати найманих працівників, розширять перелік дозволених видів діяльності. Логіка, очевидно, така. З 01.01.2021 р. група 1 ЄП буде єдиним «притулком» для підприємців, де можна приймати готівку і картки без РРО / програмних РРО (П-РРО)/КОРО з РК. Відповідно цю групу, очевидно, відкриють для якоїсь частини безризикової діяльності, яку без РРО можна буде здійснювати до 01.01.2021 р. у «старших» групах ЄП. Відповідно і на «розширення» групи 1 ЄП логічно чекати з 01.01.2021 р.;

— упровадять 2-річний мораторій на РРО-перевірки фізосіб-підприємців, «крім тих, які здійснюють високорентабельні види діяльності з істотними ризиками ухилення від оподаткування». Знову ж таки, дуже схоже на те, що під «високорентабельними з ризиками» розуміються ті, яких у 2020 році позбавляють «РРО-імунітету». Тоді, за логікою, такий мораторій теж упровадять з 01.01.2021 р., коли фізосіб — єдиноподатників груп 2 — 4 без «РРО-імунітету» залишать усіх без розбору. І стосуватися він буде тих, хто і до цього успішно обходився без РРО;

— зменшать штраф (буде менше, ніж передбачені 510 грн.) за «неподання до контролюючих органів звітності, пов’язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій через дротові або бездротові канали зв’язку в разі обов’язковості її подання».

Плюс до всього, «всіляко сприятимуть».

2. Тепер черга Закону № 129-IX — «урізування «РРО-імунітету» ФОП — єдиноподатників груп 2 — 4 і Ко»:

— зміни в частині «РРО-імунітету» ФОП-єдиноподатників почнуть діяти через 6 місяців з дня опублікування Закону № 129-IX (опублікований 19.10.2019 р.). Тобто з 19.04.2020 р. Важливо! У групи 1 з’явиться безвідносний «РРО-імунітет» img 1. Чим би вони не займалися (з дотриманням правил перебування в групі 1 ЄП), «РРО-імунітет» не втрачається. У тому числі, при торгівлі тими ж технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту (далі — ТСПТ), і тими товарами, які стануть «токсичними» для груп 2 — 4 ЄП у майбутньому. А ось ФОП із груп 2 — 4 ЄП із зазначеної дати почне ставати дедалі важче img 2. «Визвольна» мільйонна РРО-межа залишиться (протримається до кінця 2020 року). Але додасться (до ТСПТ, лікарських засобів, виробів медичного призначення) ще один «згубник» «РРО-імунітету» — платні послуги у сфері охорони здоров’я.

Незалежно від обсягу доходів уже перша така операція позбавляє підприємця РРО-імунітету.

А з 01.10.2020 р. список «згубників» «РРО-імунітету» єдиноподатників груп 2 — 4 взагалі зросте багатократно. До тих, які існували раніше, додадуться: реалізація товарів (надання послуг) через мережу Інтернет; реалізація ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння; роздрібна торгівля вживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД); діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидкого обслуговування, якщо така діяльність є іншою, ніж визначена пунктом 11 статті 9 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»; діяльність туристичних агентств, туристичних операторів; діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД); реалізація текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, що затверджується КМУ.

А з 01.01.2021 р. усі поголовно ФОП — єдиноподатники груп 2 — 4 втратять «РРО-імунітет». Не залишиться навіть «визвольної» мільйонної РРО-межі для безризикових видів діяльності;

У деяких випадках можна буде скористатися повною пільгою за ст. 9 Закону про РРО (украй рідкісні випадки на кшталт автоперевезень з видачею талонів) або замість РРО (П-РРО) застосовувати КОРО з РК (ст. 10 Закону про РРО і розроблений під неї кабмінівський Перелік № 1336).

— з 01.01.2021 р. буде піднятий ліміт для перебування в групі 2 ЄП із сьогоднішніх 1,5 млн грн. до 2,5 млн грн. Логіка законодавця, очевидно, була в тому, що раз поголовно всі другогрупники втратять «РРО-імунітет» з 01.01.2021 р., то і ліміт їм підвищать із цієї дати. Хоча якщо вже за підсумками 2020 року ФОП вийде за межі 1,5 млн грн., але залишиться в межах 2,5 млн грн., завдяки нововведенню, вважаємо, він і далі зможе перебувати в групі 2 ЄП;

— з дня, наступного за днем опублікування Закону № 129-IX (з 20.10.2019 р.) був конкретизований п.п. 8 п.п. 291.5.1 ПКУ, що містить заборони для здійснення на єдиному податку послуг пошти і зв’язку: «8) діяльність з надання послуг пошти (крім кур’єрської діяльності), діяльність з надання послуг фіксованого телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку (місцевого, міжміського, міжнародного), діяльність з надання послуг фіксованого телефонного зв’язку з використанням бездротового доступу до телекомунікаційної мережі з правом технічного обслуговування і надання в користування каналів електрозв’язку (місцевого, міжміського, міжнародного), діяльність з надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку, діяльність з надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- і радіомовлення, дротового радіомовлення та телемереж»;

— з дати публікації Закону № 129-IX «побіжать» норми, що стосуються пального акцизу. Зокрема, в зрозумілій формі прописаний і продовжений період незастосування штрафів за прострочення реєстрації акцизних накладних;

Про пальноакцизні зміни — в окремому матеріалі цього номера.

— з 01.10.2020 р. вводиться поняття системи обліку даних РРО з доступом до цієї системи у тому числі покупців, які можуть із цієї дати відправляти скарги на продавців і претендувати на «кешбек».

3. Останній на черзі — Закон № 128-IX, що неабияк «наслідив» у Законі про РРО (опублікований 19.10.2019 р.). Виділимо такі моменти:

— основні зміни почнуть діяти через 6 місяців з дня опублікування Закону № 128-IX. Тобто з 19.04.2020 р.; норми щодо «кешбеку» покупцям — з 01.10.2020 р.;

— нарівні з РРО впроваджується П-РРО. Прописуються правила щодо його застосування, в тоту числі при збоях у роботі, при переході зі звичайного РРО на П-РРО, а також обов’язок контролюючого органу забезпечити безоплатне програмне рішення;

— посилюється «облікове» питання. Облік товарних запасів — само собою. Також з’являється така вимога (для всіх, хто в принципі підпадає під вимоги Закону про РРО): «суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті)». Не стосуються ці вимоги тільки ФОП — платників ЄП без ПДВ, але з винятками! У загальному порядку ці норми повинні будуть виконувати платники ЄП, які реалізують ТСПТ, лікарські засоби, вироби медичного призначення, «ювелірку»;

— «касову» пільгу для юросіб за п. 1 ст. 9 Закону про РРО (продаж продукції власного виробництва) заблокують також для «ювелірки»;

— піднімаються штрафи. Стосовно «стандартного» штрафу з п. 1 ст. 17 Закону про РРО встановлюється перехідний період до 01.10.2020 р. Максимальна планка для перевіряючих у цьому періоді становитиме 50 %.

Але, як ми зазначали вище, у ФОП-єдиноподатників урізування «РРО-імунітету» почнеться якраз-таки з 01.10.2020 р.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі