Теми статей
Обрати теми

Товарний облік у ФОП: торгівля, послуги, виробництво

Мірошниченко Віталіна, податковий експерт
Багато ФОП несподівано «потрапили» на товарний облік*. Зрозуміло, мало хто почав вести його саме з 26.11.2021 (як годиться), враховуючи, що в період карантину перевірки податківців — подія майже нереальна. Тому ще не пізно розібратися з тим, який запис у Формі обліку має бути першим, і найголовніше — як же вести товарний облік у торгівлі, виробництві та сфері послуг?

* Про того, хто зобов’язаний вести товарний облік, а кого ця чаша оминула, ми розповідали в статті «Облік товарів у ФОП — не для всіх!» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 47).

Перший запис у Формі обліку

Уже з’явилися перші ластівки роз’яснень податківців про товарний облік у ФОП (категорія 109.02 ЗІР). І почали вони із запису № 1, який повинен красуватися у Формі обліку товарів кожного ФОП, на долю якого наразі випало цей товарний облік вести. Як ми й передбачали, податківці вважають, що це запис про залишки товарів на початок обліку на підставі опису залишків товарів.

ФОП формує опис самостійно, у довільній формі. Можна розкреслити або роздрукувати таблицю орієнтовно такого виду:

img 1

У процесі складання опису у вас може виникнути два запитання:

1) на яку дату перераховувати залишки товару і заповнювати опис?

2) за якою ціною зазначати залишки товару?

Дата складання описуранок 26 листопада або вечір 25 листопада. Оскільки обов’язок вести товарний облік у ФОП виник з 26.11.2021, це означає, що у Формі обліку товарів за 26-те число вже треба відображати всі документи про рух товару (надходження/вибуття). Логічно, що залишки товару мають бути пораховані до цієї дати (після закінчення робочого дня 25-го числа або до початку роботи 26-го числа). Якщо у ФОП — цілодобовий режим роботи, опис датуємо «26.11.2021 00:00»

У загальному випадку ціна товару в описі зазначається на розсуд самого ФОП. Про це прямо сказано в п. 2 розд. I Порядку № 496. Але, як ми вже зазначали раніше, у нас не загальний випадок**. У ФОП мають бути документи на прибуток. Тому й ціну зазначте ту, яка стоїть у первинці!

** Стаття «Ведемо новий товарний облік ФОП: що можна, а що не можна» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 48).

Дані з опису переносимо до Форми обліку товарів так:

img 2

Якщо ж у ФОП немає залишків товарів на 26.11.2021, то він може взагалі не складати опис товарів і не вносити до Форми обліку товарів запис про залишки товарних запасів.

Товарний облік у торгівлі

Отже, перший запис (про залишки) внесли. Що далі? А далі для торговців усе досить просто: у Форму обліку товарів уносимо в хронологічному порядку:

1) усі первинні документи про придбання (надходження) товарів (накладні, ТТН, митні декларації, акти закупівлі, фіскальні чеки РРО на придбання товару, товарні чеки тощо);

2) усі первинні документи про вибуття товару. Причому вибуттям вважається:

продаж товарів «повз» (без використання) РРО/ПРРО (за ціною продажу);

У Формі обліку товарів ми взагалі не показуємо вибуття тих товарів, які ФОП продав із використанням РРО/ПРРО (про них податківці знають і так)! Завдання Форми — не звести прибуток та видаток товару, а просто підтвердити той факт, що на увесь товар є первинка.

внутрішнє переміщення товару між місцями продажу та/або місцями зберігання товару в одного й того ж ФОП (обліковуємо товар або за ціною закупівлі, або за ціною продажуПорядок № 496 чіткого правила не встановлює);

знищення або втрата товару (обліковуємо товар за ціною закупівлі);

повернення товару постачальникові (обліковуємо товар за ціною закупівлі);

— використання товару на власні потреби (обліковуємо товар за ціною закупівлі).

Тож виходить, запитаєте ви: якщо ФОП торгує уроздріб з РРО/ПРРО, йому достатньо вносити до Форми обліку товарів тільки документи «на прибуток»? Так і є. Виходить, що у Формі обліку товарів він зазначатиме тільки список «вхідної» первинки на товар плюс поодинокі документи про псування, повернення товару постачальникові або переміщення товару з магазину № 1 до магазину № 2.

А чи треба вести товарний облік на складі? Якщо йдеться про торгівлю, то безпечніше вести товарний облік навіть на складах. Такий висновок можна зробити з п. 2 розд. II Порядку № 496, де сказано, що у Формі обліку товарів зазначаємо назву та адресу «місця продажу (господарського об’єкта) або місця зберігання товарів, у межах якого ведеться товарний облік». Та і як підтвердити первинкою надходження товару зі складу до магазину, якщо на складі товар не облікований ☺? Один тільки акт на внутрішнє переміщення без «вхідної» первинки від постачальників ніколи не влаштовував податківців ☹.

Якщо ви — дропшипер, то товари вам узагалі не надходять, постачальник відправляє їх одразу покупцям. У цьому випадку товарний облік вести не треба. Чому? Тому що обліковувати нічого, адже товарних запасів у вас немає за визначенням (ви нічого не утримуєте для перепродажу).

Товарний облік на виробництві

Набагато складніше йде справа з товарним обліком у ФОП-виробника. Тут взагалі не зрозуміло, що обліковувати ☺. Адже у виробників взагалі немає товарів у традиційному розумінні (те, що куплено для перепродажу). У них є:

сировина (те, що купили для виробництва продукції) і

готова продукція (те, що зробили із сировини).

Але якщо придивитися уважніше, то виявиться, що Порядок № 496 вимагає вести облік не просто товарів, а «товарних запасів». І він дає їм своє власне визначення.

«товарні запаси — сукупність товарів, які утримуються ФОП для подальшого продажу (надання послуг)» (п. 2 розд. I Порядку № 496).

По суті, під товарними запасами Порядок № 496 розуміє все, що призначено для продажу. Виходить, і готову продукцію теж. Тобто її облік вести треба. Це — поза сумнівами.

Як? Просто оформляємо акт оприбуткування готової продукції (з виробництва на склад або до магазину) і вносимо дані про нього до Форми обліку товарів. Ну й стандартно відображаємо у Формі обліку товарів документи про вибуття готової продукції (якщо вона продана без РРО/ПРРО).

А що ж робити із сировиною? На відміну від готової продукції, вона призначена не для продажу, а для використання у виробництві. Так чи потрібно її обліковувати? Формально не потрібно. І ось чому:

— по-перше, сировина — не товарні запаси (не призначена для продажу). Тобто Порядок № 496 сировини взагалі не стосується;

— по-друге, коли Порядок № 496 говорить про вибуття товарних запасів, він не згадує передачу їх у виробництво. А це означає, що ідея вести облік сировини навіть закладена не була в Порядок № 496;

— по-третє, штраф за ст. 20 Закону про РРО обчислюється «за цінами реалізації» товару. Сировину ж ніхто реалізовувати не збирається.

Податківці поки із цього приводу не висловилися. Але дуже може бути, що вони затребують вести облік навіть за сировиною ☹. Благо той, хто не хоче сперечатися з податківцями, спокійно зможе в будь-який момент «написати» таку Форму обліку, як хочуть податківці (адже Форма ніде не реєструється).

Товарний облік у сфері послуг

ФОП, які виконують роботи або надають послуги, взагалі ніколи не турбувалися про товарні документи, оскільки товарів у них немає.

А тут раптом — Порядок № 496, в якому сказано, що він поширюється не лише на ФОП-торговців, але й на осіб, які «фактично здійснюють продаж товарів (надання послуг) та/або розрахункові операції в місці продажу (господарському об’єкті) ФОП».

Виходить, якщо податківці завітають із перевіркою до ФОП-послуговця, він або його працівник зобов’язаний буде надати їм Форму обліку товарів і первинні документи (п. 11 розд. II Порядку № 496).

Виходить, ФОП-послуговці теж повинні вести товарний облік.

Але що їм обліковувати? На це відповідає п. 2 розд. I Порядку № 496. Враховувати можна й треба товарні запаси, а це — «сукупність товарів, які утримуються ФОП для подальшого продажу (надання послуг)».

Що ж це за товари такі, які ФОП утримує для надання послуг та які треба обліковувати у Формі обліку товарів? На наш погляд, з натяжкою, але такими можна вважати товари, які ФОП передає/продає клієнту в процесі надання послуг / виконання робіт, при цьому виділяє їх ціну в рахунках/актах. Яскравий приклад — запчастини, ПММ які використовує СТО при ремонті авто замовників і окремо виділяє в рахунку їх ціну.

А ось приклад, в якому писати у Форму, вважаємо, нічого, — приклад із «сировиною». Наприклад, вантажоперевізник використовує ПММ і запчастини для власних авто; консультант використовує канцтовари для підготовки консультації тощо.

Таку «сировину» ФОП утримує не для продажу (надання послуг), а для забезпечення власної госпдіяльності. У нього немає ціни реалізації, тому формально штраф за ст. 20 Закону про РРО не може бути застосований.

Знову ж таки податківці із цього приводу ще не висловлювалися і не виключено, що фіскалитимуть. Тому можливо, що й з обліком «сировини» доведеться поморочитися.

Але це тільки формально☹.

Але що дає деяку надію. Днями був ухвалений Закон на базі законопроєкту № 5600 (той, який «чергова податкова реформа»). Так-от, він з 01.01.2022 викладе в новій редакції цей самий п. 12 ст. 3 Закону про РРО. Той, з якого «ростуть ноги» обліку товарних запасів, про який ми зараз говоримо. І в цій новій редакції вже немає згадки про послуги. У зв’язку з цим, імовірно, Мінфін уточнюватиме свій порядок ведення обліку. При цьому, сподіваємося (але не факт), взагалі вичистить із нього згадку про послуги.

Чекаємо й стежимо за перебігом ситуації!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі