Теми статей
Обрати теми

Карантинні заборони: «третя хвиля»

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт
Останні два березневих номери нашого журналу незмінно починалися, не побоїмося так сказати, з доленосної постанови № 2111. Її первісна версія (від 11.03.2020 р., що набрала чинності 12.03.2020 р.) не навіювала страх (передбачала заборону відвідування закладів освіти її здобувачами та проведення всіх масових заходів, у яких бере участь понад 200 осіб2). Але далі — більше…

1 Постанова КМУ «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 11.03.2020 р. № 211.

2 Крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

«Друга хвиля» карантину (носій якої — постанова КМУ від 16.03.2020 р. № 215, що набрала чинності 17.03.2020 р. і виклала постанову № 211 у новій редакції3) перелік заборон значно розширила, паралізувавши роботу суб’єктів, що передбачає приймання відвідувачів (з деякими винятками). І ось 25.03.2020 р. КМУ прийняв нову постанову № 2394, що набрала чинності вже традиційно наступного дня після її прийняття — 26.03.2020 р.

3 З якою ви могли ознайомитися в «гарячій темі» журналу «Бухгалтер 911», 2020, № 12.

4 Зі зміненою з її урахуванням постановою № 211 ви могли ознайомитися у попередньому номері журналу.

Але КМУ йде ще далі, починаючи приймати свої постанови… по неділях img 1. 29.03.2020 р. датовані чергові зміни, внесені постановою № 241. Але останні зміни нас цікавити не будуть (оскільки стосуються самоізоляції та обсервації), а ось передостанню пропонуємо обговорити детальніше!

Строк дії карантину

Його продовжено до 24.04.2020 р. Разом із тим продовжена дія всіх обмежувальних заходів, перелічених у п. 2 постанови № 211.

У тому числі продовжена заборона відвідування закладів освіти її здобувачами та проведення всіх масових заходів, у яких бере участь понад 10 осіб2.

Водночас розуміємо, що нова дата — лише орієнтир, а реальна дата закінчення дії карантину залежатиме від фактичних темпів поширення та боротьби з хворобою.

Робота, пов’язана з прийманням відвідувачів

Саме навколо цього аспекту діяльності суб’єктів господарювання побудована заборона. При цьому п.п. 3 п. 2 постанови № 211 говорить саме про «відвідувачів», а в цього терміна може бути як вузьке, так і широке тлумачення.

У вузькому сенсі відвідувачіце населення, тобто сукупність людей, що перебувають на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру і тривалості проживання.

У широкому сенсі під відвідувачами можна розуміти в тому числі представників контрагента суб’єкта господарювання (покупця, продавця), і якщо виходити з такої логіки, то охоплення заборони виявиться значно ширшим.

Знову та ж недомовленість щодо приймання відвідувачів. Що це — саме запуск до приміщення / на територію? Відпуск товарів «через віконце» — це приймання відвідувачів? Знову є вузьке та широке трактування.

Для того щоб визначитися з правильним трактуванням цього поняття, потрібні або офіційні роз’яснення КМУ із цього приводу, або чергові зміни (у тому числі уточнюючі) до постанови, що нас цікавить.

Поки ж зазначимо, що порівняно із заборонами, передбаченими з 17.03.2020 р., передостанньою редакцією постанови внесені деякі пом’якшення. Зокрема, більше не заборонені (з 26.03.2020 р.) (додатково до незаборонених раніше):

— торгівля ветеринарними препаратами, кормами, пестицидами та агрохімікатами, насінням і садивним матеріалом;

— здійснення медичної практики, ветеринарної практики, діяльності автозаправних комплексів, діяльності з техобслуговування та ремонту транспортних засобів, техобслуговування РРО, діяльності з ремонту комп’ютерів, побутових виробів та предметів особистого вжитку, об’єктів поштового зв’язку.

Передостання позиція надає широких можливостей, дозволяючи, зокрема, ремонт взуття та одягу.

На рівні постанови прописали обов’язковість в усіх зазначених випадках забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів.

Принциповий момент. У винятку щодо торгівлі вже не сказано «роздрібна». Варто розуміти, що цим КМУ хотів розблоковувати оптову торгівлю.

Стара редакція

Нова редакція

…2. Заборонити:

…3) з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 р. до 3 квітня 2020 р. роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім роздрібної торгівлі продуктами харчування, пальним, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення, засобами зв’язку, провадження банківської та страхової діяльності, а також торговельної діяльності і діяльності з надання послуг з громадського харчування із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту;

…2. Заборонити:

…3) до 24 квітня 2020 р. роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім:

торгівлі продуктами харчування, пальним, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення, ветеринарними препаратами, кормами, пестицидами та агрохімікатами, насінням і садивним матеріалом, засобами зв’язку за умови забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів;…

Але виходить, якщо це так, то відвідувач — це не лише населення (див. вище). Оскільки оптова торгівля не передбачає продаж населенню, а саме суб’єктам господарювання. Це «+» на користь широкого трактування «відвідувачів». Але вважаємо такий підхід надто суворим. Він може зруйнувати практично всі господарські ланцюги.

Далі. Як і раніше, дозволена торгова діяльність і діяльність з надання послуг громадського харчування з адресною доставкою замовлень, знову ж таки за умови забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту та дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів.

Виходить, що через це застереження повинні «прориватися» ті ж оптовики, які мають справу з товарами, що не потрапили до пільгового списку (це якщо припускаємо, що відвідувачі — це не лише населення)?! Дуже дивний підхід.

Знову ж таки «на контрасті» цього звільнення можна розширити «приймання відвідувачів». Адже якщо ми й так розуміємо, що відвідувач — це той, хто входить до приміщення / на територію, то навіщо тоді окремо встановлювати звільнення для адресної доставки? Тоді «підвисає» громадське харчування «через віконце».

Тобто КМУ не завадило б бути точнішим у своїх формулюваннях.

Дещо абсурдною, але водночас такою, що стала реальністю, є діяльність торгових точок, де одні продукти (наприклад, ті ж продукти харчування) продавати можна, а інші — заборонені — не можна. У більших точках при цьому банально закривають відділи із забороненими товарами, у дрібних же магазинах, ларьках та інших торговельних об’єктах доводиться самостійно визначати, що продавати дозволено, а що — заборонено. Заборонені товари, вважаємо, мають бути в такому разі прибрані з прилавків. Тобто вони не повинні навіть пропонуватися на торговій точці для продажу відвідувачам.

Викликає запитання наявність у статутних документах / у ЄДР / у Реєстрі платників єдиного податку видів діяльності, що стали забороненими. У зв’язку із цим зазначимо, що визначальне значення має саме фактичне здійснення тих чи інших видів діяльності. А той факт, що вони десь прописані, значення не має.

Навіть якщо в Реєстрі платників єдиного податку зазначені заборонені види діяльності, ніщо не забороняє вам у період карантину здійснювати ті види діяльності, які в цей період не заборонені.

Перевезення

Переходимо до іншого підпункту, що зазнав змін (п.п. 4 п. 2 постанови № 211).

Прямо прописали, що не підпадають під установлену заборону на регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні перевезення службовими та/або орендованими автомобільними транспортними засобами підприємств, закладів та установ за умови забезпечення водіїв та пасажирів під час таких перевезень засобами індивідуального захисту в межах кількості місць для сидіння і виключно за маршрутами руху, погодженими з органами Нацполіції, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів.

Зазначимо, що й до 26.03.2020 р. такі перевезення формально не потрапляли під заборону, адже є регулярними спеціальними перевезеннями5.

5 Підтверджував це й сам КМУ(www.kmu.gov.ua/news/rozyasnennya-shchodo-zdijsnennya-regulyarnih-specialnih-perevezen-v-umovah-karantinu), але для більшої впевненості img 2 вирішив прописати це на рівні постанови.

Постановою ж заборонені регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні (див. вище).

Перевезення легковими автомобілями, як і раніше, дозволені. Нагадаємо, що згідно із Законом про автотранспорт6:

6 Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

автомобіль легковий — автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння не більше ніж дев’ять з місцем водія включно;

автобус — транспортний засіб, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння більше ніж дев’ять з місцем водія включно.

Далі. Раніше були заборонені перевезення більше 10 пасажирів одночасно:

а) в одному транспортному засобі в міському електричному (трамвай, тролейбус) та автомобільному транспорті, що здійснює регулярні пасажирські перевезення на міських маршрутах у звичайному режимі руху;

б) в автобусах, які виконують регулярні пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі.

З 26.03.2020 р. ці правила переписали. За умови перевезення людей у засобах індивідуального захисту, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів дозволені перевезення:

— в одному міському електричному (трамвай, тролейбус) та автомобільному транспортному засобі, що здійснює регулярні пасажирські перевезення на міських маршрутах, кількості пасажирів, яка одночасно не перевищує половини кількості місць для сидіння7;

Виняток — названі вище перевезення службовими та/або орендованими автомобільними транспортними засобами підприємств, закладів та установ, для яких зазначене обмеження за кількістю не діє.

— в одному транспортному засобі й автобусах, що виконують регулярні пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, кількості пасажирів, яка одночасно не перевищує половини кількості місць для сидіння7.

7 Передбачених технічною характеристикою транспортного засобу та визначених у реєстраційних документах.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі