Теми статей
Обрати теми

Мораторій на податкові перевірки зник?

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт
Ще минулого року КМУ уповноважили «в ручному режимі» скорочувати строк дії обмежень і заборон, установлених «антиковідними» законами. Довгий час ця норма не діяла. Але на початку лютого КМУ прийняв постанову № 891, якою таки «пройшовся» обмеженнями — на перевірки податківців. Давайте розберемося в подробицях!

1 Постанова КМУ «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» від 03.02.2021 р. № 89.

Перевірочний мораторій для податківців

Нагадаємо, що «карантинний» перевірочний мораторій передбачений:

п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ;

п. 912 розд. VIII Закону про ЄСВ у частині документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ.

Мораторій при цьому діє по останній календарний день місяця (включно), в якому завершиться дія карантину.

Поки в нас кінцевою датою карантину значиться (у постанові КМУ від 09.12.2020 р. № 1236) 28.02.2021 р. Але Прем’єр-міністр уже зараз заявляє про продовження карантину до 30.04.2021 р.2

2 buhgalter911.com/news/news-1056135.html

Причому й ця дата навряд чи є остаточною img 1.

При цьому мораторій з п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ стосується проведення документальних і фактичних перевірок, окрім (!):

1) документальних позапланових перевірок, які проводяться за зверненням платника податків (їх проведення стало можливим з 08.08.2020 р. — дати набрання чинності Законом № 7863). ДПСУ повідомляє, що за 2019 рік таких перевірок було проведено 903, а за 2020 рік — 517, за результатами яких стягнуто до бюджету більше 131 млн грн4;

3 Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб — підприємців» від 14.07.2020 р. № 786-IX.

4 tax.gov.ua/media-tsentr/novini/451596.html

2) документальних позапланових перевірок з підстав, визначених пп. 78.1.7 (при реорганізації юрособи (крім перетворення), припиненні юрособи/ФОП, закритті постійного представництва або відокремленого підрозділу) і 78.1.8 ПКУ (з питань бюджетного відшкодування та/або від’ємного значення з ПДВ на суму більше 100 тис. грн);

Перевірки згідно з п.п. 78.1.8 ПКУ було дозволено проводити із самого початку дії «карантинного» мораторію; а згідно з п.п. 78.1.7 ПКУ — з 08.08.2020 р.

3) фактичних перевірок у частині порушення вимог законодавства в частині:

а) обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування й обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

б) цільового використання пального і спирту етилового платниками податків;

в) обладнання акцизних складів витрато- та/або рівнемірами-лічильниками;

г) здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва й обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, палива, на підставах, визначених пп. 80.2.2, 80.2.3 і 80.2.5 ПКУ.

Можливість проведення фактичних перевірок за зазначеними підставами з’явилася з 02.04.2020 р., що стало можливим після набрання чинності Законом № 5405.

5 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 р. № 540-IX.

«Надможливості» КМУ

Розпочнемо з того, що техніка «урізання» карантинних перевірочних обмежень, м’яко кажучи, не така як слід…

Почалося все з того, що Законом № 9096 КМУ надали право скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг і гарантій, установлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав або свобод особи7.

6 Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 17.09.2020 р. № 909-IX. Набрав чинності 04.10.2020 р.

7 Подробиці — у статті «Кабміну — владу над «карантинними» обмеженнями та пільгами» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 41).

Це притому, що згідно зі ст. 2 ПКУ зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до нього.

Тобто оскільки «карантинний» перевірочний мораторій установлено ПКУ, то й змінювати його, по-хорошому, повинні окремим Законом, а не постановою КМУ.

Революційна постанова

3 лютого КМУ скористався наданою йому можливістю, прийнявши постанову № 89. Першим про це повідомив Мінфін8.

8 www.mof.gov.ua/uk/news/uriad_skorotiv_stroki_dii_obmezhen_na_provedennia_podatkovikh_perevirok-2686 (buhgalter911.com/news/news-1056107.html)

Постанова опублікована 09.02.2021 р. в газеті «Урядовий кур’єр», 2021, № 26 і з цієї ж дати набрала чинності.

Цією постановою КМУ ухвалив скоротити строк дії обмежень, установлених п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ в частині дії мораторію на проведення деяких (!) видів перевірок, дозволивши проведення низки перевірок юросіб.

Тут уже два принципових висновки:

— щодо перевірок фізосіб (у т. ч. ФОП) усе як було, так і залишилося. КМУ «пройшовся» тільки перевірками юросіб;

— у частині мораторію на ЄСВ-перевірки (п. 912 розд. VIII Закону про ЄСВ) теж нічого не змінилося, оскільки КМУ скоротив обмеження саме з п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Далі — на які саме перевірки знято обмеження (їх уже можуть проводити податківці).

1. На тимчасово зупинені документальні та фактичні перевірки, які були розпочаті до 18.03.2020 р. і не були завершені.

2. На документальні перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ПКУ.

М’яко кажучи, «загадкове» формулювання.

Пункт 77.4 ПКУ встановлює, що про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформляється наказом.

А згідно з абз. 2 п. 77.4 право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише в разі, коли йому (його представникові) не пізніше ніж за 10 к. дн. до дня проведення зазначеної перевірки направлено (вручено) копію наказу про проведення документальної планової перевірки і письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Що ж мав на увазі під таким формулюванням Кабмін? Чи не «відчинив він двері» перед усіма документальними плановими перевірками податківців?! Зауважимо, що проєктом постанови, розміщеним на порталі ДПСУ (tax.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2020-rik/74926.html) збиралися дозволити (податківці бажали отримати) проведення «документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіка проведення планових документальних перевірок заплановані на листопад-грудень 2020 року». Але підсумкова версія відрізняється від «планової».

Схоже, бо й сам план-графік вже було оновлено.

У нас є спецнорма — згідно з абз. 9 п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіка проведення планових документальних перевірок повинні були початися в період з 18.03.2020 р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, і на день набрання чинності Законом № 533 не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіка, який публікується на офіційному вебсайті ДПСУ, протягом 10 к. дн. з дня закінчення дії карантину.

Такого оновленого графіка зі зрозумілої причини ще немає. Тому є питання в частині того ж плану-графіка, який 24.12.2020 р. податківці виклали на порталі ДПСУ9 img 2. Але, ймовірно, податківці вийдуть перевіряти саме за ним.

9 tax.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-/446429.html

Карантин ще не закінчився й не закінчиться найближчим часом.

3. На документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.1 та/або 78.1.4 ПКУ, суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року № 568-ІХ).

У пп. 78.1.1, 78.1.4 ПКУ, нагадаємо, йдеться про:

— отримання податкової інформації, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого ПКУ законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого ПКУ законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 роб. дн. з дня, наступного за днем отримання запиту (п.п. 78.1.1);

— виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 роб. дн. з дня, наступного за днем отримання запиту (п.п. 78.1.4).

4. На документальні позапланові перевірки платників податків, щодо яких отримана податкова інформація, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

5. На документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 ПКУ. Це такі підстави:

а) контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня здійснено перевірку документів обов’язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з’ясування під час перевірки питань, що повинні бути з’ясовані під час перевірки для винесення об’єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п.п. 78.1.12);

б) у разі отримання документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» у порядку, передбаченому п.п. 39.5.1.1 ПКУ (п.п. 78.1.14);

в) неподання платником податків або подання з порушенням вимог п. 39.4 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог пп. 39.4 і 39.5 ПКУ (п.п. 78.1.15);

г) отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до п. 39.4 ПКУ. У такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю трансфертного ціноутворення (п.п. 78.1.16).

Штрафний мораторій: «у Багдаді все спокійно»

Нагадаємо, що разом із перевірочним мораторієм було введено й штрафний мораторій:

— у частині порушень податкового законодавства — п. 521 підрозд. 10 розд. XX ПКУ;

— у частині ЄСВ-порушення — п. 911.1 розд. VIII Закону про ЄСВ.

КМУ його чіпати не став — усе, як і раніше, діє!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі