Теми статей
Обрати теми

Передача в оренду особистого майна — корупція чи ні

Коваленко Наталія, юрист
Державний службовець здає безоплатно в оренду власну квартиру дружині, яка є суб’єктом підприємницької діяльності — фізичною особою. Чи можна вбачати у діях держслужбовця корупційну складову та факт порушення встановлених законодавством обмежень?

Відповідаючи на це запитання, одразу наголосимо на тому, що передача в оренду майна, яким володіє державний службовець, не є порушенням вимог, визначених у  ст. 7 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI (далі — антикорупційний Закон). Відповідно до Закону № 3206

корупційне правопорушення — умисне діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 4 цього Закону, за яке законом установлено кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та дисциплінарну відповідальність;

корупція — використання особою, зазначеною в частині першій статті 4 цього Закону, наданих їй службових повноважень та пов’язаних із цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, зазначеній в частині першій статті 4 цього Закону, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов’язаних із цим можливостей;

неправомірна вигода — грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, що їх без законних на те підстав обіцяють, пропонують, надають або одержують безоплатно чи за ціною, нижчою за мінімальну ринкову.

Отже, ознаки корупції у передачі держслужбовцем чи посадовою особою в оренду власного майна відсутні!

Тепер щодо обмежень.

Відповідно до ст. 11 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII, у якій міститься перелік основних прав державних службовців, зазначено, що державні службовці мають у тому числі право користуватися правами і свободами, які гарантуються громадянам України Конституцією і законами України. А ст. 16 цього Закону серед обмежень, пов’язаних із проходженням державної служби, зазначає, що на державних службовців поширюються обмеження, передбачені антикорупційним Законом.

Так, серед цих обмежень є і обмеження щодо сумісництва та суміщення під час проходження державної служби з іншими видами діяльності, що встановлені у ст. 7 антикорупційного Закону. А давайте більш детально розглянемо, що включає в себе це обмеження. Отже, усім державним службовцям не можна займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) чи підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

Тобто робимо висновок про те, що це обмеження стосується лише тих дій, які можуть називатися діяльністю.

Діяльність — це заняття, праця. Підприємництво — самостійна, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку ( ст. 42 Господарського кодексу України, далі ГКУ).

Держслужбовець, зазначений у запитанні, не є суб’єктом господарювання. Чи можна тоді говорити про те, що надання ним власного майна в оренду є тією самою оплачуваною діяльністю, що згадується в  ч. 1 ст. 7 Закону № 3206?

Згідно зі ст. 759 і  ст. 760 Цивільного кодексу України (далі ЦКУ) за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов’язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. І предметом договору найму є неспоживна річ або майнові права. За користування об’єктом оренди справляється орендна плата — фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності ( ст. 286 ГКУ). Тож, якщо говорити про суб’єкта господарювання, то надання майна в оренду може бути одним з видів його господарської діяльності.

Відносно ж фізичної особи, яка не є суб’єктом господарювання, слід керуватися нормами ЦКУ.

Відповідно до ст. 2 ЦКУ учасниками цивільних відносин виступають фізичні та юридичні особи. При цьому фізичною особою є людина — як учасник цивільних відносин. Обсяг цивільної правоздатності визначено ст. 26 ЦКУ:

— фізична особа має усі особисті немайнові права, встановлені Конституцією України та ЦКУ;

— фізична особа здатна мати усі майнові права, встановлені ЦКУ, іншим законом;

— фізична особа здатна мати усі інші цивільні права, що не встановлені Конституцією України, ЦКУ, іншим законом, якщо вони не суперечать закону та моральним засадам суспільства.

Також фізична особа здатна мати обов’язки як учасник цивільних відносин.

Статтею 27 ЦКУ передбачено, що правовий акт Президента, органу державної влади, органу влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб не може обмежувати можливість фізичної особи мати не заборонені законом цивільні права та обов’язки, крім випадків, коли таке обмеження передбачено Конституцією України.

Відповідно до ст. 21 Конституції України усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними. А  ст. 41 Конституції України наголошує на тому, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Загалом, жодна норма Конституції України не встановлює заборони державному службовцю користуватися своїми законними правами та обов’язками, якими вони наділені як фізичні особи, у тому числі і передавати в оренду своє рухоме і нерухоме майно.

Тож з урахуванням зазначеного можна зробити висновок: Конституція України не забороняє держслужбовцю як фізичній особі користуватися своїми громадянськими правами і обов’язками, зокрема, передавати в оренду майно, що належить такій особі за правом власності.

Виходить, передачу майна в оренду не варто розглядати як оплачувану діяльність, оскільки це не заняття і не праця, а використання держслужбовцем як фізичною особою своїх цивільних прав та обов’язків. У даному випадку — за договором оренди.

На користь висновку, що надання в оренду власного рухомого та нерухомого майна державним службовцям дозволяється, нагадаємо про те, що в «антикорупційній Декларації» передбачена навіть позиція 19, в якій повинні відображатися ці показники.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі