Теми статей
Обрати теми

Якщо на підприємстві не було облікової політики

Сумцова Ольга, податковий експерт
На підприємстві змінився бухгалтер. Новий бухгалтер виявив, що немає і не було наказу про облікову політику (ОП). Підприємство — на єдиному податку групи 3. Як зараз затвердити і ввести в дію ОП?

Перше, що відзначимо, — це те, що відповідальності безпосередньо за сам факт відсутності наказу про ОП на підприємстві немає. Навіть адмінштраф за ст. 1642 КпАП за ведення бухобліку з порушеннями тут застосувати не можуть. Адже його накладають органи Держаудиту. А отже, підприємству-небюджетнику цей штраф не загрожує.

Але ОП важлива. Без ОП ставитиметься під сумнів достовірність фінансової звітності підприємства. Хоча враховуючи, що підприємство-єдиноподатник, податківцям ваша облікова політика буде не така цікава, як наприклад, якщо б ішлося про підприємство — платника податку на прибуток.

Але обов’язковість ОП не залежить від масштабів підприємства, системи оподаткування і форми організації бухобліку. Вона потрібна в будь-якому разі.

Вважаємо, що у вашому випадку можна зробити так:

— або, якщо є можливість, — датувати наказ про ОП «заднім числом» і ввести в дію ОП теж «заднім числом» (як мінімум — з початку поточного року);

— або скласти наказ поточною датою, але зазначити, що ОП застосовується з 01.01.2020 р. Будь-яких наслідків бути не повинно. Адже це не первинний документ, який фіксує госпоперацію, а внутрішнє положення підприємства. Тим паче що показники фінзвітності, у тому числі й порівняльна інформація, все одно повинні базуватися на єдиній обліковій політиці. Але тут ще потрібно звернути увагу на:

(1) дотримання принципу послідовності, який передбачає постійне (з року в рік) застосування підприємством обраної ОП (ст. 4 Закону про бухоблік);

(2) забезпечення співставності порівняльної інформації — показників фінзвітності за попередній звітний період. Адже звітність містить порівняльну інформацію за минулий звітний період. І, як ми зазначали вище, щоб забезпечити співставність порівняльної інформації, усі показники фінзвітності, у тому числі й порівняльна інформація, повинні базуватися на єдиній обліковій політиці. Саме з цієї причини при зміні ОП робиться ретроспективний перерахунок показників.

Тому якщо щодо госпоперації, яка мала місце на підприємстві, П(С)БО передбачає декілька варіантів її обліку (залежно від обраної ОП), потрібно аналізувати, які принципи/методи використовувалися раніше (у попередніх періодах) і їх же передбачити в ОП, щоб дотриматися порівнянності інформації фінзвітності.

При цьому потрібно відрізняти зміну ОП від змін облікових оцінок. Наприклад, зміна методу амортизації основних засобів — це зміна облікових оцінок (лист Мінфіну від 02.11.2009 р. № 31-34000-20-23-5535/ 5708), яка не вимагає ретроспективного перерахунку. Тобто передбачити інший метод амортизації ОЗ в ОП, яку затверджуватимете, — можна.

Ще попутно звернемо увагу на популярне запитання: чи потрібно робити наказ про облікову політику щороку, якщо нічого не змінювалося? Застерігаємо вас від щорічного «перевидання» ОП. Пам’ятайте про принцип послідовності: підприємство повинне застосовувати одну і ту саму політику з року в рік. Якщо до неї вносилися зміни — тоді просто робіть наказ на зміни. І тільки у випадку, якщо змін дуже багато, — доцільно затвердити нову ОП.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі