Теми статей
Обрати теми

Стратегія і тактика державної регіональної політики

Коваленко Наталія, юрист
Президент України 1 березня підписав Закон «Про засади державної регіональної політики», який створює законодавчу основу для реалізації нової регіональної політики. Зокрема, документ містить визначення мети, принципів та пріоритетів державної регіональної політики, державної стратегії регіонального розвитку, повноваження суб’єктів, засади фінансового забезпечення та моніторингу реалізації державної регіональної політики. Що таке державна регіональна політика, яка її кінцева мета та яким чином ця мета буде досягатися, поговоримо у цій статті.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 156 — Закон України «Про засади державної регіональної політики» від 05.02.2015 р. № 156-VIII.

УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ

ДРП — державна регіональна політика.

КМУ — Кабінет Міністрів України.

 

Перш за все давайте з’ясуємо, що таке державна регіональна політика. Відповідно до Закону № 156 це — система цілей, заходів, засобів та узгоджених дій центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб для забезпечення високого рівня якості життя людей на всій території України з урахуванням природних, історичних, екологічних, економічних, географічних, демографічних та інших особливостей регіонів, їх етнічної і культурної самобутності.

Наразі окремі аспекти регіональної політики регламентує низка законодавчих актів, зокрема: Конституція України, закони України «Про стимулювання розвитку регіонів» від 08.09.2005 р. № 2850-IV, «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.99 р. № 586-XIV, «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР, «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики» від 01.07.2010 р. № 2411-VI та інші закони України, акти Президента України, Кабінету Міністрів України.

Метою ДРП, загальні принципи якої унормовані тепер Законом № 156, є створення умов для динамічного, збалансованого розвитку України та її регіонів, забезпечення їх соціальної та економічної єдності, підвищення рівня життя населення, додержання гарантованих державою соціальних стандартів для кожного громадянина незалежно від його місця проживання.

ОБ’ЄКТИ І СУБ’ЄКТИ ДРП

Об’єктами ДРП є територія регіонів, макрорегіонів, мікрорегіонів.

Об’єктами ДРП можуть бути групи регіонів (або їх частин), міст, сіл, селищ, об’єднані за критеріями та в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України

Суб’єктами ДРП є Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи.

У розробленні та забезпеченні реалізації ДРП беруть участь асоціації та інші об’єднання органів місцевого самоврядування, громадські об’єднання, юридичні та фізичні особи

 

Усі суб’єкти ДРП відповідно до Закону № 156
мають повноваження як у сфері формування, так і у сфері реалізації ДРП.

Зверніть увагу, Закон № 156 дає визначення регіонів, макрорегіонів, мікрорегіонів:

— регіон — територія Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя;

— макрорегіон — частина території України у складі декількох регіонів чи їх частин, об’єднаних за спільними ознаками, яким притаманні спільні проблеми розвитку, в межах якої реалізуються спеціальні для цієї території програми регіонального розвитку;

— мікрорегіон — частина території регіону, що характеризується територіальною цілісністю та особливостями розвитку, в межах якої реалізуються спеціальні для цієї території проекти регіонального розвитку.

ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ДРП

Закон № 156 передбачає, що пріоритетами при формуванні ДРП, зокрема, є:

— стимулювання та підтримка місцевих ініціатив щодо ефективного використання внутрішнього потенціалу регіонів для створення та підтримання повноцінного життєвого середовища, підвищення якості життя людей;

— зменшення територіальної диференціації за індексом регіонального людського розвитку;

— формування конкурентоспроможності регіонів шляхом розроблення та реалізації програм і проектів підвищення конкурентоспроможності територій;

— визначення проблемних територій у регіонах та реалізація державних заходів щодо вирішення проблем;

— запровадження дієвих інструментів державної підтримки міжрегіональної інтеграції, виконання міжрегіональних програм і проектів;

— формування з урахуванням документів Ради Європи та Європейського Союзу нормативно-правової бази, необхідної для реалізації державної регіональної політики, визначеної цим Законом;

— поліпшення матеріального, фінансового, інформаційного, кадрового та іншого ресурсного забезпечення розвитку регіонів, сприяння здійсненню повноважень органами місцевого самоврядування;

— створення ефективних механізмів представництва інтересів регіонів на загальнонаціональному рівні і територіальних громад — на регіональному рівні.

Реалізація ДРП здійснюється на підставі:

1) Державної стратегії регіонального розвитку України, яка розробляється на період сім років та затверджується КМУ;

2) Плану заходів з реалізації Державної стратегії регіонального розвитку України, який розробляється строком на три роки та наступні чотири роки періоду дії Державної стратегії регіонального розвитку України;

3) регіональних стратегій розвитку, що розробляються на період дії Державної стратегії регіонального розвитку України в порядку, визначеному КМУ;

4) планів заходів з реалізації регіональних стратегій розвитку, які розробляються строком на три роки та наступні чотири роки періоду дії регіональних стратегій розвитку;

5) інвестиційних програм (проектів), спрямованих на розвиток регіонів.

З метою ефективної реалізації державної регіональної політики можуть засновуватиcя агенції регіонального розвитку, які є неприбутковими організаціями. Співзасновниками таких агенцій можуть бути органи влади, місцевого самоврядування, регіональні торгово-промислові палати, регіональні асоціації підприємців, регіональні представництва всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування чи асоціації органів місцевого самоврядування регіону, вищі навчальні заклади, наукові установи, профільні громадські об’єднання регіону.

Агенція регіонального розвитку не може бути бюджетною установою. Структура, порядок діяльності та повноваження органів управління агенції регіонального розвитку визначаються законодавством України та положенням, що має відповідати типовому положенню про агенцію регіонального розвитку. Типове положення про агенцію регіонального розвитку затверджується КМУ.

ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Механізмами фінансування державної регіональної політики є:

1) міжбюджетні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам;

2) об’єднання на договірній основі фінансових ресурсів суб’єктів регіональної політики, державних та приватних партнерів на принципах здійснення державно-приватного партнерства, міжнародних інституцій;

3) капітальні видатки державного бюджету;

4) державні цільові програми, у тому числі програми подолання депресивності територій;

5) угоди щодо регіонального розвитку;

6) програми і заходи, включаючи інвестиційні програми (проекти), що реалізуються за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку.

Джерелами фінансування ДРП Закон № 156 визначає:

— кошти Державного бюджету України, зокрема державного фонду регіонального розвитку;

— кошти місцевих бюджетів;

— благодійні внески;

— кошти міжнародних організацій;

— кошти з інших джерел, не заборонених законодавством.

Фінансування регіонального розвитку за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку може здійснюватися на умовах інвестування, за умови надання гарантій, на безповоротній основі у вигляді грантів.

МОНІТОРИНГ

Моніторинг реалізації ДРП буде проводитись шляхом установлення переліку відповідних індикаторів, відстеження їх динаміки, підготовки та оприлюднення результатів такого моніторингу. Перелік індикаторів визначатиметься методикою проведення моніторингу реалізації державної регіональної політики, що затверджується КМУ.

Оцінка результативності Державної стратегії регіонального розвитку України та плану заходів з її реалізації проводитиметься шляхом періодичного відстеження, вимірювання і порівняння фактичних результатів з індикаторами досягнення цілей та пріоритетів, визначених Державною стратегією регіонального розвитку України та планом заходів з її реалізації.

Моніторинг та оцінка результативності реалізації Державної стратегії регіонального розвитку України та плану заходів з її реалізації буде проводитися щороку центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної регіональної політики, із залученням громадських об’єднань та наукових установ.

Законом № 156 передбачено, що моніторинг та оцінка результативності реалізації регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації проводитимуться щороку відповідно Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями. Результати моніторингу та оцінки результативності підлягають оприлюдненню та враховуються у звітах про виконання щорічних програм економічного і соціального розвитку регіонів. Звіти про результати моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації будуть подаватися в установленому порядку Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями на затвердження відповідно Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам.

Затверджені звіти про результати моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку та планів заходів з їх реалізації подаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної регіональної політики.

Порядок проведення моніторингу та оцінки результативності реалізації регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації затверджується КМУ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі