Теми статей
Обрати теми

е-Лікарняні: прогрес або катастрофа?

Ушакова Лілія, експерт з кадрових і податкових питань
Тестовий період переходу з паперових на електронні листки непрацездатності в останній момент продовжили на місяць. Повсюдна діджиталізація накриє лікарняні з 01.10.2021 р. Добре це чи погано?

Одразу скажемо, задум гарний. Адже не доведеться перевіряти, чи всі печатки проставлені на бланку лікарняного, чи правильно зазначили назву підприємства тощо. Але задум задумом, а важлива його реалізація. На жаль, вона шкутильгає на всі чотири лапи.

Перехід на е-лікарняний: плани та реальність

Перехід на електронні лікарняні листи (чи е-лікарняні) розпочався з 4 червня 2021 року. Були заплановані два етапи. Перший — по 31 серпня — тестовий, а ось далі, з 1 вересня 2021 року, повинна була початися загальна електронізація лікарняних листів.

Потім з’явився проєкт наказу МОЗ, що для окремих випадків старт може бути відкладений до 1 жовтня 2021 року. Планувалося до вказаної дати (до 01.10.2021 р.) надати можливість формувати паперові лікарняні у разі вагітності та пологів і для фіксації тимчасової непрацездатності, що виникла в результаті захворювання на ВІЛ або в результаті психічного розладу.

А в останню мить МОЗ і зовсім вирішив не розмінюватися на дрібниці, а продовжити весь тестовий період до 01.10.2021 р. (наказ від 28.08.2021 р. № 1836 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України»).

Пов’язано це з неготовністю третини медичних закладів України до переходу на електронні рейки. Хоча більше 2 тисяч медзакладів уже діджиталізувалися.

Що ж являють собою е-лікарняні?

Електронний листок непрацездатності — це лікарняний лист, сформований (виданий) програмними засобами Реєстру листків непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність.

Він, як і паперовий листок, є підставою для:

— звільнення від роботи;

— оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності;

— отримання допомоги від Фонду соцстраху.

Як же формується е-лікарняний?

е-Лікарняний. Формування

Процедура формування електронного листка непрацездатності досить проста. Але ця простота ховає в собі багато проблем. Наведемо покроковий алгоритм формування е-лікарняного на рис. 1 і пояснимо окремі моменти.

img 1

Рис. 1. е-Лікарняний. Етапи формування

Електронний медичний висновок (е-медичний висновок) і е-лікарняний — це два різні документи. Лікар створює е-медичний висновок про тимчасову непрацездатність.

Він формується для пацієнта.

Як тільки дані щодо е-медичного висновку потраплять у систему, працівник отримає СМС-повідомлення про створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність.

До речі, е-медичний висновок може бути роздрукований лікарем. Але його не слід надавати роботодавцеві.

Проте працівник зобов’язаний попередити свого роботодавця про створення е-медичного висновку. Чому? Тому що за е-медичним висновком іде е-лікарняний.

е-Лікарняний є підставою для нарахування виплат у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю. Інформацію про його відкриття роботодавець отримає у своєму електронному кабінеті страхувальника на сайті Пенсійного фонду (portal.pfu.gov.ua). Тобто побачить, що відкриті е-лікарняні листи, якщо подивиться у свій кабінет. А якщо не подивиться? То й не побачить, що сформований е-лікарняний.

Саме тому дуже важливо, щоб працівники попереджали про формування е-медвисновку.

Досить часто можна почути, що працівникові відкрили е-лікарняний, а роботодавець його не бачить. Чому так?

Причин може бути багато. Наприклад, не збігаються дані щодо П. І. Б., дати народження, податкового номера особи в Реєстрі пацієнтів МОЗ і Реєстрі застрахованих осіб Пенсійного фонду. У результаті система не може знайти роботодавця непрацездатної особи. Або ж хворів працівник-новачок, інформацію про якого ви ще не зазначали в Об’єднаній звітності, і ваше підприємство (ФОП) «не світиться» як роботодавець такого працівника.

А що на порталі Пенсійного фонду?

Відкриті е-лікарняні роботодавець знайде в особистому кабінеті страхувальника на порталі Пенсійного фонду у вкладці «Листки непрацездатності». Ні! Там не буде чогось на зразок звичного нам паперового листка непрацездатності. Проте після останнього оновлення порталу Пенсійного фонду кількість доступної роботодавцеві інформації значно зросла.

Існуючий перелік інформації за е-лікарняними (дати відкриття/закриття лікарняного, його статус, категорія медвисновку) доповнили позначками для ознаки алкогольного/наркотичного сп’яніння, порушення режиму лікування та, нарешті, причини непрацездатності.

Тому якщо ви вже оплачували е-лікарняні, перевірте, чи не порушував працівник режим і чи не пов’язаний випадок тимчасової непрацездатності з алкогольним/наркотичним сп’янінням працівника. Можливо, лікарняні доведеться відкоригувати.

Зверніть увагу, що відомості про відкритий е-лікарняний з’являються в кабінеті страхувальника-роботодавця в день його створення. Причому в е-лікарняному буде одразу зазначено і дату відкриття, і дату закриття (прогнозовану дату, після якої відновиться працездатність, або дату наступного огляду пацієнта). Тобто він одразу і відкривається, і закривається. Проте в роботу е-лікарняний слід брати тоді, коли він змінить свій статус на «Готово до сплати».

Із цього моменту комісія (уповноважений) із соцстрахування повинна протягом не більше 10 календарних днів прийняти рішення про призначення працівнику матзабезпечення, а після дати призначення не пізніше ніж через 5 робочих днів сформувати і передати до ФСС заяву-розрахунок.

А чому не можна брати в роботу лікарняний лист одразу, як він з’явився в електронному кабінеті? Як ми вже зазначали, лікар вказує прогнозовану дату закінчення лікарняного. Якщо пацієнт одужає на цю дату, то він може не звертатися вдруге до лікаря. Листок непрацездатності буде закритий автоматично.

Проте можлива ситуація, за якої пацієнт одужає раніше прогнозованої дати і забажає вийти на роботу. Тоді він звернеться до лікаря і за результатами огляду може бути скорочено період е-висновку та, відповідно, змінено дату закриття е-лікарняного.

А якщо пацієнт продовжує хворіти? Тут усе складно. Дивіться, Порядок № 1234* встановлює, що у разі, якщо є декілька е-медичних висновків, що становлять один випадок тимчасової непрацездатності, е-лікарняні повинні формуватися в порядку черговості створення медичних висновків. У цьому випадку кожен наступний е-лікарняний формується як продовження першого шляхом додавання наступного порядкового номера після знаку «-» до унікального номера першого листка непрацездатності. Проте на практиці, схоже, реалізувати цей механізм поки що не вдалося. Але не факт, що його не реалізують пізніше. Тож норму наводимо й розбираємо, яким же чином реалізовано продовження е-лікарняних на практиці. Наразі можливі два варіанти. Чудний та ще чудніший. Почнемо з першого.

* Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 р. № 1234.

Варіант 1. У разі продовження тимчасової непрацездатності, новий е-лікарняний не формуватиметься, а в існуючому просто змінюється дата, по яку його видано, та номер, а саме цифра після знаку «-» в номері е-лікарняного змінюється на наступну.

Наприклад, у кабінеті страхувальника є один е-лікарняний працівника з номером 2000555555-3. Чи потрібно шукати попередні (2000555555-1 та 2000555555-2)? Ні, ви їх і не знайдете. Просто оплачуєте наявний лікарняний як первинний, за умови, що інших е-лікарняних, що передують цьому чи йдуть за ним та видані тому ж працівникові, немає в особистому кабінеті страхувальника. А якщо є? Ось тут можливий другий варіант продовження.

Варіант 2. Якщо на одного працівника відкрито декілька лікарняних, що йдуть один за одним, то вони можуть відноситися до одного страхового випадку, якщо матимуть єдиний номер випадку непрацездатності. Для того, щоб його побачити, слід відкрити е-лікарняні. Номер випадку непрацездатності вказаний під номером листка непрацездатності.

При цьому номери самих е-лікарняних можуть відрізнятися, навіть якщо вони видані як продовження**.

** www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977122

Наприклад, роботодавець у кабінеті страхувальника має два е-лікарняні, відкриті на одного працівника з номерами:

— 2000111111-1 (дата відкриття 26.08.2021, дата закриття 30.08.2021);

— 2000222542-1 (дата відкриття 31.08.2021, дата закриття 03.09.2021).

е-Лікарняні йдуть один за одним. У них різні номери. Але вони можуть відноситися до одного страхового випадку, якщо матимуть єдиний номер випадку непрацездатності. Припустимо, що в обох лікарняний номер випадку непрацездатності — 33333. Тоді лікарняний 2000111111-1 є первинним, а лікарняний 2000222542-1 — продовженням.

Тож хочеться вірити, що найближчим часом розробники звернуть увагу на Порядок № 1234, і все стане на свої місця.

Робота з е-лікарняним

Незважаючи на електронність лікарняного, процедура його проходження у роботодавця не змінилася. Тому у разі появи е-лікарняного із статусом «Готово до сплати» слід:

— розрахувати страховий стаж;

— комісії (уповноваженому) із соцстрахування прийняти рішення про оплату е-лікарняного і затвердити його протоколом;

— розрахувати суму лікарняних;

— подати податківцям Об’єднаний звіт з типом «Довідковий», а ФСС — заяву-розрахунок на отримання фінансування;

— отримати фінансування на спецрахунок і виплатити лікарняні;

— подати ФСС повідомлення про виплату.

Одразу зазначимо, що роздрукувати е-лікарняний поки що не можна. Тому якщо хочете папірець для комісії/кадровика/бухгалтера, можна зробити скріншот сторінки з е-лікарняного листа з порталу Пенсійного фонду і роздрукувати її.

Куди ж тоді вписувати страховий стаж працівника?

Сьогодні це питання віддано на відкуп роботодавцям. Тобто у випадку з е-лікарняними можете самостійно визначити, де і в якому вигляді ви фіксуватимете ту інформацію, що раніше наводили на зворотному боці паперового листка непрацездатності (стаж, процент оплати тощо). До речі, змін за розміром оплати лікарняного залежно від стажу не відбулося.

Але це ще не всі приколи е-лікарняного. В е-лікарняному хоча й зазначена причина непрацездатності, але не вказаний її номер, який слід вказувати в протоколі комісії соцстрахування і заяві-розрахунку. Тому вам треба самостійно його визначити.

Але будьте уважні! Нумерація причин непрацездатності в е-лікарняному нова. Наприклад, у паперовому лікарняному причина непрацездатності «вагітність та пологи» зазначена за номером 8. А в е-лікарняному ця причина непрацездатності має номер 2.

Нумерація причин непрацездатності в паперовому листку непрацездатності і в е-лікарняному відрізняються.

За паперовими лікарняними зазначаємо стару нумерацію причин (тобто ту, яка вказана на бланку), за е-лікарняними — нову.

Увага! Форми протоколу комісії (уповноваженого) із соцстрахування та заяви-розрахунку не змінено. Тому в них наведені старі причини непрацездатності, які відповідають паперовим листкам непрацездатності. Як бути з е-лікарняними?

Щодо протоколу комісії ФСС не надавав ніяких роз’яснень. Тобто тут дієте, як вам зручно. Можете складати окремі протоколи за паперовими та за е-лікарняними, а можете усе зазначити в одному протоколі. Проте причини непрацездатності вказуєте для паперових листків старі, для е-лікарняних — оновлені.

Визначити, електронний чи паперовий лікарняний розглядався, можна, наприклад, за серією. Її в е-лікарняному немає.

А ось заяви-розрахунки за е-лікарняними слід оформлювати окремо від заяв-розрахунків за паперовими лікарняними листами. Тобто якщо ви отримали е-лікарняний, то на нього формуєте окрему заяву-розрахунок, при цьому в додатку 1.1 заяви-розрахунку:

— у графі 7 — нічого не вказуєте (залишаєте поле порожнім). Адже е-лікарняний не має серії;

— у графі 8 — вказуєте номер е-лікарняного;

— у графі 10 — проставляєте причину непрацездатності, що відповідає категорії медичного висновку е-лікарняного.

Увага! Подати заяву-розрахунок можна або особисто в паперовому вигляді, або в електронному вигляді за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення із застосуванням КЕП.

А ось подання такої заяви з кабінету страхувальника на порталі Пенсійного фонду поки що не можливе. ФСС нічого не отримає від вас. Тож краще не ризикувати.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі