Теми статей
Обрати теми

Особливості проходження державної служби помічником судді

Тищишина Альона, начальник відділу кадрової роботи та проходження державної служби Вінницького апеляційного адміністративного суду
Уся судова система з 2010 року працює відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 7 липня 2010 року № 2453-VI, але і досі виникає ряд запитань. 12 лютого 2015 року Верховною Радою України прийнятий Закон України «Про забезпечення права на справедливий суд», але чи вирішив цей закон всі нагальні питання в організації роботи судової системи? Пропоную детально розглянути невелику її частину — проходження державної служби помічником судді.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про судоустрій і статус суддів — Закон України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 р. № 2453-VI.

Закон про державну службу — Закон України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII.

Закон про справедливий суд — Закон України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 р. № 192-VIII.

Положення — Положення про помічника судді суду загальної юрисдикції, затверджене рішенням Ради суддів України від 25.03.2011 р. № 14.

 

НОРМАТИВНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Закон про судоустрій і статус суддів вніс особливий акцент у процедуру прийняття на роботу та проходження державної служби помічником судді.

Так, у ст. 151 цього Закону чітко зазначено, що судді самостійно здійснюють добір помічників. Помічник судді призначається на посаду та звільняється з посади керівником апарату відповідного суду за поданням судді. Разом з цим помічники суддів прикріплюються для кадрового та фінансового обслуговування до апарату відповідного суду, на них поширюється дія Закону про державну службу. Ці норми дублюються й у ст. 152 — 154 нового Закону про справедливий суд.

Рішенням Ради суддів України від 25 березня 2011 року № 14 затверджено Положення про помічника судді суду загальної юрисдикції, у якому більш детально зазначено процедуру прийняття помічника судді та вимоги до кандидата на цю посаду.

Так, в ч. II Положення зазначено, що помічником судді може бути громадянин України, який має вищу юридичну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра, спеціаліста або магістра і вільно володіє державною мовою. Помічник судді Верховного Суду України повинен також мати стаж роботи в галузі права не менше трьох років. Цю норму передбачили у ч. 2 ст. 154 Закону про справедливий суд.

Особливістю прийняття на державну службу помічника судді є те, що судді самостійно здійснюють добір помічників. Призначення на посаду помічника судді здійснюється без конкурсного відбору на підставі письмового подання судді керівнику апарату відповідного суду. Помічник судді призначається на посаду на час виконання суддею повноважень судді відповідного суду.

Водночас керівник апарату суду може відмовити судді в задоволенні подання про призначення на посаду помічника судді у випадку, коли претендент не відповідає вимогам, установленим ч. 2 ст. 154 Закону про справедливий суд, ст. 12 Закону про державну службу та п. 6 Положення.

Окрім того, варто зазначити, що особа може бути призначена на посаду помічника судді тільки в тому випадку, коли вона пройшла:

— спеціальну перевірку відповідно до ст. 11 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011р. № 3206-VI та відповідного Порядку проходження спецперевірки, затвердженого Указом Президента України від 22.01.2012 р. № 33/2012;

— та згідно зі ст. 6 Закону України «Про очищення влади» від 16 вересня 2014 року № 1682-VII — перевірку достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених ч. 3 і 4 ст. 1 зазначеного Закону.

ПРОХОДЖЕННЯ СЛУЖБИ

Для більш детального формування уяви щодо ролі посади помічника судді варто зупинитися на його посадових обов’язках.

Так, до обов’язків помічника судді входить:

— здійснення підбору актів законодавства та матеріалів судової практики, які необхідні для розгляду конкретної судової справи, участь у попередній підготовці судових справ до розгляду, підготовка за дорученням судді проектів запитів, листів, інших матеріалів, пов’язаних із розглядом конкретної справи, проекти судових рішень, інших процесуальних документів, які приймаються суддею або під головуванням судді, виконавчих документів;

— здійснення оформлення копій судових рішень для направлення сторонам у справі та іншим особам, які беруть участь у справі відповідно до вимог процесуального законодавства, контроль своєчасності надсилання копій судових рішень;

— здійснення контролю за своєчасним проведенням експертними установами призначених у справах експертних досліджень, за своєчасним виконанням органами внутрішніх справ постанов судді про примусовий привід, а в разі невиконання таких постанов;

—підготовка проектів відповідних нагадувань тощо.

З урахуванням порядку призначення і проходження помічником судді державної служби, варто ще раз звернути увагу, що помічник судді прикріплюється для кадрового та фінансового обслуговування до апарату відповідного суду, водночас з питань підготовки справ до розгляду він підзвітний лише відповідному судді.

Подвійна підпорядкованість помічника судді в організації роботи суду викликає ряд запитань без відповіді! Зокрема, щодо притягнення такого помічника до дисциплінарної відповідальності у випадках порушення правил поведінки працівника суду чи правил внутрішнього трудового розпорядку суду та трудової дисципліни тощо.

Відповідно до Положення застосування заходів заохочення та дисциплінарного стягнення до помічника судді здійснюється керівником апарату відповідного суду за поданням судді. З огляду на цю норму було б логічно доповнити це Положення нормами, які б уточнювали випадки притягнення помічника судді до дисциплінарної відповідальності керівником апарату суду без подання судді! Адже відповідно до ст. 40, ст. 147 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП) передбачено, що за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано один із таких заходів стягнення, як догана або звільнення.

Необхідно звернути увагу, що помічника судді приймають на посаду за строковим трудовим договором і по його закінченні помічник судді звільняється згідно з  п. 2 ст. 36 КЗпП.

Крім того, у випадку тривалої відсутності судді (тривале відрядження, відсторонення судді від посади, відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустка для догляду за дитиною тощо) на помічника судді за його згодою та наказом керівника апарату суду може бути покладено тимчасове виконання обов’язків працівника апарату суду.

У разі відсутності згоди помічника виконувати обов’язки помічника іншого судді або працівника апарату суду його може бути звільнено з посади на підставі п. 6 ч. 1 ст. 36 КЗпП. Також помічник судді може бути звільнений з посади з дотриманням вимог законодавства про працю та Закону про державну службу на підставі заяви про звільнення за власним бажанням або за мотивованим поданням судді, а у випадку тривалої відсутності судді (тривале відрядження, відсторонення судді від посади, відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустка для догляду за дитиною тощо) — за наказом керівника апарату відповідного суду.

У разі припинення повноважень судді відповідного суду помічник судді звільняється із займаної посади з дотриманням гарантій, передбачених законодавством.

На жаль, з прийняттям нового Закону про справедливий суд жодних змін у порядку прийняття, проходження та звільнення помічника судді в апарат суду, окрім вимоги до стажу роботи у галузі права помічників суддів Верховного Суду України, не відбулось!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі