Теми статей
Обрати теми

Новий виток інспектувань Держпраці: кому загрожує?

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт
Чи не щороку Держпраці декларує чергову кампанію боротьби з незадекларованою зайнятістю. Логічно, що передусім перевіряють тих роботодавців, ризик використання якими праці неоформлених співробітників найвищий. З 1 липня стартував новий виток перевірочної кампанії трудовиків. Чим він примітний і кого стосуватиметься (або стосується) насамперед? Давайте з’ясуємо!

Традиційно «активність» трудовиків включає інформаційну й інспекційну частини. Перша тривала в І півріччі та її завданням було донести до роботодавців інформацію про переваги офіційного працевлаштування та ризики використання незадекларованої праці. Але, звісно, більший інтерес для нас із вами становить інспекційна частина кампанії, старт якої відбувся 1 липня1.

1 Про що Держпраці повідомляла на своєму офіційному сайті: dsp.gov.ua/main-news/z-1-lypnia-2021-roku-derzhpratsi-u-vzaiemodii-z-derzhavnoiu-podatkovoiu-sluzhboiu-rozpochne-inspektuvannia-z-pytan-vyiavlennia-nezadeklarovanykh-pratsivnykiv/

Заявляється, що до інспекційної частини залучені й податківці. Але в них тут може бути лише роль «інформаторів». Те ж саме стосується органів місцевого самоврядування, які вже позбавлені повноважень із перевірок звичайних (не підвладних їм) роботодавців. Вони можуть тільки повідомляти трудовиків про порушення2.

2 Детальніше про що ви могли прочитати у статті «Закон «про зменшення тиску»: сухий залишок» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 14).

Яка інформація податківців слугує «поштовхом» для «виходу Держпраці на об’єкт»? Держпраці говорить про такі сигнали:

1) невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;

Що це за середні показники — не зрозуміло.

2) наявність фактів порушення порядку оформлення трудових відносин, виявлених в ході здійснення контролюючих заходів органами ДПС;

3) невідповідність кількості об’єктів за формою № 20-ОПП та кількості найманих працівників;

4) наявність випадків невідповідності кількості одночасно працюючих РРО кількості працівників роботодавця із зазначенням розташування РРО;

5) частка працівників, залучених за договорами цивільно-правового характеру, перевищує частку працівників, що працюють за трудовими договорами (контрактами);

6) відсутність найманих працівників у платників об’єктів торгівлі, сфери послуг, в яких наявні ліцензії на виробництво, зберігання та реалізацію підакцизних товарів.

Традиційно Держпраці повідомляє, що згідно з чинним законодавством інспектор праці може прийти до будь-якого роботодавця в будь-який день і час з метою перевірити оформлення трудових відносин. Для виявлення незадекларованих працівників інспектор може безперешкодно проходити до виробничих, службових та адміністративних приміщень роботодавців, знайомитися з документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, спілкуватися з працівниками та представниками роботодавця, ставити їм питання й отримувати пояснення.

Усі ці надможливості трудових інспекторів передбачені Порядком № 8233. Але ж він визнаний недійсним рішенням Окружного адмінсуду м. Києва від 28.04.2021 р. у справі № 640/17424/194, про що ми не так давно вам повідомляли5.

3 Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 21.08.2019 р. № 823.

4 reyestr.court.gov.ua/Review/96650930

5 Стаття «Наступ на «трудовиків»: що не так з інспекційними відвідуваннями?» в журналі «Бухгалтер 911», 2021, № 21.

Із цим судовим рішенням поки є деяка невизначеність. Воно набирає чинності після закінчення 30 днів із дня його проголошення, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Ці 30 днів уже давно пройшли. Але ось інформації про те, подав КМУ апеляційну скаргу чи ні, поки немає img 1. Відповідно набуло рішення законної сили чи ні, теж сказати складно. При цьому тактика КМУ напевно буде такою: «Оскаржувати й тягнути час до останнього».

Тож, очевидно, виходити краще з того, що Порядок № 823 діє, та перешкод представникам Держпраці не створювати.

Оскільки розмір штрафів за недопуск до перевірки / створення перешкод в її проведенні значний. Установлені вони, нагадаємо, ст. 265 КЗпП та ст. 1886 КпАП6.

6 Деталі знайдете у статті «Трудові перевірки — 2021: нові розміри штрафів і не тільки» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 4).

Важливо. «Візитною карткою» трудового інспектора є його службове посвідчення7. Перевірити особу перевіряючого ви можете на сайті Держпраці8. Службове посвідчення, за яким не оприлюднено інформацію, вважається недійсним — відповідно перед вами не інспектор праці!

7 Форму якого затверджено наказом Мінекономіки «Про затвердження форми та опису службового посвідчення інспектора праці» від 11.11.2020 р. № 2305.

8 dsp.gov.ua/informatsiia-pro-sluzhbovi-posvidchennia-inspektoriv-pratsi/

Обов’язок пред’явити об’єкту відвідування (або уповноваженій ним посадовій особі) своє службове посвідчення за інспектором праці закріплений п. 8 Порядку № 823 та ч. 5 ст. 7 Закону № 8779. А п.п. 1 п. 13 Порядку надає право об’єкту відвідування при проведенні інспекційного відвідування перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення. І не допускати до проведення інспекційного відвідування в разі відсутності в інспектора такого посвідчення (п.п. 3 п. 13 Порядку № 823).

9 Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Аналогічні норми щодо заходу держконтролю (нагляду) закріплені й у ст. 10 Закону № 877.

Також зауважимо, що інспекційні відвідування зараз проводяться тільки з питань неоформленої зайнятості (решта питань перевіряється в межах планових/позапланових перевірок). Перелік питань для контролю в межах інспекційного відвідування міститься в додатку 3 до Акта, затвердженого наказом Мінекономіки від 27.10.2020 р. № 2161.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі