Теми статей
Обрати теми

«Вимушена» неоплачувана відпустка: наслідки для «відпускного» стажу та відпускних

Синько Неля, начальник відділу оплати праці в позабюджетній сфері Департаменту з питань державного регулювання заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики України, Усенко Олена, головний спеціаліст відділу регулювання умов та експертиз
Держслужбовець з 01.10.2014 р. по 28.11.2014 р. включно перебував у відпустці без збереження зарплати (59 календарних днів) на підставі п. 66 Прикінцевих положень Закону України від 16.01.2014 р. № 719-VII. З 16.03.2015 р. він іде в щорічну основну відпустку тривалістю 14 календарних днів. Чи треба виключати дні такої «примусової» відпустки з розрахункового періоду?
Інший держслужбовець у поточному році, з 05.01.2015 р. по 01.03.2015 р., перебував у відпустці без збереження зарплати відповідно до п. 9 розд. III Закону України від 28.12.2014 р. № 76-VIII. Як перебування у такій відпустці позначиться на стажі роботи для отримання щорічних відпусток та на їх тривалості? Чи маємо ми право з 10.03.2015 р. надати йому щорічну основ ну відпустку повної тривалості за робочий рік з 20.03.2014 р. по 19.03.2015 р.?

Почнемо з першого запитання. Нагадаємо, що для розрахунку відпускних обчислюють середню зарплату шляхом ділення заробітку за розрахунковий період на відповідну кількість календарних днів такого періоду (п. 7 Порядку № 100*).

* Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.

При розрахунку середнього заробітку слід пам’ятати, що із загального числа днів у розрахунковому періоді виключають, зокрема, період, протягом якого працівник відповідно до чинного законодавства або з інших поважних причин не працював і за ним не зберігався заробіток або зберігався частково (абз. 6 п. 2 Порядку № 100).

Ця норма Порядку № 100 не містить розшифровку причин відсутності на роботі, при якій заробіток не зберігається (зберігається частково) і дні такого періоду виключаються з розрахункового періоду. Головне, щоб така причина відсутності на роботі була поважною або була передбачена законодавством.

Тому із загальної кількості календарних днів у розрахунковому періоді виключають як звичні для нас відпустки без збереження зарплати (ст. 25 та 26 Закону про відпустки**), так і період «вимушених» неоплачуваних відпусток, тривалість яких керівники відповідних органів визначають самостійно залежно від бюджетних призначень згідно з:

** Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР.

— п. 66 Прикінцевих положень Закону про Держбюджет-2014***;

*** Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 16.01.2014 р. № 719-VII.

— п. 9 розд. ІІІ Прикінцевих положень Закону № 76****.

**** Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. № 76-VIII.

Тепер давайте подивимося, як це виглядає в цифрах. За умовами ситуації, наведеної в листі, розрахунковим періодом для відпустки в березні 2015 року є березень 2014 року — лютий 2015 року. Припустимо, що сума зарплати за розрахунковий період становить 29500 грн.

Визначимо кількість календарних днів за розрахунковий період:

365 - 10 - 59 = 296,

де 10 — кількість святкових і неробочих днів, установлених ст. 73 КЗпП, що припадають на розрахунковий період;

59 — кількість календарних днів, що припадають на відпустку «за свій рахунок» (за період з 01.10.2014 р. по 28.11.2014 р. включно), надану на підставі п. 66 Закону про Держбюджет-2014.

Знайдемо середню зарплату:

29500 грн. : 296 к. дн. = 99,66 грн.

Сума відпускних становить:

99,66 грн. х 14 к. дн. = 1395,24 грн.

Щодо другого запитання. Відпустка без збереження зарплати надається виключно на підставах, оговорених у ст. 25 і 26 Закону про відпустки, та за наявності бажання працівника скористатися такою відпусткою. Але з 01.01.2015 р. керівники органів виконавчої влади та інших державних органів отримали право у межах бюджетних призначень відправляти своїх працівників у відпустки без збереження зарплати і при цьому самостійно визначати тривалість такої відпустки. Згода (бажання) працівника на цю відпустку не потрібна (п. 9 Прикінцевих положень Закону № 76).

Зауважимо, що з 03.08.2014 р. по 31.12.2014 р. такими повноваженнями наділялися керівники більш вузького кола держорганів — керівники центральних органів виконавчої влади, які здійснюють контроль та нагляд у відповідних галузях і сферах, та центральних органів виконавчої влади, виконання функцій яких можуть здійснювати відповідні міністерства (п. 66 Прикінцевих положень Закону про Держбюджет-2014).

Зверніть увагу! Підстава для надання відпустки без збереження зарплати відповідно до Закону № 76 та Закону про Держбюджет-2014 не прописана у Законі про відпустки.

Тепер переходимо до визначення впливу неоплачуваної відпустки на тривалість щорічних відпусток. У ст. 9 Закону про відпустки визначені періоди роботи (у тому числі і для держслужбовців), які зараховують до стажу роботи для надання щорічної основної відпустки.

Для вирішення ситуації, наведеної у запитанні, треба звернути увагу на п. 4 ч. 1 ст. 9 цього Закону. Згідно з цим пунктом до згаданого стажу включають час, коли працівник фактично не працював, але за ним зберігалося місце роботи (посада) і йому не виплачувалася заробітна плата у порядку, визначеному ст. 25 і 26 Закону про від-
пустки.

Ось і виходить, що до стажу роботи для надання щорічної основної відпустки потрапить час перебування у відпустках без збереження зарплати виключно за підставами, визначеними у ст. 25 і 26 Закону про відпустки (крім відпустки для догляду за дитиною до 6 років). Але, як вже відзначалося раніше, відпустка «за свій рахунок», передбачена Законом № 76 та Законом про Держбюджет-2014, не прописана ані у ст. 25, ані у ст. 26 Закону про відпустки.

Важливо! Період відпустки без збереження зарплати, в якій працівники органів виконавчої влади та інших держорганів перебувають за рішенням їх керівників, виключають зі стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку.

Звісно, це вплине і на тривалість «заробленої» щорічної основної відпустки. Проілюструємо це на прикладі ситуації, наведеної у запитанні:

1. Визначаємо кількість календарних днів, які включаються до стажу для надання щорічної основної відпустки:

365 - 10 - 56 = 299 (к. дн.),

де 365 — кількість календарних днів у робочому році (з 20.03.2014 р. по 19.03.2015 р.);

10 — кількість святкових та неробочих днів згідно зі ст. 73 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП), що припадають на робочий рік;

56 — кількість календарних днів відпустки без збереження зарплати за рішенням керівника (з 05.01.2015 р. по 01.03.2015 р.).

2. Розраховуємо, скільки календарних днів щорічної основної відпустки припадає на 1 відпрацьований календарний день:

30 : (365 - 10) = 0,0845 (к. дн.),

де 30 — кількість календарних днів щорічної основної відпустки, що належать держслужбовцю за повний відпрацьований робочий рік;

365 — кількість календарних днів за рік;

10 — кількість святкових та неробочих днів відповідно до ст. 73 КЗпП.

3. Розраховуємо тривалість щорічної основної відпустки держслужбовця, на яку він має право за робочий рік з 20.03.2014 р. по 19.03.2015 р.:

299 х 0,0845 = 25 (к. дн.).

Зовсім іншу ситуацію будемо мати при наданні держслужбовцям додаткової оплачуваної відпустки за стаж держслужби тривалістю до 15 календарних днів. Основоположний критерій тут — саме стаж держслужби. До стажу держслужби, зокрема, входить період, коли держслужбовець не працював з поважних причин, але залишався у трудових відносинах з державним органом (абз. 2 п. 3 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою КМУ від 03.05.94 р. № 283).

Фактично працівник, перебуваючи у відпустці без збереження зарплати за Законом № 76 або Законом про Держбюджет-2014, не перериває трудових відносин із роботодавцем. При цьому причини його нез’явлення на роботі у цей період є поважними, оскільки передбачені на нормативно-правовому рівні. Отже, період перебування працівника у відпустці «за свій рахунок» за рішенням керівника потрапить до стажу держслужби.

І наостанок звернемо увагу на таке. Перебування у відпустці без збереження зарплати на підставах, передбачених Законом № 76 або Законом про Держбюджет-2014, не позначиться на тривалості додаткової оплачуваної відпустки за стаж держслужби.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі