Згідно з ч. 2 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII (далі — Закон № 1700) особа, притягнута до відповідальності за корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язане з корупцією, до якої судом не застосовано покарання або на яку не накладено стягнення у вигляді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов’язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.
Ця норма кардинально змінила підходи до застосування дисциплінарних стягнень за вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією. Застосування дисциплінарних стягнень у визначених випадках — це обов’язок, а не право!
Давайте подивимося, які види дисциплінарних стягнень теоретично можна застосувати:
— для виборних посад: догана, дострокове припинення повноважень;
— для осіб, які призначаються на посади: догана, звільнення, попередження про неповну службову відповідність, затримка до одного року у присвоєнні чергового рангу або у призначенні на вищу посаду.
У яких випадках звільнення (дострокове припинення повноважень) є обов’язковим для застосування як захід дисциплінарного стягнення?
Для посадовців, які ПРИЗНАЧАЮТЬСЯ на посади | |
За вчинення корупційного злочину | |
Підстава звільнення | Згідно з п. 2 та 5 ч. 1 ст. 30 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII |
Порядок звільнення | Для державних службовців у порядку, передбаченому нормами Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) |
Керівники відділів, управлінь та інших виконавчих органів рад — за розпорядженням сільського, селищного, міського голови, голови одноособово, а у випадках, передбачених законом, — за погодженням з відповідними органами виконавчої влади ( п. 10 ч. 4 ст. 42, ч. 3 ст. 54 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280). В усіх інших випадках: згідно з приписами Закону № 280, визначеними для відповідного рівня посади та з урахуванням структури місцевої ради (наявності чи відсутності виконавчих органів, зареєстрованих як самостійна юридична особа), рішення приймає або голова ради, або уповноважена особа роботодавця | |
За вчинення адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією | |
Підстава звільнення | Не обов’язково |
Порядок звільнення | Згідно з приписами Закону № 280, визначеними для відповідного рівня посади та з урахуванням структури місцевої ради (наявності чи відсутності виконавчих органів, зареєстрованих як самостійна юридична особа), рішення приймає або голова ради, або уповноважена особа роботодавця |
У порядку, передбаченому нормами КЗпП |
Хоча ч. 2 ст. 65 Закону № 1700 зобов’язує застосовувати дисциплінарне стягнення до осіб, притягнутих до відповідальності за корупційні правопорушення та правопорушення, пов’язані з корупцією, у випадках з головами, заступниками голів обласних, районних та районних у місті рад це буде зробити непросто навіть у разі вчинення злочину (якщо він не передбачає позбавлення волі). По-перше, за чинними наразі приписами ч. 4 ст. 55 та ч. 3 ст. 56 Закону № 280 винести на розгляд це питання можна лише за ініціативою не менше ніж 1/3 депутатів відповідної ради, що досить складно зробити з огляду на особливу організацію цієї процедури. По-друге, не факт, що рада проголосує за накладення дисциплінарного стягнення у вигляді дострокового припинення повноважень.
Для посадовців, які обіймають виборні посади | |
За вчинення корупційного злочину | |
Посада | Порядок звільнення |
Голова обласної, районної, районної у місті ради | У разі набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, — через припинення депутатських повноважень |
В усіх інших випадках — у порядку, визначеному ч. 4 ст. 55 Закону № 280 | |
Заступник голови обласної, районної, районної у місті ради | У разі набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, — через припинення депутатських повноважень у порядку п. 7 ч. 1 ст. 5 Закону № 93 |
В усіх інших випадках — у порядку, визначеному ч. 3 ст. 56 Закону № 280 | |
Сільський, селищний, міський голова | З дня, наступного за днем одержання радою або її виконавчим комітетом копії відповідного рішення суду без прийняття рішення відповідної ради |
Секретар сільської, селищної, міської ради | За рішенням відповідної ради у порядку, визначеному ч. 5 ст. 50 Закону № 280 |
За вчинення адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією | |
Посада | Порядок звільнення |
Голова обласної, районної, районної у місті ради | Через припинення депутатських повноважень — в описаній ситуації застосувати неможливо. В інших випадках — у порядку, визначеному ч. 4 ст. 55 Закону № 280 |
Заступник голови обласної, районної, районної у місті ради | Через припинення депутатських повноважень — в описаній ситуації застосувати неможливо. В інших випадках — у порядку, визначеному ч. 3 ст. 56 Закону № 280 |
Сільський, селищний, міський голова | За рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як 2/3 голосів депутатів від загального складу ради ( ч. 2 і 3 ст. 79 Закону № 280) |
Секретар сільської, селищної, міської ради | За рішенням відповідної ради у порядку, визначеному ч. 5 ст. 50 Закону № 280 |