Теми статей
Обрати теми

Зарплатний бар’єр: тепер не для всіх бюджетників

Бєлєвцова Людмила, експерт з питань оплати праці
З 01.04.2015 р. не діє норма щодо обмеження розміру зарплати згідно із Законом України від 28.12.2014 р. № 76-VIII. Чи потрібно у зв’язку з цим із зазначеної дати застосовувати зарплатний бар’єр у розмірі 15 мінзарплат?

З 01.04.2015 р. визнано таким, що втратив чинність, п. 10 розд. III Закону України від 28.12.2014 р. № 76-VIII (далі — Закон № 76). Якраз у цій нормі і йшлося про те, що нарахована зарплата, зокрема працівників держорганів і бюджетних установ, не повинна перевищувати 7 мінзарплат, а при проведенні скорочення персоналу — 10 мінзарплат. Тобто з квітня 2015 року зазначеного зарплатного бар’єра більше немає.

Важливо! Востаннє із законодавчим зарплатним обмеженням варто було порівняти зарплату, нараховану за березень 2015 року.

Проте для окремих працівників історію з обмеженням у розмірі зарплат не закінчено. По-перше, залишається чинною постанова КМУ від 14.02.2015 р. № 43 (далі — постанова № 43). Норми цієї постанови (застосовуємо з 17.02.2015 р.) приписують нараховувати зарплату в розмірі тільки посадового окладу. Стисло нагадаємо, кого стосується це розпорядження: членів КМУ, керівників центральних органів виконавчої влади та інших держорганів. Зверніть увагу: в останньому випадку потрібно говорити саме про керівників відповідних держорганів. Виходить, що зарплатне обмеження згідно з постановою № 43 не поширюється на керівників структурних підрозділів і територіальних відгалужень таких держорганів, інших працівників.

По-друге, прийшов час пригадати про розмір максимальної зарплати (15 мінзарплат*), зазначений у  п. 13 Заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів, наведених у додатку до постанови КМУ від 01.03.2014 р. № 65 (далі — Заходи № 65).

* При порівнянні нарахованої зарплати з 15 мінзарплатами не враховуємо такі виплати: допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, оплату часу щорічної відпустки.

Нагадаємо, що під дію цього положення потрапляють керівні працівники органів держвлади та інших держорганів, утворених органами держвлади та органами місцевого самоврядування підприємств, установ та організацій. Як бачимо, при згадці цього зарплатного бар’єра йдеться вже про керівних працівників, а це поняття більш містке, ніж просто керівник. Тобто п. 13 Заходів № 65 стосується всієї керівної ланки зазначених органів та утворених ними установ.

Зверніть увагу! Обмеження у розмірі зарплати, прописане у п. 13 Заходів № 65, застосовується і до нарахованої зарплати керівних працівників установ та організацій, які фінансуються з бюджету, у тому числі й комунальних.

З 01.01.2015 р. по 31.03.2015 р. п. 13 Заходів № 65 не застосовували, оскільки діяли жорсткіші економрішення із граничного розміру нарахованої зарплати. Так, у I кварталі 2015 року нараховану зарплату працівників, які не потрапили під дію зарплатного бар’єра згідно з постановою № 43, порівнювали виключно з 7 (10) мінзарплатами згідно із Законом № 76.

З 01.04.2015 р. ситуація змінилася: керівникам держорганів, прописаних у постанові № 43, зарплату нараховують у розмірі посадового окладу, а керівним працівникам, які потрапили під дію Заходів № 65, зарплату слід обмежувати 15 мінзарплатами (зараз — 18270 грн.). А ось для всіх інших працівників обмеження в розмірі зарплати вже не діють.

У тему запитання слід також розглянути лист Міністерства соціальної політики України від 31.01.2015 р. № 1143/0/14-15/13 стосовно виконання пункту 10 розділу III «Прикінцеві положення» Закону України від 28.12.2014 р. № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (далі — Закон).

У листі Міністерство зазначає, що «відповідно до пункту 10 розділу III «Прикінцеві положення» Закону у 2015 році максимальний місячний розмір заробітної плати (грошового забезпечення) народних депутатів України, членів Кабінету Міністрів України, прокурорів, працівників державних органів (крім Національного антикорупційного бюро та Національного агентства з питань запобігання корупції) та інших бюджетних установ, працівників Національного банку України, суддівської винагороди обмежується 7 розмірами мінімальної заробітної плати (з 1 січня — 8526 грн.), а при скороченні чисельності працівників — 10 розмірами мінімальної заробітної плати (12180 грн.) (виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та оплата часу щорічної відпустки не враховується у зазначеному максимальному розмірі).

Обмеження максимального місячного розміру заробітної плати (грошового забезпечення) працівників державних органів та інших бюджетних установ здійснюється шляхом коригування розмірів додаткової заробітної плати (доплат, надбавок, премій).

Якщо працівником не відпрацьовано місяць повністю у зв’язку із хворобою чи відпусткою, заробітна плата виплачується пропорційно відпрацьованому часу з урахуванням обмеження, а за час тимчасової непрацездатності або відпустки нараховується середня заробітна плата, розмір якої розраховується з урахуванням відповідних постанов Кабінету Міністрів України.

Обмеження заробітної плати здійснюється окремо за кожним із трудових договорів (як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом пропорційно відпрацьованому часу). При цьому такі роботи, що відповідно до чинного законодавства не є сумісництвом (педагогічна робота з погодинною оплатою праці в обсязі не більш як 240 годин на рік, завідування кафедрою з оплатою з розрахунку 100 годин за навчальний рік), які мають право виконувати усі працівники, крім основної роботи та роботи за сумісництвом, на нашу думку, не включаються в місячну заробітну плату при визначенні обмеження.

Спеціальний фонд бюджету — це складова бюджету, яка включає надходження до бюджету, призначені для спрямування на конкретні заходи, та витрати з бюджету на реалізацію цих заходів, які провадяться за рахунок відповідних надходжень. Тому, на думку Мінсоцполітики, обмеження заробітної плати застосовується як для загального, так і спеціального фонду.»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі