Електроенергія — товар чи послуга? У законодавстві можна знайти визначення електроенергії як товару (п. 26 ч. 1 ст. 1 Закону № 2019*, п.п. 14.1.191 ПКУ). Проте, на наш погляд, обліковувати електроенергію як товар більш властиво її виробникам. Споживачі ж отримують від постачальника послугу з електропостачання, яку й відображають в обліку (див. листи ДФСУ від 23.12.2016 р. № 40753/7/99-99-15-13-01-17, від 05.09.2017 р. № 1817/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).
* Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII.
Документальне оформлення. Зазвичай, у зарядних пристроях (і стаціонарних, і мобільних) уже є лічильник електроенергії, яка споживається, та енергометр. Тому зафіксувати споживання електроенергії в цьому випадку просто.
Нескладно також фіксувати споживання кВт-год при зарядці електрокара на електрозаправках. А як облікувати витрату електроенергії?
Важливо! Жодних офіційно затверджених норм витрати електроенергії для електрокарів немає. На цьому фоні може здатися, що жодного контролю за використанням електроенергії на електромобіль здійснювати, в принципі, не потрібно. Проте це не так. Адже для сприятливих податкових наслідків (амортизація авто, «вхідний» ПДВ, виключення ризиків визнання додаткового блага фізособи, яка користується авто, тощо) потрібно підтверджувати факт використання автомобіля в господарській діяльності.
Доказом використання авто в госпдіяльності, вважаємо, може слугувати подорожній лист, який оформляють у довільній формі. Наприклад, для електромобіля можна взяти подорожній лист легкового автомобіля, в якому літри замінити на заряд у кВт-год.
У ньому зазначаємо інформацію про кількість спожитої електроенергії при зарядці акумулятора, маршрут і пробіг електромобіля.
Бухоблік. На нашу думку, вартість електроенергії, витраченої на зарядку електромобіля, має сенс відразу списувати на витрати звітного періоду.
Використання рахунка 39 «Витрати майбутніх періодів» для обліку кВт-год зарядки авто, а потім їх поступового списання згідно з фактичним пробігом ми вважаємо недоцільним. Адже при використанні рахунка 39 підприємство, ймовірно, повинне так само обліковувати електроенергію для зарядки акумуляторів мобільних телефонів, powerbankів та ін. А це абсурд. До того ж споживання електроенергії як послуги відбувається в момент заправки електромобіля. Використати заряд акумулятора зможе тільки конкретний електрокар.
Утім, обережний платник може отримати із цього приводу індивідуальну консультацію від податківців.