З 04.06.2021 р. по 31.08.2021 р. в Україні діє перехідний період упровадження електронних листків непрацездатності (п. 5 наказу № 1066*). Протягом цього періоду «ходитимуть» і електронні, і паперові лікарняні.
Важливо! Протягом перехідного періоду (тобто якщо страховий випадок настав до 01.09.2021 р.) видається тільки паперовий лікарняний у таких випадках:
— за фактом тимчасової непрацездатності у зв’язку з вагітністю та пологами;
— у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, що виникла внаслідок захворювання на ВІЛ або психічного розладу;
— якщо в пацієнта до 01.09.2021 р. відкритий паперовий листок непрацездатності, то його продовження до повного закриття відбувається тільки в паперовій формі незалежно від того, в якому медзакладі пацієнт продовжує лікування.
Важливий нюанс. У перехідний період може виникнути ситуація, коли пацієнтові вже сформовано медвисновок в одному закладі охорони здоров’я. При цьому цей пацієнт звертається для проходження обстеження, консультації, доліковування, проходження реабілітації тощо до іншого закладу, який ще не перейшов на «електронні рейки». У цій ситуації пацієнтові може бути оформлений паперовий лікарняний на новий випадок тимчасової непрацездатності.
Що стосується електронного лікарняного, то першим кроком на шляху до нього є формування електронного медвисновку у відповідному Реєстрі.
З Реєстру медвисновків інформація відразу передається до Електронного реєстру листків непрацездатності (його держателем є ПФУ).
Інформацію про е-лікарняні застрахована особа може перевірити в особистому кабінеті (в меню «Мої листки непрацездатності») на порталі електронних послуг ПФУ (portal.pfu.gov.ua/).
Тут доступні відомості про номер е-лікарняного, дату його відкриття та закриття і причину непрацездатності.
Страхувальник на тому ж порталі ПФУ у своєму особистому кабінеті може отримати інформацію про е-лікарняні застрахованих осіб, які працюють у нього за трудовою книжкою. Йому доступні дані про номер е-лікарняного, дату його відкриття і закриття, реєстраційний номер облікової картки та П. І. Б. застрахованої особи.
Згідно з проєктом наказу МОЗ «Про затвердження Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності» е-лікарняний стає доступним для перегляду в кабінетах страхувальника і застрахованої особи на вебпорталі ПФУ в день його створення (відкриття). Але до дати його закриття він не може передаватися страхувальникові для нарахування соцстрахівських виплат. Виняток: лікарняний у зв’язку з вагітністю та пологами — він передається страхувальникові для оплати в день його створення (відкриття).
Після того, як е-лікарняний сформовано в кабінеті страхувальника на вебпорталі ПФУ, у страхувальника є 10 днів для того, щоб призначити матеріальне забезпечення застрахованій особі.
Цей строк установлений ч. 1 ст. 32 Закону № 1105**.
** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.
Процедура призначення виплат на підставі е-лікарняного складається з декількох етапів:
1) е-лікарняний можна або роздрукувати, або залишити в електронному вигляді в кадровій службі (у відповідальної особи кадрової служби);
2) так само, як і для паперових лікарняних, за е-лікарняним кадрова служба визначає страховий стаж застрахованої особи і кількість календарних днів непрацездатності, які підлягають оплаті. Яким чином оформити цю інформацію: в паперовому чи в електронному вигляді — роботодавець вирішує самостійно;
3) е-лікарняний разом з відомостями про страховий стаж і кількість днів непрацездатності, що підлягають оплаті, передаються комісії (уповноваженому) із соцстрахування для прийняття рішення про оплату / відмову в оплаті лікарняного;
Комісія (уповноважений) із соцстрахування щодо е-лікарняних зберігає весь обсяг функцій, передбачених Положенням № 13***.
4) рішення комісії (уповноваженого) передається до бухгалтерії підприємства/ФОП, яка розраховує суму оплати перших 5 днів непрацездатності за рахунок роботодавця і суму допомоги за рахунок коштів Фонду. Цей розрахунок, знову-таки, можна оформити або в паперовій, або в електронній формі (за рішенням роботодавця);
5) «фіналом» буде оформлення заяви-розрахунку і подання її до відділення Фонду не пізніше 5 робочих днів після прийняття відповідного рішення комісією (уповноваженим). До речі, можливість подати заяву-розрахунок реалізована також на порталі електронних послуг ПФУ (portal.pfu.gov.ua/).
Зверніть увагу! Оскільки е-лікарняні не мають серії і формуються за новими кодами причин тимчасової непрацездатності, заяви-розрахунки щодо електронних і паперових лікарняних потрібно подавати окремо.
Ну а далі все, як завжди: виплачуємо лікарняні в найближчий день виплати зарплати і протягом місяця подаємо повідомлення про це до Фонду.