Ситуація щодо обмеження зарплати чиновників очікувано перетягнула свій шлейф і в рік нинішній. Як відомо, з 01.01.2015 р. зарплатний максимум зазнав модифікацій: абз. 1 п. 10 Прикінцевих положень Закону № 76* приписав його застосовувати до зарплати всіх працівників держорганів і бюджетних установ, а сам розмір обмежили 7 мінзарплатами (у разі скорочення персоналу — 10 мінзарплатами).
Але у лютому з’явилася постанова, що коментується, а з нею і нові уточнення щодо застосування зарплатного максимуму. Не вдаватимемося в питання про легітимну сторону узгодження між собою нормативних документів зі статусом Закону і постанови. Головна мета коментаря — дізнатися, як саме застосовувати обмежувальний бар’єр у розмірі зарплати після набуття чинності постановою, що коментується.
Отже, — нове зарплатне обмеження. Перш за все з’ясуємо, яких державних органів стосується ця постанова. У документі визначені: Кабінет Міністрів України, центральні органи виконавчої влади (далі — ЦОВВ) та інші держоргани. Слід зазначити, що саме ці держоргани фігурували і при визначенні зарплатного обмеження в 2014 році (ст. 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 16.01.2014 р. № 719-VII). А тому для їх деталізації доречно скористатися роз’ясненням Міністерства соціальної політики України від 09.09.2014 р. № 3761/0/10-14/13.
Виходить, що найбільш повний перелік «обмежених», на які поширюється постанова, що коментується, має такий вигляд:
— депутати Верховної Ради України;
— члени КМУ: Прем’єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри та міністри України;
— ЦОВВ, що не є міністерствами, — їх перелік наведено в чинній на сьогодні постанові КМУ «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» від 10.09.2014 р. № 442. Серед них, наприклад, Державна казначейська служба України, Державна фінансова інспекція України, Державна служба України з питань праці;
— обласні (міські) державні адміністрації;
— районні державні адміністрації (включаючи райони в місті Києві);
— інші держоргани (чинне законодавство не містить тлумачення цього поняття, тому такими держорганами прийнято вважати: Центральну виборчу комісію, НБУ, Рахункову палату, Генеральну прокуратуру України, Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення);
— Конституційний Суд та суди загальної юрисдикції.
Звертаємо увагу! Зарплатне обмеження, окреслене в постанові, що коментується, не застосовується до зарплати працівників органів, підрозділи яких беруть участь у проведенні АТО (зокрема, Міноборони, Нацгвардії, МВС, СБУ).
Постанова, що коментується, як і в 2014 році, приписує нараховувати зарплату у розмірі посадового окладу виключно керівникам зазначених вище органів. Так, вона не стосується заступників керівників і працівників цих органів, працівників територіальних відгалужень ЦОВВ та органів місцевого самоврядування.
Тобто таким керівникам слід нараховувати зарплату у розмірі тільки посадового окладу без доплат, надбавок та премій. Крім того, їх заробіток не індексують.
Застосування двох зарплатних обмежень. Тепер необхідно пов’язати постанову, що коментується, з абз. 1 п. 10 Прикінцевих положень Закону № 76. Підсумок такий:
— депутатам ВРУ, членам КМУ, керівникам зазначених вище органів належить нараховувати місячну зарплату у розмірі тільки посадового окладу, як це передбачено постановою, що коментується;
— для інших працівників (не керівників) таких органів, керівників та працівників територіальних органів ЦОВВ, керівників та працівників бюджетних установ (крім органів держвлади, що підпадають під спектр зазначених вище держорганів) діє вже інше зарплатне обмеження, визначене в п. 10 Прикінцевих положень Закону № 76: максимальний місячний розмір зарплати становить 7 мінзарплат або у разі скорочення працівників — 10 мінзарплат (протягом січня — листопада 2015 року — 8526 або 12180 грн.).
Періоди застосування зарплатних обмежень. Як уже наголошувалося, наразі в наявності є два нормативні документи, які регламентують розміри та сфери застосування зарплатних обмежень, — Закон № 76 і постанова, що коментується. При цьому дати початку їх застосування, зрозуміло, відрізняються.
Увага! Постанова, що коментується, не має окремих розпоряджень щодо дати набрання нею чинності. Це означає, що вона набирає чинності з дня її опублікування, тобто з 17.02.2015 р.
Виходить, що в перші місяці 2015 року слід розрізняти два періоди щодо застосування зарплатних обмежень:
— з 01.01.2015 р. по 16.02.2015 р. — максимальний розмір місячної зарплати для всіх працівників держорганів та бюджетних установ становить 7 (10) мінзарплат згідно із Законом № 76;
— з 17.02.2015 р. — керівникам держорганів, зазначених вище, нараховують зарплату виключно у розмірі посадового окладу згідно з постановою, що коментується, а для всіх інших працівників держорганів та бюджетних установ діє зарплатне обмеження у розмірі 7 (10) мінзар-
плат.
Підкреслимо, що в абз. 1 п. 10 Прикінцевих положень Закону № 76 і постанові, що коментується, зазначено: зарплатні обмеження, передбачені ними, діють саме в 2015 році. Це означає, що зарплатні обмеження згідно із Законом № 76 і постановою, що коментується, діють до кінця 2015 року, якщо не буде інших змін у цьому питанні.