Теми статей
Обрати теми

Організація проведення перших виборів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів

Мацокін Андрій, головний редактор
У цій статті пропоную ознайомитися із законодавчими змінами в організації проведення перших виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів об’єднаних територіальних громад.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 676 — Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо організації проведення перших виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 04.09.2015 р. № 676-VIII.

Закон № 595 — Закон України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 р. № 595-VIII.

Закон № 157 — Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 р. № 157-VIII.

Одним із суттєвих недоліків існуючої системи місцевого самоврядування є неможливість розмежування повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів в повному обсязі, що призводить в окремих випадках фактично до ієрархії рівнів органів місцевого самоврядування. Одним із прикладів до недавнього часу було призначення перших виборів сільських, селищних, міських рад, об’єднаних територіальних громад обласними радами.

Законом № 595 було визначено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською радою. Відповідне положення містилося і в Законі № 157.

Законом № 595 також було передбачено, що перші місцеві вибори призначаються не пізніш як за 70 днів до дня їх проведення, тобто до 14 серпня 2015 року. При цьому норми Закону № 157 передбачали, що у разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішення про добровільне об’єднання територіальних громад, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об’єднання територіальних громад, звертається з поданням до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради про утворення об’єднаної територіальної громади. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласна рада, в свою чергу, одночасно з прийняттям рішення про утворення об’єднаної територіальної громади мала призначати перші місцеві вибори депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, селищного, міського голови.

Для повноти картини слід звернути увагу, що окремими обласними радами були призначені перші місцеві вибори в об’єднаних територіальних громадах рішеннями, що були прийняті після 14 серпня 2015 року, інші ж обласні ради не прийняли передбачених законом рішень щодо об’єднання територіальних громад та призначення у них перших місцевих виборів, в той час як відповідні сільські, селищні, міські ради прийняли рішення про таке об’єднання та розпорядженнями відповідних голів державних адміністрацій затверджено висновки щодо відповідності проектів таких рішень Конституції та законам України.

На сьогодні розбіжності у розмежуванні повноважень і певну неузгодженість усунуто завдяки набуттю чинності 5 вересня Закону № 676, яким повноваження призначення перших виборів було віднесено до компетенції Центральної виборчої комісії.

Для більш детального ознайомлення із внесеними змінами пропоную розглянути попередню і чинну редакцію законів № 595 і № 157.

Попередня редакція

Чинна редакція

Закон № 595

Стаття 14. «Види місцевих виборів та порядок їх призначення»

1. Місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними або першими.

<…>

6. Перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською радою, якщо інше не передбачено законом, у разі утворення нових місцевих рад.

Перші вибори старости призначаються відповідною радою об’єднаної територіальної громади.

1. Місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними або першими.

<…>

6. Перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.

Перші вибори старости призначаються відповідною радою об’єднаної територіальної громади.

Стаття 24. «Повноваження Центральної виборчої комісії»

1. Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України «Про Центральну виборчу комісію»:

1) здійснює контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України;

2) приймає обов’язкові для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз’яснення з питань застосування цього Закону;

<…>

1. Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України «Про Центральну виборчу комісію»:

1) здійснює контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України;

11) призначає перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів у порядку, визначеному законом;

<…>

Закон № 157

Стаття 7. Підготовка рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад

1. Проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити:

<…>

7. У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішення про добровільне об’єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об’єднання територіальних громад, звертається з поданням до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради про утворення об’єднаної територіальної громади.

8. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласна рада протягом 30 днів розглядає подання про утворення об’єднаної територіальної громади та приймає відповідне рішення.

9. Якщо до складу об’єднаної територіальної громади передбачається входження територіальної громади, розташованої на території суміжного району, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласна рада звертається з поданням до Верховної Ради України щодо зміни меж відповідних районів у порядку, визначеному законом. У такому разі питання про утворення об’єднаної територіальної громади розглядається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою протягом 30 днів з дня набрання чинності рішенням Верховної Ради України про зміну меж відповідних районів.

1. Проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити:

<…>

7. У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об’єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об’єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

8. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об’єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Про таке звернення Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація одночасно інформує Верховну Раду Автономної Республіки Крим, відповідні обласні ради, відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад.

Стаття 8. Утворення об’єднаної територіальної громади

1. Повноваження органів місцевого самоврядування, сільського, селищного, міського голови територіальних громад, що об’єдналися, припиняються з моменту набуття повноважень новообраними органами місцевого самоврядування, сільським, селищним, міським головою територіальної громади, утвореної внаслідок добровільного об’єднання.

2. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласна рада одночасно з прийняттям рішення про утворення об’єднаної територіальної громади призначає перші місцеві вибори депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, селищного, міського голови.

3. Органи місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади є правонаступниками активів і пасивів (зобов’язань) органів місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися.

4. Бюджети територіальних громад, що об’єдналися, виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду.

5. Бюджет об’єднаної територіальної громади розробляється з урахуванням особливостей підготовки місцевих бюджетів, визначених бюджетним законодавством.

6. Заходи щодо припинення в результаті ліквідації органів місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, як юридичних осіб здійснює ліквідаційна комісія відповідно до закону, яка утворюється новообраною сільською, селищною, міською радою.

7. У період з дня набрання чинності рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради про утворення об’єднаної територіальної громади до формування органів місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади відчуження, передача в оренду (користування), заставу (іпотеку), лізинг, концесію, оперативне управління об’єктів комунальної власності територіальних громад, що об’єдналися, забороняється.

1. Об’єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

2. Повноваження органів місцевого самоврядування, сільського, селищного, міського голови територіальних громад, що об’єдналися, припиняються з моменту набуття повноважень новообраними органами місцевого самоврядування, сільським, селищним, міським головою територіальної громади, утвореної внаслідок добровільного об’єднання.

3. Частину третю статті 8 виключено

4. Органи місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади є правонаступниками активів і пасивів (зобов’язань) органів місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися.

<…>

8. У період з дня набрання чинності рішеннями сільських, селищних, міських рад про добровільне об’єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі, до формування органів місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади відчуження, передача в оренду (користування), заставу (іпотеку), лізинг, концесію, оперативне управління об’єктів комунальної власності територіальних громад, що об’єдналися, забороняється.

 

Отже, згідно з ч. 6 ст. 14 цього Закону перші місцеві вибори призначаються Центральною виборчою комісією.

Частиною 8 ст. 7 Закону № 157 встановлено, що Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об’єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою вказаної статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів у встановленому законом порядку.

Таким чином, перші місцеві вибори призначаються Центральною виборчою комісією за відповідними зверненнями Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій.

Тепер — щодо добровільного об’єднання громад.

У своєму роз’ясненні від 07.09.2015 р. № 231 Центральна виборча комісія зазначила, що відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону № 157 об’єднана територіальна громада вважається утвореною, зокрема, з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад, та за умови отримання позитивного висновку, передбаченого ч. 4 ст. 7 цього Закону.

Водночас, «утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів належить до виключних повноважень Верховної Ради України (п. 29 ч. 1 ст. 85 Конституції України). Згідно з ч. 9 ст. 7 Закону № 157 якщо до складу об’єднаної територіальної громади передбачається входження територіальної громади, розташованої на території суміжного району, обласна рада звертається з поданням до Верховної Ради України щодо зміни меж відповідних районів у порядку, визначеному законом. У такому разі питання про утворення об’єднаної територіальної громади розглядається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою протягом 30 днів з дня набрання чинності рішенням Верховної Ради України про зміну меж відповідних районів.

З огляду на це у разі відсутності рішення Верховної Ради України про зміну меж районів, на території яких розташовані територіальні громади, які прийняли рішення про об’єднання, Центральна виборча комісія не розглядає питання про призначення перших місцевих виборів до органів місцевого самоврядування таких об’єднаних територіальних громад

Слід зазначити, що на підставі норм, зазначених у п. 2 розд. ІІ Закону № 676 (ср. ), Центральна виборча комісія може призначити перші місцеві вибори на 25 жовтня 2015 року.

При цьому такі місцеві вибори будуть мати певні особливості:

«1) положення ч. 4, 6, 7 ст. 15, ч. 1, 2, 4, 5 ст. 17, ч. 2 ст. 44 Закону № 595 щодо визначення строків призначення перших місцевих виборів, оголошення виборчого процесу, утворення виборчих округів, а також строків щодо визначення розміру грошової застави не застосовуються;

2) Центральна виборча комісія в день призначення перших виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу перших виборів таких депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, у разі необхідності переглядає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів для організації перших виборів та розмір грошової застави для відповідного багатомандатного, єдиного одномандатного виборчого округу (з виборів міського голови) і невідкладно оприлюднює таке рішення на своєму офіційному веб-сайті та інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії;

3) територіальна виборча комісія відповідно до Закону утворює одномандатні виборчі округи у порядку, передбаченому Законом № 595, але не пізніш як за 35 днів до дня голосування

Водночас слід звернути увагу! Центральна виборча комісія відповідно до того ж п. 2 розд. ІІ Закону № 676 призначає перші місцеві вибори на 25 жовтня 2015 року за зверненнями обласних державних адміністрацій лише у разі їх відповідності вимогам законодавства України та надходження до Комісії до 7 вересня 2015 року включно.

При цьому «звернення обласних державних адміністрацій про призначення перших місцевих виборів, які відповідають вимогам законодавства України, але надійшли до Центральної виборчої комісії після 7 вересня 2015 року, розглядаються Комісією після закінчення виборчого процесу чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року.

Звернення обласних державних адміністрацій про призначення перших місцевих виборів, що не відповідають вимогам законодавства України, Комісією не розглядаються, рішення за такими зверненнями не приймаються.»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі