Теми статей
Обрати теми

Податківці «слідами» антикоронавірусних послаблень

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Ви вже знаєте про Закон № 533*, який передбачає пакет «пом’якшуючих» норм для суб’єктів господарювання**. У багатьох закралися сумніви, чи не будуть ці нововведення спускатися на гальмах податківцями. Бачимо першу реакцію ДПСУ. Ідеться про Інформаційний лист ДПСУ № 7 від 20.03.2020 р.*** Далі — подробиці.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-9)» від 17.03.2020 р. № 533-IX.

** Див. статтю «Антикоронавірусні закони: дайджест змін» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 12).

*** tax.gov.ua/data/material/000/322/412719/Informaciyniy_list_7.pdf.

П. 1 — яких штрафних санкцій стосується штрафне звільнення. Із цікавого — ДПСУ підтверджує, що за нереєстрацію (несвоєчасну реєстрацію) ПН/РК у ЄРПН, а також АН/РК у ЄРАН протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р. не застосовуватимуться штрафні санкції img 1. У цьому питанні була недомовленість.

При цьому податківці звертають увагу, що нереєстрація ПН/АН/РК може створити проблеми для контрагента, що, у принципі, й так зрозуміло.

П. 2 — як працює звільнення від штрафу за самостійно визначеними зобов’язаннями. За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р., штрафні санкції не застосовуються (за низкою винятків; продовжують штрафуватися ті ж порушення, пов’язані з нарахуванням, декларуванням, сплатою ПДВ, акцизу, рентної плати).

За самостійно визначеними зобов’язаннями ДПСУ бачить механізм звільнення в такому ключі. Якщо строк сплати узгодженого податкового зобов’язання припадає на вказаний вище період і цей строк порушено, то сплата зазначеної суми здійснюється без застосування штрафних санкцій.

Хоча коли податківці говорять про штрафне звільнення з ЄСВ, то використовують уже дещо інший підхід (див. нижче).

П. 3 — штрафів за заниження теж немає. Тут ДПСУ вже не пояснює логіку штрафного звільнення, а просто констатує, що якщо платник допустив заниження податкових зобов’язань протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р., то штрафні санкції за п.п. 123.1 ПКУ не застосовуються (крім того ж випадку з ПДВ). Ми б розуміли це звільнення так, що воно стосується заниження зобов’язань за зазначені періоди.

П. 4 — сумбур щодо «самоштрафу». Мораторій на штрафи, вважаємо, рівною мірою стосується й «самоштрафу» при самовиправленні. Але податківці дають із цього приводу дуже сумбурні пояснення, зрозуміти які складно img 2.

П. 5 — пояснення щодо пені. Протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р. платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню. Податківці додають, мовляв, це означає, що пеня не нараховуватиметься на будь-які суми грошових зобов’язань, визначені контролюючими органами за результатами перевірок щодо будь-яких податків, за зазначений період (у тому числі в разі здійснення в цьому періоді адміністративного та/або судового оскарження).

Додамо, що сюди ж потрапить і пеня за самостійно узгодженими, але не сплаченими у строк зобов’язаннями.

П. 6 — вплив перевірочного мораторію на вже завершені перевірки. Мораторій, нагадаємо, встановлений із 18.03.2020 р. по 31.05.2020 р. Стосується проведення податківцями документальних і фактичних перевірок, окрім документальних позапланових перевірок з питань відшкодування ПДВ.

ДПСУ зазначає, що перевірки, завершені до 17.03.2020 р. включно, мораторій не зачіпає. І за результатами таких перевірок забезпечується оформлення актів (довідок) перевірок і відправлення (вручення) платниками податкових повідомлень-рішень у встановлені строки. При цьому мораторій не позбавляє платника права подати згідно з п. 86.7 ПКУ заперечення до акта перевірки, завершеної до введення мораторію, а також оскаржити прийняті за її результатами податкові повідомлення-рішення.

Тим, хто хоче взяти участь у розгляді заперечень до акта перевірки або скарги на податкове повідомлення-рішення, ДПСУ рекомендує дотримуватися заходів безпеки і завжди розглядати можливість надання додаткових доказів та необхідної інформації поштою або в електронному вигляді.

П. 7 — камеральні перевірки поза мораторієм. ДПСУ констатує той факт, що Закон № 533 не передбачив обмежень для проведення камеральних перевірок і нагадує, що камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність платника податків суцільним порядком за кожен звітний період.

П. 8 — невиїзним документальним перевіркам з питань ПДВ-відшкодування бути. Такі перевірки не потрапили під мораторій. Але з урахуванням обставин, що склалися, податківці кивають у бік «спілкування» з використанням пошти й Електронного кабінету платника.

П. 9 — перенесення строків податкових перевірок з плану-графіка. Якщо планові перевірки повинні були розпочатися в період з 18.03.2020 р. по 31.05.2020 р. згідно з планом-графіком, але станом на 18.03.2020 р. розпочатими не були, то строки їх проведення мають бути скориговані/перенесені. Оновлений план-графік буде оприлюднений на офіційному вебпорталі ДПС до 30.03.2020 р.

Тим, кому до 18.03.2020 р. уже надіслали (вручили) документи про проведення перевірок, які підпадають під мораторій, повідомлять про перенесення строків таких перевірок.

П. 10 — перенесення податкових перевірок, розпочатих до 18.03.2020 р. і не завершених. Такі перевірки призупиняються на період до 31.05.2020 р. Таке призупинення перериває строк проведення перевірки і не вимагає прийняття будь-яких додаткових рішень (наказів) контролюючим органом. Територіальним органам рекомендовано надіслати платникам, перевірки яких потрапили під зупинення, листи-повідомлення про зупинення і про відновлення перевірок після 01.06.2020 р.

Інформація про таке зупинення зазначатиметься у вступній частині актів (довідок) таких перевірок.

П. 11 — призупинення строку давності за ст. 102 ПКУ на період з 18.03.2020 р. по 31.05.2020 року. Як приклад ДПСУ наводить випадок з поданням уточнюючої декларації.

«Строки давності, визначені статтею 102 Кодексу, перебіг яких закінчується у період з 18 березня по 31 травня 2020 року, збільшуються на 75 календарних днів, які платники податків мають право врахувати в термінах подання уточнюючих розрахунків до раніше поданої податкової звітності.

Наприклад, якщо 1095 календарний день для подання уточнюючої декларації за минулі періоди припадає на 20 березня 2020 року, граничний день подання уточнюючої декларації переноситься на 2 червня 2020 року».

Трирічний строк давності для стягнення податкового боргу теж призупиняється на зазначений період.

П. 12 — перенесення строку подання ПДФО-декларації для громадян. Подати декларацію про майновий стан і доходи за 2019 рік тим, хто ще цього не зробив, можна до 01.07.2020 р. (останній день 30.06.2020 р.), а сплатити податкові зобов’язання за нею — до 01.10.2020 р. Для тих осіб, які декларацію за 2019 рік подають виключно для реалізації права на податкову знижку, граничний строк, як і раніше, — до 31 грудня 2020 року.

П. 13 — звільнення від плати за землю, орендної плати за оренду земділянок державної та комунальної власності за березень і квітень. Багато читачів відзначали, що податківці радять їм не поспішати з поданням уточнюючих декларацій. Мовляв, почекайте, все ще може змінитися img 3.

Але, як власне й констатує ДПСУ в листі, що розглядається, іншого шляху у випадку з уже поданою декларацією немає. Якщо не хочемо платити за березень і квітень — потрібно уточнюватися. Те саме стосується й тих ФОП, які земподаток, орендну плату за землю держ- і комунальної власності платять через подання декларації.

Якщо ж ФОП платить земподаток не через декларацію, а податок йому нараховують самі податківці (у листі податківці про це прямо не говорять, але практика така існує), то самі податківці й повинні будуть врахувати звільнення (у 2021 році, коли визначатимуть зобов’язання ФОП за 2020 рік).

У листі ДПСУ зазначають, що звільнення не поширюється на фізосіб-громадян, які не є суб’єктами підприємницької діяльності, оскільки звільнення стосується тільки ділянок, які використовуються в госпдіяльності.

Не виключаємо, що у зв’язку із цим ФОП, які платять земподаток не через декларацію (земля оформлена на них як на звичайних громадян), потрібно бути готовими у 2021 році «нагадувати» податківцям, що земля використовувалася ними в госпдіяльності та їм має бути надана пільга зі сплати.

Подробиці — в окремій статті сьогоднішнього номера.

П. 14 — звільнення від податку на нерухомість, відмінну від земділянки, за березень і квітень щодо об’єктів нежитлової нерухомості. Як ми і зазначали, шлях до несплати нерухомподатку за березень і квітень 2020 року пролягає через подання юрособами уточнюючих декларацій за 2020 рік. Як зазначають податківці, в уточнюючих деклараціях платники зменшують суми зобов’язань за I і II квартали 2020 року — на суму, пропорційну одному місяцю кварталу. Подробиці — в окремій статті сьогоднішнього номера.

Фізособам (у тому числі ФОП) нічого уточнювати не потрібно. Зобов’язання з податку їм розраховують самі податківці. І самі ж податківці повинні врахувати звільнення. Виходить — у 2021 році, оскільки в цьому випадку податок платиться постфактум (у наступному році за попередній).

П. 15 — звільнення від ЄСВ «за себе» за березень і квітень. Зокрема, податківці зазначають, що:

«якщо платник уже здійснив оплату внесків за березень і квітень 2020 рік, до набрання чинності Законом № 533, такі суми зараховуватимуться податковими органами (без будь-яких заяв платників єдиного внеску) в рахунок майбутніх платежів (за умови відсутності в такого платника сум недоїмки, штрафних санкцій та/або пені із цього внеску), згідно із Законом про ЄСВ, крім випадків самостійного визначення таким платником бази нарахування єдиного внеску за звітний період у Звіті».

З одного боку, це зайвий раз підтверджує, що податківці повинні проводити в себе нарахування без урахування березня і квітня. Відповідно все, що сплачене понад такі нарахування, є переплатою — до того моменту, поки сам платник у формі № Д5 не «просигналізує» про своє бажання (якщо таке знайдеться) все-таки заплатити ЄСВ за березень і квітень. З іншого — незрозуміло, чому вони говорять лише про внески, сплачені до 18.03.2020 р. (до набрання чинності Законом № 533).

Детальніше про цю пільгу читайте в окремій статті сьогоднішнього номера.

П. 16 — звільнення від ЄСВ-штрафів та пені. Хоча в Законі № 533 йдеться про «амністію» від штрафних санкцій за порушення, «вчинені в періоди з 1 по 31 березня і з 1 по 30 квітня 2020 року», у листі податківці говорять про порушення, «вчинені щодо періодів з 1 по 31 березня і з 1 по 30 квітня 2020 р.».

Від себе зазначимо, що від адміністративної відповідальності за КпАП звільнення немає. Відповідно за наявності вини (у формі умислу чи необережності) адмінштраф може бути застосований.

Нагадаємо, що «амністія» стосується штрафів за несвоєчасну або неповну сплату ЄСВ, несвоєчасне подання ЄСВ-звітності.

Також протягом періодів з 1 по 31 березня і з 1 по 30 квітня 2020 року платникам ЄСВ не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

П. 17 — мораторій на ЄСВ-перевірки. Документальні перевірки щодо ЄСВ призупинені з 18.03.2020 р. по 18.05.2020 р. Документальні перевірки, розпочаті до 18.03.2020 р. і не завершені на 18.03.2020 р., тимчасово припиняються (на період до 18.05.2020 р.). Якщо вам щойно надіслали (вручили) письмове повідомлення і копію наказу на проведення документальної планової перевірки із зазначенням дати початку перевірки в період з 18.03.2020 р. по 18.05.2020 р., то податківці проінформують вас про встановлення мораторію на перевірки і про зміну у зв’язку із цим дати початку перевірки. При цьому строки таких перевірок будуть «скориговані податковими органами на майбутні періоди після завершення мораторію».

Також зауважте: зміни ніяк не зачіпають камеральних перевірок звітності з ЄСВ.

П. 18 — відстрочення РРО-змін. Податківці нічого не говорять про те, що на 01.08.2020 р. (з 19.04.2020 р.) зсунулися: проблема з документами на товар для ФОП; урізування «касової» пільги з п. 1 ст. 9 Закону про РРО для юросіб — виробників ювелірки; новації щодо десятизначних кодів УКТ ЗЕД для підакцизних товарів. Утім, дата набрання чинності Законом № 128****, яким передбачено всі ці зміни, перенесена на 01.08.2020 р. Тому ці зміни теж перенесені на 01.08.2020 р.

**** Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» від 20.09.2019 р. № 128-IX.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі