Теми статей
Обрати теми

Перехід на е-лікарняні стартував. Що слід знати роботодавцям?

Біляєва Олена, експерт з питань оплати праці
В Україні почався поступовий перехід на електронні лікарняні. Тривати цей перехідний період буде до 01.09.2021 р. На що потрібно звернути увагу роботодавцям? Розповідаємо.

З 04.06.2021 р. по 31.08.2021 р. в Україні діє перехідний період упровадження електронних листків непрацездатності (п. 5 наказу № 1066*). Протягом цього періоду «ходитимуть» і електронні, і паперові лікарняні.

* Наказ МОЗ «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки» від 01.06.2021 р. № 1066.

Важливо! Протягом перехідного періоду (тобто якщо страховий випадок настав до 01.09.2021 р.) видається тільки паперовий лікарняний у таких випадках:

— за фактом тимчасової непрацездатності у зв’язку з вагітністю та пологами;

— у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, що виникла внаслідок захворювання на ВІЛ або психічного розладу;

— якщо в пацієнта до 01.09.2021 р. відкритий паперовий листок непрацездатності, то його продовження до повного закриття відбувається тільки в паперовій формі незалежно від того, в якому медзакладі пацієнт продовжує лікування.

Важливий нюанс. У перехідний період може виникнути ситуація, коли пацієнтові вже сформовано медвисновок в одному закладі охорони здоров’я. При цьому цей пацієнт звертається для проходження обстеження, консультації, доліковування, проходження реабілітації тощо до іншого закладу, який ще не перейшов на «електронні рейки». У цій ситуації пацієнтові може бути оформлений паперовий лікарняний на новий випадок тимчасової непрацездатності.

Що стосується електронного лікарняного, то першим кроком на шляху до нього є формування електронного медвисновку у відповідному Реєстрі.

З Реєстру медвисновків інформація відразу передається до Електронного реєстру листків непрацездатності (його держателем є ПФУ).

Інформацію про е-лікарняні застрахована особа може перевірити в особистому кабінеті (в меню «Мої листки непрацездатності») на порталі електронних послуг ПФУ (portal.pfu.gov.ua/).

Тут доступні відомості про номер е-лікарняного, дату його відкриття та закриття і причину непрацездатності.

Страхувальник на тому ж порталі ПФУ у своєму особистому кабінеті може отримати інформацію про е-лікарняні застрахованих осіб, які працюють у нього за трудовою книжкою. Йому доступні дані про номер е-лікарняного, дату його відкриття і закриття, реєстраційний номер облікової картки та П. І. Б. застрахованої особи.

Згідно з проєктом наказу МОЗ «Про затвердження Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності» е-лікарняний стає доступним для перегляду в кабінетах страхувальника і застрахованої особи на вебпорталі ПФУ в день його створення (відкриття). Але до дати його закриття він не може передаватися страхувальникові для нарахування соцстрахівських виплат. Виняток: лікарняний у зв’язку з вагітністю та пологами — він передається страхувальникові для оплати в день його створення (відкриття).

spo.fpsu.org.ua/images/1617.pdf

Після того, як е-лікарняний сформовано в кабінеті страхувальника на вебпорталі ПФУ, у страхувальника є 10 днів для того, щоб призначити матеріальне забезпечення застрахованій особі.

Цей строк установлений ч. 1 ст. 32 Закону № 1105**.

** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

Процедура призначення виплат на підставі е-лікарняного складається з декількох етапів:

1) е-лікарняний можна або роздрукувати, або залишити в електронному вигляді в кадровій службі (у відповідальної особи кадрової служби);

2) так само, як і для паперових лікарняних, за е-лікарняним кадрова служба визначає страховий стаж застрахованої особи і кількість календарних днів непрацездатності, які підлягають оплаті. Яким чином оформити цю інформацію: в паперовому чи в електронному вигляді — роботодавець вирішує самостійно;

3) е-лікарняний разом з відомостями про страховий стаж і кількість днів непрацездатності, що підлягають оплаті, передаються комісії (уповноваженому) із соцстрахування для прийняття рішення про оплату / відмову в оплаті лікарняного;

Комісія (уповноважений) із соцстрахування щодо е-лікарняних зберігає весь обсяг функцій, передбачених Положенням № 13***.

*** Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затверджене постановою правління ФСС від 19.07.2018 р. № 13.

4) рішення комісії (уповноваженого) передається до бухгалтерії підприємства/ФОП, яка розраховує суму оплати перших 5 днів непрацездатності за рахунок роботодавця і суму допомоги за рахунок коштів Фонду. Цей розрахунок, знову-таки, можна оформити або в паперовій, або в електронній формі (за рішенням роботодавця);

5) «фіналом» буде оформлення заяви-розрахунку і подання її до відділення Фонду не пізніше 5 робочих днів після прийняття відповідного рішення комісією (уповноваженим). До речі, можливість подати заяву-розрахунок реалізована також на порталі електронних послуг ПФУ (portal.pfu.gov.ua/).

Зверніть увагу! Оскільки е-лікарняні не мають серії і формуються за новими кодами причин тимчасової непрацездатності, заяви-розрахунки щодо електронних і паперових лікарняних потрібно подавати окремо.

Ну а далі все, як завжди: виплачуємо лікарняні в найближчий день виплати зарплати і протягом місяця подаємо повідомлення про це до Фонду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі