Теми статей
Обрати теми

Працівники Центрів СССДМ: що змінилося в оплаті праці

Коновал Світлана, головний спеціаліст відділу оплати праці у бюджетній сфері Департаменту заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики України
Поясніть, будь ласка, з якої дати працівники районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (зокрема директор) позбавлені статусу держслужби? Які нормативні акти наразі регулюють оплатні питання для працівників Центрів СССДМ? Які документи ще тільки на стадії проектів і проходять погоджувальну процедуру із зацікавленими міністерствами?

До 01.05.2015 р. значна частина штатних працівників Центрів соціальних служб для сім’ї, дітей, та молоді (далі — СССДМ) були держслужбовцями та посадовими особами органів місцевого самоврядування (далі — ОМС).

Так, згідно з розпорядженням КМУ від 18.01.2003 р. № 9-р* працівників системи Центрів СССДМ (директорів та їх заступників, начальників відділів і їх заступників, завідувачів секторів — головних бухгалтерів, спеціалістів) відносили до відповідних категорій посад: з 4-ї по 7-му категорію — для посад державної служби та з 5-ї по 7-му категорію — для посад в ОМС.

* На момент підготовки номера до друку це розпорядження КМУ не втратило чинність. — Прим. ред.

Із набранням чинності Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889 (далі — Закон № 889) з 1 травня 2016 року концептуально змінено підходи до визначення державної служби. Зокрема, не вписуються в рамки професійної держслужби (інституту держслужби) по-новому і посади директорів та начальників відділів Центрів СССДМ**. Тобто працівники, що обіймали такі посади, з 01.05.2016 р. позбавлені статусу держслужбовців.

** Втратили статус держслужбовців і інші працівники підприємств та організацій, засновниками яких є органи державної влади, а саме: працівники Центрів по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, Центрів перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій. — Прим. ред.

Зауважимо: відповідно до п. 1 Загального положення про центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, затвердженого постановою КМУ від 01.08.2013 р. № 573, Центр СССДМ — спеціальний заклад, що проводить соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги. Отже, соціальна направленість діяльності таких закладів не пов’язана безпосередньо з виконанням функцій щодо забезпечення діяльності держави, тому Законом № 889 колишні держслужбовці Центрів СССДМ виведені за межі держслужби.

Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування роз’яснив***, що для осіб, які відповідно до Закону № 889 з 01.05.2016 р. з категорії держслужбовців переходять у категорію працівників-недержслужбовців (наприклад, обслуговуючого персоналу держорганів), відбуваються зміни в організації виробництва і праці, під час яких змінюються істотні умови праці (ст. 32 Кодексу законів про працю України, далі — КЗпП). Про зміну істотних умов праці працівника потрібно попередити не пізніше ніж за два місяці (ч. 3 ст. 32 КЗпП).

*** Роз’яснення «Щодо застосування деяких положень Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII в частині порядку оформлення втрати статусу державного службовця окремими категоріями працівників державних органів у зв’язку з набранням чинності цим Законом з 1 травня 2016 року» розміщене на офіційному веб-порталі Верховної Ради України (rada.gov.ua) 25.04.2016 р. — Прим. ред.

Беручи до уваги положення ч. 3 ст. 22 Конституції України щодо недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів, Комітет вважає, що на період попередження цієї категорії працівників оплата їх праці, пільги, гарантії, компенсації, а також зобов’язання, які вони мали у зв’язку з наявністю статусу державного службовця, мають бути за ними збережені відповідно до законодавства, що діяло до 1 травня 2016 року.

Тобто в період попередження (до закінчення строку попередження про зміни в організації виробництва і праці) за такими працівниками зберігаються умови оплати праці, визначені відповідно до Закону № 3723****.

**** Попередній Закон про держслужбу (Закон України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-ХII).

Отже, для оплати періоду переходу на нові умови щодо екс-держслужбовців за Законом № 889 використовуємо такий підхід: «упродовж двох місяців від дати повідомлення про згадані зміни або меншого строку, якщо працівники погодяться на ці зміни (про що подадуть відповідну заяву), за ними зберігаються всі умови та гарантії, установлені до 01.05.2016 р.

У разі якщо працівник не згоден продовжити роботу в держоргані на нових умовах, то в загальному випадку в останній день двомісячного строку з дня попередження його звільняють на підставі п. 6 ст. 36 КЗпП з виплатою вихідної допомоги в розмірі не нижче середньомісячного заробітку.»

Увага! Урядом визначено, що нові умови оплати праці для колишніх держслужбовців — керівних працівників Центрів СССДМ визначатимуться за основоположною постановою КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298 (далі — постанова № 1298).

Для цього постановою КМУ від 22.07.2016 р. № 462 (далі — постанова № 462) (набула чинності 29.07.2016 р.), по-перше, додаток 2 до постанови № 1298 доповнили розд. XXXIV, який визначає діапазон тарифних розрядів за Єдиною тарифною сіткою (ЄТС) для директорів та начальників відділів Центрів СССДМ залежно від їх рівня.

Це означає, що з переходом на нові умови оплати праці посадові оклади таких керівників визначатимуться за ЄТС. Наприклад, станом на 01.08.2016 р. для директора районного Центру СССДМ посадовий оклад складе відповідно 2868 грн. (14-й розряд) або 3057 грн. (15-й розряд).

По-друге, п. 2 постанови № 462 застережено спеціальну норму щодо недопущення зниження зарплати працівників Центрів СССДМ у зв’язку з переходом на нові умови оплати праці на займаній посаді.

Важливо! У разі зменшення зарплати (без премії) працівнику виплачується різниця між заробітною платою (без премії), встановленою до набрання чинності постановою № 462, і заробітною платою (без премії), визначеною за новими умовами оплати праці.

По-третє, Мінсоцполітики у місячний строк має розробити і затвердити за погодженням з Мінфіном конкретні умови оплати праці працівників Центрів СССДМ відповідно до ЄТС з урахуванням складності, відповідальності та специфіки їх роботи (п. 3 постанови № 462).

На даний час Мінсоцполітики підготувало проект наказу, яким заплановано визначати умови оплати праці працівників Центрів СССДМ відповідно до наказу «Про умови оплати праці працівників закладів соціального захисту дітей і закладів соціального обслуговування» від 18.05.2015 р. № 526 (до цього наказу будуть внесені зміни). Цей нормативний документ сьогодні в установленому порядку проходить погоджувальну процедуру.

Нагадаємо: на сьогодні оплатні умови***** для працівників Центрів СССДМ регламентовано наказом Мінпраці «Про умови оплати праці працівників центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді» від 05.04.2006 р. № 104.

***** Останнє підвищення на 25 % посадових окладів працівників — держслужбовців Центрів СССДМ відбулося з 01.12.2015 р. відповідно до наказу Мінсоцполітики від 30.12.2015 р. № 1264. — Прим. ред.

У зв’язку зі зміною істотних умов праці працівників Центрів СССДМ, зумовлених прийняттям Закону № 889, Мінсоцполітики наказом від 29.06.2016 р. № 709 (набув чинності 05.08.2016 р.) затвердило нові Типові структуру і штат Центрів СССДМ.

Із набуттям чинності цим наказом документ-попередник (наказ Мінсоцполітики від 08.06.2012 р. № 344) втратив чинність.

Оновлена структура та штати визначені окремо для Центрів СССДМ:

— обласних;

— Київського міського;

— районних, міських, районних у містах, районних у місті Києві.

Серед головних структурно-штатних новацій для Центрів СССДМ виділимо такі.

Ліміт для штату. Скоротили граничну чисельність штатних працівників до 20 одиниць для Київського міського (раніше було 22) і до 14 одиниць для обласних (раніше коливалась від 17 до 19 залежно від груп областей) Центрів СССДМ.

Для всіх інших Центрів прописали, що встановлені типові структури і штат є рекомендованими для ОМС, об’єднання територіальних громад.

Нові посади. У структурі обласних та Київського міського Центрів:

— заступник директора Центру буде також і начальником відділу методичного забезпечення соціальної роботи: відтепер буде подвійна посада «заступник директора — начальник відділу»;

— передбачено лише 1 штатну одиницю бухгалтера. При цьому ліквідували фінансово-економічний сектор разом із посадами «завідувач сектору — головний бухгалтер», «головний спеціаліст — бухгалтер», «провідний спеціаліст — бухгалтер» (були із статусом держслужби);

— посада «юрист/юрисконсульт» (1 одиниця) замінить посаду «головний спеціаліст — юрисконсульт» (була із статусом держслужби);

— з’явилися посади методистів відділів методичного забезпечення соціальної роботи (замість посад головних та провідних спеціалістів, які вважалися посадами держслужби);

— передбачено по 2 штатних одиниці практичного психолога / психолога;

— у відділі організаційно-правової роботи передбачено 4 штатних одиниці фахівців із соціальної роботи (2 — провідних та 2 — І категорії) замість відповідних посад спеціалістів (були із статусом держслужби);

— у штаті відділу соціальних послуг Київського міського Центру (раніше такого відділу тут не було) передбачено 2 штатних одиниці педагога соціального / фахівця із соціальної роботи.

Посадові нормативи. Для районних, міських, районних у містах, районних у місті Києві Центрів СССДМ:

— ситуація з бухгалтером та юрисконсультом буде аналогічною з обласними Центрами: по 1 штатній одиниці замість посад «головний спеціаліст — бухгалтер» та «провідний спеціаліст — юрисконсульт» відповідно. У таких закладах заступник директора Центру буде також і начальником відділу соціальної роботи: подвійна посада «заступник директора — начальник відділу»;

— у відділі соціальної роботи ліквідували посади головних, провідних та спеціалістів І категорії (були посадами держслужби);

— змінено критерії для визначення нормативної чисельності для посади «педагог соціальний / фахівець із соціальної роботи». Установлено, що чисельність таких штатних посад буде залежати від кількості «особливого» контингенту:

• сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах;

• неповнолітніх та молодих осіб, які відбули покарання у вигляді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, а також звільнених від подальшого відбування зазначених видів покарань на підставах, передбачених законом;

• прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу, у яких загальна кількість прийомних дітей і дітей-вихованців не перевищує 35 осіб;

• дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа (для соціально-психологічної адаптації та підготовки до самостійного життя);

• осіб із груп підвищеного ризику (для проведення соціально-профілактичної роботи);

— у кожному Центрі додатково передбачено 1 штатну одиницю фахівця із соціальної роботи для надання послуг з кризового та екстреного втручання.

Раніше діючі штатні нормативи встановлювали чисельність фахівців із соціальної роботи лише виходячи з кількості міського та сільського населення.

Також додамо, що в межах установленого фонду заробітної плати до штатного розпису усіх Центрів можуть бути введені додатково такі посади: водій автотранспортних засобів (за наявності автомобіля), прибиральник службових приміщень (відповідно до встановлених нормативів), сторож.

У доповнення до цього переліку також в межах фонду оплати праці Центрів СССДМ можуть бути введені посади:

— бухгалтера, інспектора з кадрів — у районних, міських, районних у містах, районних у місті Києві;

— завідувача господарства, діловода — в обласних;

— діловода — у Київському міському.

Оновлені штатні нормативи, на відміну від документа-попередника, не передбачають додаткове введення посад завідувача копіювально-розмножувального бюро та касира.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі