Теми статей
Обрати теми

Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій

Турчин Ірина, магістр державного управління, Мацокін Андрій, головний редактор
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 12, пункту 2 Розділу XIII «Прикінцеві положення» Закону України «Про запобігання корупції» Національне агентство з питань запобігання корупції оголосило про початок роботи системи електронного декларування. Як буде працювати зазначена система — давайте ознайомимося у цій статті.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Антикорупційний Закон Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII.

Закон № 889 — Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889.

Рішення № 2 — рішення Національного агентства з питань запобігання корупції «Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» від 10.06.2016 р. № 2.

Перш за все давайте пригадаємо. Національне агентство з питань запобігання корупції (далі — НАЗК) є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику. НАЗК у межах своїх повноважень приймає рішення, організовує і контролює їх виконання.

НАЗК приймає рішення у вигляді нормативно-правових актів, актів індивідуального, оперативно-розпорядчого, рекомендаційного, роз’яснювального, інформаційного характеру. Рішення НАЗК є обов’язковими до виконання державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності і громадянами, яким вони адресовані.

Тож, відповідно до норм антикорупційногго Закону НАЗК у своєму рішенні № 2 визначило, що система подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, розпочинає свою роботу в два етапи:

1) перший етап — з 00 годин 00 хвилин 15 серпня 2016 року для таких типів декларацій (повідомлень) та суб’єктів декларування:

— ЩОРІЧНІ ДЕКЛАРАЦІЇ ЗА 2015 РІК СЛУЖБОВИХ ОСІБ, ЯКІ СТАНОМ НА 15 СЕРПНЯ 2016 РОКУ ЗАЙМАЮТЬ ЗГІДНО ЗІ СТ. 50 АНТИКОРУПЦІЙНОГО ЗАКОНУ ВІДПОВІДАЛЬНЕ ТА ОСОБЛИВО ВІДПОВІДАЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ. ЗАЗНАЧЕНІ У ЦЬОМУ АБЗАЦІ ДЕКЛАРАЦІЇ ПОДАЮТЬСЯ ПРОТЯГОМ 60 КАЛЕНДАРНИХ ДНІВ З ДАТИ, ЗАЗНАЧЕНОЇ ВИЩЕ;

— ДЕКЛАРАЦІЇ, ПЕРЕДБАЧЕНІ АБЗ. 1 Ч. 2 СТ. 45 АНТИКОРУПЦІЙНОГО ЗАКОНУ (ДЕКЛАРАЦІЇ ОСІБ, ЯКІ ПРИПИНЯЮТЬ ДІЯЛЬНІСТЬ, ПОВ’ЯЗАНУ З ВИКОНАННЯМ ФУНКЦІЙ ДЕРЖАВИ АБО МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ), СЛУЖБОВИХ ОСІБ, ЯКІ 15 СЕРПНЯ 2016 РОКУ ЧИ ПІЗНІШЕ ЦІЄЇ ДАТИ ПРИПИНЯЮТЬ ДІЯЛЬНІСТЬ, ПОВ’ЯЗАНУ З ВИКОНАННЯМ ФУНКЦІЙ ДЕРЖАВИ АБО МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ, ТА СТАНОМ НА ДЕНЬ ТАКОГО ПРИПИНЕННЯ ЗАЙМАЮТЬ ЗГІДНО ЗІ СТ. 50 АНТИКОРУПЦІЙНОГО ЗАКОНУ ВІДПОВІДАЛЬНЕ ТА ОСОБЛИВО ВІДПОВІДАЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ;

— ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО СУТТЄВІ ЗМІНИ В МАЙНОВОМУ СТАНІ СУБ’ЄКТА ДЕКЛАРУВАННЯ, ПЕРЕДБАЧЕНІ Ч. 2 СТ. 52 АНТИКОРУПЦІЙНОГО ЗАКОНУ, СЛУЖБОВИХ ОСІБ, ЯКІ СТАНОМ НА 15 СЕРПНЯ 2016 РОКУ ЧИ ПІСЛЯ ЦІЄЇ ДАТИ ЗАЙМАЮТЬ ЗГІДНО ЗІ СТ. 50 АНТИКОРУПЦІЙНОГО ЗАКОНУ ВІДПОВІДАЛЬНЕ ТА ОСОБЛИВО ВІДПОВІДАЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ;

2) другий етап — з 00 годин 00 хвилин 01 січня 2017 року для всіх інших суб’єктів декларування та декларацій (повідомлень), передбачених Законом.

Зверніть увагу, що зазначені у пункті 1 цього рішення декларації (повідомлення) подаються згідно із Законом ШЛЯХОМ ЗАПОВНЕННЯ ВІДПОВІДНИХ ФОРМ на офіційному веб-сайті НАЗК (http://nazk.gov.ua/)з використанням програмних засобів Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Водночас, декларації суб’єктів декларування, не зазначені в підпункті 1 пункту 1 цього рішення, подаються за формою та в порядку, встановленими Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції», до 01 січня 2017 року.

ВІДПОВІДАЛЬНЕ ТА ОСОБЛИВО ВІДПОВІДАЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ

Відповідно до норм, зазначених у примітці до ст. 50 антикорупційного Закону, під службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, в цій статті розуміються:

«Президент України, Прем’єр-міністр України, член Кабінету Міністрів України, перший заступник або заступник міністра, член Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольного комітету України, Голова Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Голова Фонду державного майна України, його перший заступник або заступник, член Центральної виборчої комісії, народний депутат України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Директор Національного антикорупційного бюро України, Генеральний прокурор України, його перший заступник та заступник, Голова Національного банку України, його перший заступник та заступник, член Ради Національного банку України, Секретар Ради національної безпеки і оборони України, його перший заступник та заступник, Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим, його перший заступник та заступник, радник або помічник Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України,

особи, посади яких належать до посад державної служби категорії «А» або «Б», та особи, посади яких частиною першою статті 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» віднесені до першої — третьої категорій,

а також судді, прокурори і слідчі,

керівники, заступники керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, їх апаратів та самостійних структурних підрозділів, керівники, заступники керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, Автономної Республіки Крим, міст Києва або Севастополя, керівників державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в Автономній Республіці Крим або обласного значення, району в місті, міста районного значення,

військові посадові особи вищого офіцерського складу.»

Ми навмисне розділили цей перелік посад на 4 групи.

Зверніть увагу! У цьому переліку відокремлено посади державної служби категорій «А» і «Б» від посад керівників і заступників керівників державних органів різної юрисдикції. Чому так зроблено?

Давайте пригадаємо норми Закону № 889. Так, відповідно до ст. 6:

— категорія «А» (вищий корпус державної служби) — це посади:

Державного секретаря Кабінету Міністрів України та його заступників, державних секретарів міністерств;

керівників центральних органів виконавчої влади, які не є членами Кабінету Міністрів України, та їх заступників;

керівників апаратів Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів та їх заступників;

голів місцевих державних адміністрацій;

керівників державної служби в інших державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;

— категорія «Б» — це посади:

керівників структурних підрозділів Секретаріату Кабінету Міністрів України та їх заступників;

керівників структурних підрозділів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, їх заступників, керівників територіальних органів цих державних органів та їх структурних підрозділів, їх заступників;

заступників голів місцевих державних адміністрацій;

керівників апаратів апеляційних та місцевих судів, керівників структурних підрозділів апаратів судів, їх заступників;

заступників керівників державної служби в інших державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України.

У роз’ясненні Національного агентства з питань державної служби від 10.05.2016 р. № 6-р/ також зазначається про те, що «посади керівників структурних підрозділів, як самостійних, так і у складі самостійних структурних підрозділів місцевої державної адміністрації, їх заступників та керівників структурних підрозділів апаратів цих адміністрацій належать до категорії «Б».

Тож ще раз звернемо увагу на те, зокрема, що службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище на державній службі, є особи, посади яких належать до посад державної служби категорії «А» або «Б», а також посади керівників і заступників керівників державних органів різної юрисдикції.

Давайте також пригадаємо, які посади ч. 1 ст. 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III віднесені до першої — третьої категорій:

«перша категорія — посади Київського міського голови, голів обласних рад та Севастопольського міського голови;

друга категорія — посади Сімферопольського міського голови, міських (міст — обласних центрів) голів; заступників голів обласних рад та Севастопольського міського голови, заступника міського голови — секретаря Київської міської ради;

третя категорія — посади перших заступників та заступників міських голів (міст — обласних центрів) з питань діяльності виконавчих органів ради; секретарів міських (міст — обласних центрів та міста Сімферополя) рад, міських голів (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення, крім міст — обласних центрів), голів районних, районних у містах рад;

керуючих справами виконавчих апаратів обласних та Севастопольської міської рад

ПОСАДИ З ВИСОКИМ ТА ПІДВИЩЕНИМ РІВНЕМ КОРУПЦІЙНИХ РИЗИКІВ

Слід зазначити, що НАЗК у своєму рішенні також визначився уже і з Переліком посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків.

Так відповідно до рішення від 17.06.2016 р. № 2 до посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків віднесено:

1. Посаду Глави Адміністрації Президента України та його заступників.

2. Посади керівників та заступників керівників структурних підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів центрального апарату Національного банку України.

3. Посади керівників та заступників керівників самостійних структурних підрозділів територіальних управлінь Державної судової адміністрації України.

4. Посади керівників державних підприємств, установ, організацій, інших суб’єктів господарювання державної форми власності та їх заступників, призначення яких здійснюється державними органами.

5. Посади державної служби, визначені структурою державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, у разі недоцільності утворення структурних підрозділів.

6. Посади в органах місцевого самоврядування:

перших заступників, заступників міських (міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим, районного значення) голів, заступників сільських, селищних голів;

заступників голів районних, районних в містах рад;

секретарів міських (міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим, районного значення), сільських, селищних рад;

керуючих справами виконавчих комітетів міських (міст — обласних центрів та міста Сімферополя, міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад;

голів постійних комісій з питань бюджету обласних, Київської та Севастопольської міських рад (у разі коли вони працюють у раді на постійній основі).

Нагадаємо, що посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, підпадають під дію ст. 50 антикорупційного Закону щодо обов’язкової повної перевірки декларації, а також, що спеціальна перевірка проводиться стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком

ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ

Іншим своїм рішенням («Про функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» від 10.06.2016 р. № 3) НАЗК затвердило:

1) Порядок формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації із Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі — Порядок);

2) Форму декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

3) Форму повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування.

Ведення Реєстру.

До Реєстру включаються такі електронні документи (далі — документи):

декларації, що подаються відповідно до ст. 45 антикорупційного Закону;

повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування, передбачені ч. 2 ст. 52 антикорупційного Закону;

виправлені декларації, що подаються відповідно до ч. 4 ст. 45 антикорупційного Закону.

Суб’єкти декларування подають до Реєстру зазначені вище документи шляхом заповнення електронних форм відповідних документів на веб-сайті Реєстру відповідно до технічних вимог до форм. Суб’єкти декларування подають зазначені документи через мережу Інтернет з використанням програмних засобів Реєстру у власному персональному електронному кабінеті після реєстрації в Реєстрі.

Увага! Суб’єкт декларування повинен зареєструватися у Реєстрі з використанням особистого ключа та посиленого сертифіката відкритого ключа електронного цифрового підпису (далі — ЕЦП) чи шляхом застосування електронних систем дистанційної ідентифікації, що використовують бази клієнтських даних банків (далі — BankID)

Вимоги щодо подання декларацій.

Суб’єкти декларування подають декларації відповідно до ст. 45 антикорупційного Закону з додержанням таких вимог:

щорічна декларація суб’єкта декларування подається у період з 00 годин 00 хвилин 01 січня до 00 годин 00 хвилин 01 квітня року, наступного за звітним роком. Така декларація охоплює звітний рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому подається декларація, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року;

декларація суб’єкта декларування, який припиняє діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, подається не пізніше дня такого припинення. Якщо припинення зазначених функцій відбулося з ініціативи роботодавця, декларація подається не пізніше двадцяти робочих днів з дня, коли суб’єкт декларування дізнався чи повинен був дізнатися про таке припинення.

Декларація суб’єкта декларування, який припиняє діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, охоплює період, який не був охоплений деклараціями, раніше поданими таким суб’єктом декларування, та містить інформацію станом на останній день такого періоду. Останнім днем такого періоду є день, що передує дню подання декларації. Зверніть увагу! Під раніше поданими деклараціями розуміються як декларації, що були подані до Реєстру відповідно до Закону, так і декларації, що були подані відповідно до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»;

декларація суб’єкта декларування, який припинив діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, подається до 00 годин 00 хвилин 01 квітня року, наступного за звітним роком, у якому було припинено таку діяльність. Така декларація охоплює звітний рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому подається декларація, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року;

декларація суб’єкта декларування, який є особою, що претендує на зайняття посад, зазначених у пункті 1, підпункті «а» пункту 2 частини першої статті 3 Закону, подається до призначення або обрання особи на посаду. Така декларація охоплює звітний рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому особа подала заяву на зайняття посади (участь у конкурсі), якщо інше не передбачено законодавством, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року.

Зверніть увагу, що:

— суб’єкти декларування письмово повідомляють НАЗК про суттєві зміни у своєму майновому стані відповідно до ч. 2 ст. 52 антикорупційного Закону шляхом подання відповідного електронного повідомлення до Реєстру через власний персональний електронний кабінет у десятиденний строк з моменту отримання доходу або придбання майна. Зазначене електронне повідомлення подається шляхом заповнення відповідної електронної форми. Виправлені повідомлення про суттєві зміни у майновому стані суб’єкта декларування до Реєстру не подаються;

— суб’єкт декларування має право за власною ініціативою подати виправлену декларацію упродовж семи днів після дня подання первинної декларації, до якої подається виправлена версія, шляхом створення та подання виправленого документа у Реєстрі. Якщо вже після спливання цього строку суб’єкт декларування виявить неповні чи неправильні відомості в поданій ним декларації (або у виправленій декларації), він повідомляє про це Національне агентство через персональний електронний кабінет та подає виправлену декларацію згідно з рішенням уповноваженої особи Національного агентства.

Після заповнення усіх необхідних полів форми документа суб’єкт декларування підписує документ накладанням на нього власного ЕЦП або накладанням електронного підпису на документ шляхом додавання до документа ідентифікаційних даних суб’єкта декларування, підтверджених у процесі автентифікації з використанням BankID. Використання одного із зазначених способів підписання документа вважається достатнім для підтвердження достовірності інформації в поданому цим суб’єктом декларування документі.

Увага! Перед підписанням документа суб’єкт декларування підтверджує ознайомлення з попередженням про настання відповідальності за подання недостовірних відомостей шляхом проставлення відповідної відмітки в документі.

Оприлюднення та зберігання інформації.

Кожному поданому документу Реєстр автоматично надає унікальний ідентифікатор документа та накладає на нього електронну печатку Реєстру, що унеможливлює внесення несанкціонованих змін до поданого документа (забезпечує цілісність документа). Подання документа до Реєстру підтверджується шляхом надсилання повідомлення суб’єкту декларування на адресу його електронної пошти, вказану під час реєстрації в Реєстрі, та до персонального електронного кабінету суб’єкта декларування.

Після отримання зазначеного повідомлення суб’єкт декларування повинен невідкладно, але не пізніше семи днів після дня отримання такого повідомлення, перевірити зміст поданого ним документа та у разі виявлення неповних або недостовірних відомостей в ньому подати виправлений документ відповідно до цього Порядку.

Якщо суб’єкт декларування вважає, що поданий ним документ, копія якого знаходиться в персональному електронному кабінеті суб’єкта декларування або розміщена в публічній частині Реєстру, містить інформацію, що не вносилася ним до документа, він повинен невідкладно, але не пізніше трьох робочих днів з дня виявлення такого факту повідомити про це Національне агентство через персональний електронний кабінет.

Усі документи, які подав суб’єкт декларування, зберігаються в Реєстрі і автоматично оприлюднюються (за винятком конфіденційної інформації) у публічній частині Реєстру відповідно до цього Порядку. У разі створення виправленого документа первинний документ, до якого вносяться виправлення, не видаляється і зберігається в Реєстрі.

Документи, які суб’єкт декларування подав до Реєстру, зберігаються у Реєстрі упродовж всього часу виконання цією особою функцій держави або місцевого самоврядування, а також упродовж п’яти років після припинення виконання нею зазначених функцій, крім останньої поданої такою особою декларації, яка зберігається безстроково.

Датою припинення виконання суб’єктом декларування функцій держави або місцевого самоврядування є дата подання ним декларації, передбаченої підпунктом 2 пункту 5 цього Розділу. Інформація (документи), що містяться в Реєстрі, надаються на запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Шановні читачі, у наступних випусках «Держслужбовця» ми продовжимо розгляд теми електронного декларування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі