Теми статей
Обрати теми

Прощавай, Книго скарг, і знову здрастуй, куточку покупця!

Шевчук Михайло, податковий експерт
Книга відгуків і пропозицій (більш відома як Книга скарг) наказала довго жити. Може здатися, що ця новина зовсім уже запізнилася (адже КМУ скасував цю Книгу ще торік), але заковика в тому, що Мінекономіки тільки зараз «знешкодив» наказ, яким були затверджені форма Книги та Інструкція з її запов­нення. А що ж залишилося? Давайте розбиратися.

Прощавай, Книго скарг! Спочатку давайте розберемося, що ж відбулося на початку жовтня, адже про скасування Книги скарг говорилося ще в березні минулого року.

Дійсно, з 13.03.2019 р. КМУ скасував Книгу скарг, прибравши згадку про неї з п. 10 Порядку № 8331. А цей документ визначає загальні умови провадження торговельної діяльності суб’єктами оптової торгівлі, роздрібної торгівлі, ресторанного господарства (громадське харчування) на території України.

1 Порядок провадження торговельної діяльності..., затверджений постановою КМУ від 15.06.2006 р. № 833. Останні (які цікавлять нас) зміни до нього були внесені постановою КМУ від 06.03.2019 р. № 168.

Тобто наявність Книги скарг не обов’язкова з 13.03.2019 р.!

Про що ж тоді говорить Мінекономіки2, тільки зараз повідомляючи про скасування цієї Книги img 1? Річ у тому, що, як це часто буває img 2, з «підзаконки» Книгу скарг повністю «не вичистили». Процес це не швидкий (доки відповідний документ пройде ту ж реєстрацію в Мін’юсті тощо), але з 02.10.2020 р. це таки відбулося. Скасовано, зокрема, наказ № 3493, яким були затверджені форма Книги скарг та Інструкція про неї.

2 www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=ed2835af-74d8-4747-ade0-d5e85d7a70a4&title=MinekonomikiZaminiloPaperovuKniguVidgukivTaPropozitsiiNaSuchasniTsifroviInstrumentiZakhistuPravSpozhivachiv

3 Наказ Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України «Про затвердження Інструкції про Книгу відгуків і пропозицій на підприємствах роздрібної торгівлі та у закладах ресторанного господарства» від 24.06.96 р. № 349. Наказ визнано таким, що втратив чинність, наказом Мінекономіки від 16.06.2020 р. № 1130.

При цьому можна стверджувати, що в період з 13.03.2019 р. по 02.10.2020 р. «ведення» Книги скарг було не обов’язковим. Адже саме постанова № 833, в якій більше не було вимоги про наявність Книги скарг, повинна була переважати над положеннями наказу № 349.

Куточок покупця: нова-стара вимога. Трохи дивно, але останнім часом почала з’являтися інформація, що замість Книги скарг суб’єкти господарювання повинні забезпечити наявність на видному й доступному місці куточка покупця.

Насправді ж зовсім не «натомість»: вимога про наявність куточка покупця — ровесник img 3, власне, вимоги про наявність Книги скарг.

Вони були введені ще постановою КМУ від 04.06.94 р. № 351 (п. 34), після чого «перекочували» до постанови КМУ від 08.02.95 р. № 108 (п. 53), а звідти вже — до постанови № 833.

Тільки спочатку куточок покупця повинен був містити «інформацію для покупців, а також цей Порядок і правила4».

4 Затверджені послідовно постановами № 351 і № 108.

І тільки з 23.07.98 р. ці вимоги конкретизували, зазначивши, що в куточку покупця повинні вміщуватися: (1) інформація для покупців, (2) адреса та номери телефонів органів, що забезпечують державний захист прав споживачів, а також (3) «цей Порядок і правила».

З урахуванням усіх подальших змін сьогодні куточок покупця повинен містити тільки:

1) інформацію про найменування власника або уповноваженого ним органу;

2) адреси та номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів (її можна почерпнути у розділі «Контакти» на сайті Держпродспоживслужби (dpss.gov.ua/) або її головних управлінь в областях чи м. Києві).

Як має бути оформлений куточок покупця? Тобто в якій формі повинні розміщуватися зазначені вище дані?

Постанова № 833 говорить із цього приводу лише те, що куточок покупця повинен розміщуватися на видному та доступному місці. А далі все вже у вашій волі й обмежується тільки вашою ж фантазією.

Чи повинні це бути обов’язково роздруковані дані? Постанова № 833 не перешкоджає й електронній формі подання таких даних, якщо ви можете забезпечити її розміщення на видному та доступному місці.

Також врахуйте, що згідно з п. 10 постанови № 833 на вимогу споживача (покупця) відповідальний працівник суб’єкта господарювання повинен надати йому:

1) цей Порядок (тобто затверджений постановою № 833 Порядок провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів);

2) Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII;

3) санітарні норми;

4) правила продажу окремих видів товарів відповідно до спеціалізації суб’єкта.

Причому про те, що це мають бути саме документи у паперовій формі, ніде не сказано. Тобто допустимим, на наш погляд, є надання таких документів в електронному вигляді (наприклад, для перегляду на ноутбуку, нетбуку, планшеті тощо).

Але зазначені вище документи не обов’язково мають бути у куточку споживача. Головне, щоб відповідальний працівник міг надати їх на вимогу відвідувача.

У тому ж пункті постанови знаходимо вимогу про розміщення ліцензій — відповідно до встановлених законодавством вимог. Тобто маємо справу з нормою відсилання до ліцензійних правил для конкретної діяльності.

У зв’язку із цим буде цікаво, зокрема, зауважити, що ті ж Тимчасові правила видачі алкогольних/тютюнових ліцензій5, які вимагали розміщення роздрібних алкогольних/тютюнових ліцензій на видному/доступному для огляду місці, ще торік втратили чинність. При цьому Законом № 4816 не передбачена відповідальність за відсутність розміщення на видному місці ліцензії (що констатують податківці у ЗІР 113.05). При цьому ліцензія суб’єктом само собою має бути отримана й своєчасно проплачена.

5 Затверджені постановою КМУ від 13.05.96 р. № 493.

6 Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі