Теми статей
Обрати теми

ПРЕВЕНТИВНІ ЗАХОДИ У БОРОТЬБІ З КОРУПЦІЄЮ: ПОСИЛЕННЯ ПРОЗОРОСТІ У СФЕРІ ВІДНОСИН ВЛАСНОСТІ

Віра КОЗІНА, юрист
06.10.15 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення прозорості у сфері відносин власності з метою запобігання корупції». Зазначений Закон направлений на уникнення корупційних ризиків — він спрощує механізми одержання деяких видів інформації, прирівнює інформацію, отриману з офіційних веб-ресурсів, до документів, що мають юридичну силу, і таким чином зменшує можливості для одержання неправомірної вигоди в обмін на довідку чи відповідь на запит.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 597  — Закон України від 14.07.15 р. № 597-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення прозорості у сфері відносин власності з метою запобігання корупції».

Закон про дорожній рух — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про земельний кадастр — Закон України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.11 р. № 3613-VI.

ІНФОРМАЦІЯ ПРО ТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ ТА ЇХ ВЛАСНИКІВ

Закон про дорожній рух доповнено новою ст. 34-1, яка закріплює, що інформація про зареєстровані транспортні засоби (далі — ТЗ) та їх власників, що міститься у Єдиному державному реєстрі, держателем якого є Державтоінспекція Міністерства внутрішніх справ України, є відкритою та загальнодоступною.

Також ця норма визначає спосіб пошуку та межі розкриття інформації про зареєстровані ТЗ та їх власників:

Запитувач

Спосіб надання інформації

Фізична або юридична особа приватного права

Інформація з Єдиного державного реєстру надається шляхом пошуку за суб’єктом (власником ТЗ) в електронній формі через офіційний веб-сайт Державтоінспекції за умови ідентифікації такої особи з використанням електронного цифрового підпису або іншого альтернативного засобу ідентифікації особи чи в паперовій формі шляхом подання заяви особисто або направлення її поштою органам Державтоінспекції

Посадова особа органу державної влади, ОМС, суду, органів внутрішніх справ, органів прокуратури, органів СБУ, адвокат, нотаріус

Інформація з Єдиного державного реєстру у зв’язку із здійсненням запитувачами повноважень, визначених законом, надається за суб’єктом (власником ТЗ) чи за державним номерним знаком у письмовій або електронній формі шляхом безпосереднього доступу до Єдиного державного реєстру за умови ідентифікації відповідної посадової особи за допомогою електронного цифрового підпису

Власник чи інший правоволоділець

Орган реєстрації та обліку ТЗ надає за заявою власника чи правоволодільця інформацію про осіб, які отримали відомості про зареєстрований ТЗ, що йому належить

Наразі ще не опубліковано порядок одержання таких запитів (доступу перелічених запитувачів до Єдиного державного реєстру). За законом його має затвердити Кабмін.

ІНФОРМАЦІЯ З ДЕРЖАВНОГО РЕЄСТРУ ПРАВ

Внесено зміни і до ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.04 р. № 1952-IV, які спрощують доступ до інформації з Державного реєстру прав про зареєстровані права та їх обтяження для фізичних осіб та юридичних осіб, які не є суб’єктами владних повноважень. Отже, такі особи можуть запитувати інформацію:

Спосіб пошуку

Умови доступу

Спосіб надання інформації

За об’єктом нерухомого майна / суб’єктом речового права на нерухоме майно

Ідентифікація такої особи (фізичної або юридичної) з використанням електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи

В електронній формі через офіційний веб-сайт Мін’юсту

Ідентифікація особи у визначений законом спосіб, звернення із запитом про надання послуг до реєстратора або нотаріуса

В паперовому вигляді державним реєстратором чи нотаріусом

 

ІНФОРМАЦІЯ ІЗ ЗЕМЕЛЬНОГО КАДАСТРУ

Внесено зміни до Закону про земельний кадастр. Зокрема, розширено перелік відомостей з ДЗК, які оприлюднюються на веб-сайті Держгеокадастру (чи уповноваженої ним особи), — до них віднесено усі дані, передбачені ст. 15 цього Закону (кадастровий номер; місце розташування; площа; цільове призначення; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку, тощо), а також ч. 2 ст. 30 цього Закону (дані про суб’єкта права власності, суб’єкта речового права на земельну ділянку, державну реєстрацію прав тощо).

Перегляд, копіювання та роздрукування цієї інформації здійснюватимуться за умови ідентифікації особи (фізичної або юридичної), яка отримує доступ до інформації, з використанням електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи. Володілець прав може подати запит та одержати офіційні дані про тих, хто запитував інформацію про його майно!

Пошук, перегляд, копіювання та роздрукування відомостей ДЗК, оприлюднених на офіційному веб-сайті, буде частково здійснюватись безоплатно, а частково — за визначену Кабміном плату. Порядку стягнення плати ще немає, а ось яку інформацію можна одержати безкоштовно, ви можете дізнатися з ч. 5 ст. 36 нової редакції Закону про земельний кадастр.

На отримання відомостей ДЗК про земельну ділянку мають право:

— фізичні та юридичні особи за умови їх ідентифікації з використанням електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи;

— органи державної влади та ОМС для реалізації своїх повноважень, визначених законом.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Одночасно Законом № 597 були внесені зміни й до Кодексу України про адміністративні правопорушення, який доповнено новою ст. 188-47. Ця норма передбачає відповідальність за порушення порядку отримання інформації з Єдиного державного реєстру, держателем якого є Державтоінспекція Міністерства внутрішніх справ України, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ДКЗ.

Стаття 188-47 цього Кодексу встановлює санкції за подання заявником завідомо недостовірних відомостей про себе під час реєстрації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації та обліку ТЗ, для отримання інформації з Єдиного державного реєстру, держателем якого є Державтоінспекція Міністерства внутрішніх справ України, або під час реєстрації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав, для отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або під час реєстрації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для отримання інформації з ДКЗ, а так само за подання заявником завідомо недостовірних відомостей про себе у разі запитування інформації з державних реєстрів, зазначених у цій статті, та ДЗК в паперовій формі.

Штраф, щоправда, мінімальний: від 17 до 51 грн. — за перше порушення і трохи більше за вчинення повторного порушення протягом року — від 51 до 102 грн. Отже, в основному доведеться покладатися на сумлінність осіб, які подаватимуть дані до реєстрів, а не на їх страх перед покаранням за розміщення недостовірної інформації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі