Теми статей
Обрати теми

Охоронна сигналізація: «два кольори мої, два кольори»

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Розберемо поширену ситуацію. Підприємство придбало комплект охоронної сигналізації. У видатковій накладній розписано за складовими — відеодомофон, датчик руху, клавіатура, маршрутизатор, кабель, полиця, кронштейн тощо. Вартість кожного предмета окремо менше 6000* грн. Визнавати кожен об’єкт малоцінним необоротним матеріальним активом (МНМА) чи одним об’єктом основних засобів (ОЗ)? Як обліковувати кабель, полицю, кронштейн? Куди дівати витрати на установку та налагодження мережевого обладнання?!

* Ідеться про придбання до 23.05.2020 р. Зараз критерій малоцінності — 20 тис. грн.

Об’єкт чи поліпшення?

Головне запитання: розцінювати витрати на установку охоронної сигналізації як окремий об’єкт обліку чи як поліпшення тієї будівлі/споруди/приміщення, в якій її змонтували? Від відповіді безпосередньо залежить порядок відображення такої операції в обліку.

Так, поліпшенням об’єкта ОЗ вважають підвищення його техніко-економічних можливостей (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що в майбутньому приведе до збільшення економічних вигод, первісно очікуваних від використання цього об’єкта (п. 14 П(С)БО 7, п. 29 Методрекомендацій № 561**). На суму витрат, пов’язаних з поліпшенням об’єкта ОЗ, збільшують його первісну вартість.

** Методрекомендації з бухобліку ОЗ, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. № 561.

Окремим об’єктом ОЗ можна визнати (п. 4 П(С)БО 7 і п. 4 Методрекомендацій № 561):

— комплекс предметів — якщо вони слугують одній меті;

— кожен окремий предмет такого комплексу — якщо він виконує певну самостійну функцію;

— конструктивно не відокремлені частини одного предмета — якщо такі частини (компоненти) мають різні строки корисного використання.

Тобто для облікових цілей об’єкт ОЗ — далеко не завжди окремий монолітний предмет. Ним може бути як частина одного, так і декілька предметів, фізично між собою не сполучених.

Тому, виходячи з наведених ознак, охоронну сигналізацію цілком можна зарахувати на баланс як окремий об’єкт ОЗ. Але також очевидно, що установка такої сигналізації може відповідати й умовам для визнання робіт з її монтажу поліпшенням приміщення.

Де ж проходить розділова грань між окремим об’єктом і поліпшенням? Орієнтир тут, на нашу думку, — віддільність об’єктів поліпшення. Зазвичай, кожна охоронна система включає деякий комплект обладнання, пристроїв та приладдя. Складається вона з:

основного обладнання (відеодомофон, датчик руху, клавіатура, маршрутизатор та інше обладнання, що встановлюється як усередині будівлі, так і зовні). Загалом, це віддільне обладнання, яке може бути вилучене без значних пошкоджень будівлі й установлене в іншому місці;

монтажного обладнання (кронштейни, кріплення, всякого роду дротові системи). Його безболісно, не пошкодивши саму будівлю, демонтувати навряд чи вийде.

З монтажним обладнанням і витратами на його установку все гранично зрозуміло — це невіддільне обладнання, яке не можна демонтувати, не завдавши шкоди приміщенню.

Тому витрати, пов’язані з його придбанням і установкою, завжди потрібно розглядати в обліку як поліпшення будівлі.

А ось основним обладнанням, враховуючи його віддільність і конструктивну відокремленість, можна розпорядитися на власний розсуд (рішення приймає керівник) і поставити на баланс:

1) як окремий відокремлений об’єкт ОЗ або МНМА (або ж розбити на цілу низку таких об’єктів). Тоді у вас буде комбінований облік установки охоронної системи;

2) як поліпшення будівлі разом з монтажним обладнанням (при оренді — у складі вартості створеного об’єкта поліпшення).

У будь-якому разі остаточний вибір залишається за підприємством. Як відображати в обліку?

Окремий об’єкт обліку

Бухоблік. Якщо основне обладнання охоронної сигналізації класифікували як окремий об’єкт ОЗ, то при такому варіанті обліку всі витрати, пов’язані з його придбанням і установкою, капіталізують (п. 8 П(С)БО 7). До первісної вартості системи охоронної сигналізації включають також витрати на налагодження мережевого обладнання. Тобто всі ці витрати формують первісну вартість сигналізації при її зарахуванні на баланс як окремого об’єкта ОЗ.

Сам об’єкт ОЗ у загальному випадку обліковують на субрахунку 104 «Машини та обладнання».

Попередньо витрати, що включаються до його первісної вартості, узагальнюють на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів».

Якщо предмети, які формують загальний комплекс сигналізації, мають різний строк корисного використання (експлуатації), то підприємство в бухоблікових цілях може виділити конструктивно відокремлені компоненти і визнати кожен з них об’єктом ОЗ. При такому розкладі певні предмети можуть оселитися навіть на субрахунках 106 «Інструменти, прилади та інвентар» і 109 «Інші основні засоби».

Крім того, залежно від установленого підприємством вартісного критерію*** для розмежування предметів, що входять до складу МНМА (п.п. 5.2 П(С)БО 7), деякі із цих об’єктів мають шанси опинитися в когорті малоцінки. Їх обліковують на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

*** Зазвичай установлюють на податковому рівні.

Попередньо витрати, пов’язані з придбанням і установкою таких предметів, групують на субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів».

Амортизують МНМА методом «100 %» (тобто при введенні в експлуатацію відразу ж відносять до складу витрат) або 50 % — у першому місяці використання об’єкта і 50 % — у місяці списання з балансу.

Податок на прибуток. Якщо підприємство — малодохідник (з доходом за 2020 рік не більше 40 млн грн) і узаконило своє рішення не коригувати фінансовий результат на різниці з розд. III ПКУ, то податкову амортизацію за вимогами п. 138.3 ПКУ воно не нараховує. Орієнтиром для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток у нього є бухгалтерський фінрезультат.

А ось високодохідники і малодохідники-добровольці зобов’язані розраховувати різниці з пп. 138.1 і 138.2 ПКУ. Відповідно охоронне обладнання, яке підпадає під податкове поняття ОЗ (тобто з очікуваним строком використання більше 1 року і вартістю понад 20000 грн, а щодо введених в експлуатацію до 23.05.2020 р. — понад 6000 грн****), амортизують у податковоприбутковому обліку.

**** Про збільшення з 23.05.2020 р. критерію малоцінності див. у статті «Податкова реформа — 2020: податок на прибуток» (розділ «ТОП-новинки») в журналі «Бухгалтер 911», 2020, № 22.

Збільшуюче коригування в розмірі нарахованої бухоблікової амортизації показують у рядку 1.1.1, а зменшуюче в сумі розрахованої податкової амортизації — у рядку 1.2.1 додатка РI до прибуткової декларації.

Для проведення такого коригування потрібно визначитися з податковою групою належності ОЗ (п.п. 138.3.3 ПКУ). Найбільш логічно обладнання охоронної системи зарахувати до групи 4 «Машини та обладнання» з мінімально допустимим строком податкової амортизації 5 років (у деяких випадках — 2 роки). Проте при розбитті в бухобліку відокремлених елементів сигналізації на окремі об’єкти, швидше за все, доведеться віднести деякі з них до якоїсь іншої податкової групи, а точніше — до групи 6 або до групи 9.

Поліпшення власної будівлі

Бухоблік. Якщо сигналізацію встановили у власній будівлі/приміщенні і розцінили як поліпшення, тоді відповідно до п. 14 П(С)БО 7 на суму понесених витрат збільшують її первісну вартість. Усі витрати на установку охоронної системи спочатку накопичують на субрахунку 152. А після введення сигналізації в експлуатацію загальну суму витрат списують у дебет субрахунку 103 «Будівлі та споруди».

Амортизують поліпшений об’єкт виходячи зі збільшеної вартості починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому здійснена установка охоронної системи (п. 26 Методрекомендацій № 561).

Податок на прибуток. Податковоприбутковий облік поліпшень ОЗ орієнтований на бухгалтерський облік. Раз будівля/приміщення належить безпосередньо підприємству, то необоротні коригування згідно з пп. 138.1 і 138.2 ПКУ здійснюють з урахуванням витрат на поліпшення (установку сигналізації) у вартості такого ОЗ. А саме у складі об’єкта групи 3 «Будівлі» з мінімальним строком корисного використання не менше 20 років.

У малодохідників, які не розраховують різниці з розд. III ПКУ, жодних коригувань не виникає.

Поліпшення орендованої будівлі

Бухоблік. Якщо сигналізацією обладнали орендовану будівлю/приміщення і класифікували як поліпшення, тоді такі витрати відображають у вигляді капітальної інвестиції у створення інших необоротних матеріальних активів (п. 8 П(С)БО 14).

У такому разі всі витрати спочатку акумулюють на субрахунку 153, а при введенні сигналізації в експлуатацію списують у дебет субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи».

Зазвичай такий об’єкт амортизують у бухобліку протягом часу, поки поліпшений об’єкт оренди перебуває в орендаря. Через це строк амортизації об’єкта «поліпшення» часто встановлюють так, щоб його було повністю замортизовано до закінчення договору оренди. Якщо ж договір оренди розірваний, то недоамортизовану частину цього об’єкта відносять на витрати.

Податок на прибуток. Оскільки приміщення орендоване, то створений у бухгалтерському обліку об’єкт інших необоротних матеріальних активів зараховують до податкової групи 9 «Інші основні засоби» й амортизують не менше 12 років (див. ІПК ДПСУ від 16.09.2019 р. № 247/6/ 99-00-07-02-02-15/ІПК). Звичайно, за умови, що вартість поліпшень без ПДВ перевищує 20000 грн (до 23.05.2020 р. — 6000 грн), тобто вписується в податкове визначення ОЗ з п.п. 14.1.138 ПКУ (ср. ). Якщо вартість поліпшень не перевищує цю межу, то в податковому обліку їх до ОЗ не відносять, податкові амортизаційні різниці не розраховують (усе за бухобліком).

Малодохідники, які відмовилися від різниць з розд. III ПКУ, за прибутковий об’єкт приймають бухгалтерський фінрезультат.

А тепер покажемо на прикладі, як відображають у бухобліку витрати на охоронну сигналізацію.

Приклад. Підприємство для установки у власному приміщенні (офісі) придбало комплект охоронної сигналізації вартістю 28000 грн (крім того, ПДВ — 5600 грн). До його складу входять: відеодомофон — 9600 грн, датчики руху — 6800 грн, клавіатура — 1400 грн, маршрутизатор — 7200 грн, монтажне обладнання — 3000 грн.

Витрати на установку монтажного обладнання понесені в сумі 4000 грн (крім того, ПДВ — 800 грн), на налагодження мережевого обладнання сигналізації — 2700 грн (без ПДВ).

Підприємство вирішило обліковувати охоронну сигналізацію як: варіант 1 — окремий об’єкт ОЗ; варіант 2 — поліпшення будівлі.

Облік витрат на охоронну сигналізацію

з/п

Зміст господарської операції

Сума,

грн

Бухоблік

Дт

Кт

1

Оприбутковано комплектуючі системи охоронної сигналізації

28000

152

631

2

Відображено податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої податкової накладної

5600

644/1

631

5600

641/ПДВ

644/1

3

Установлено монтажне обладнання

4000

152

631

4

Відображено податковий кредит з ПДВ за витратами на монтаж на підставі зареєстрованої податкової накладної

800

644/1

631

800

641/ПДВ

644/1

5

Понесено витрати на налагодження мережевого обладнання охоронної сигналізації

2700

152

631

6

Оплачено постачальникові комплектуючі системи охоронної сигналізації

33600

63

311

7

Здійснено оплату підрядникові за установку монтажного обладнання

4800

63

311

8

Здійснено оплату послуг з налагодження мережевого обладнання охоронної сигналізації

2700

63

311

Варіант 1. Сигналізація — окремий об’єкт ОЗ

9

Віднесено на збільшення первісної вартості власної будівлі офісу витрати, пов’язані з придбанням та установкою монтажного обладнання (3000 грн + 4000 грн)

7000*

103

152

10

Введено в експлуатацію об’єкт ОЗ виходячи з вартості основного обладнання та витрат на його налагодження

(9600 грн + 6800 грн + 1400 грн + 7200 грн + 2700 грн)

27700**

104

152

Варіант 2. Установка сигналізації — поліпшення будівлі

9

Збільшено первісну вартість власної будівлі офісу на витрати з установки охоронної сигналізації (28000 грн + 4000 грн + 2700 грн)

34700

103

152

* У податковому обліку збільшено балансову (залишкову) вартість об’єкта групи 3 «Будівлі».

** У прибутковому обліку об’єкт зараховано до групи 4 «Машини та обладнання».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі