ДОКУМЕНТИ СТАТТІ
КЗпП — Кодекс законів про працю України.
Закон № 3723 — Закон України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII.
Питання дисциплінарної відповідальності регулюються Кодексом законів про працю України (далі — КЗпП). Так, ст. 147 КЗпП встановлено, що за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано лише один із таких заходів стягнення:
— догана;
— звільнення.
Законодавством, статутами i положеннями про дисципліну може бути передбачено для деяких категорій працівників й iншi дисциплінарні стягнення.
Водночас ст. 14 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII (далі — Закон № 3723) встановлено особливості дисциплінарної відповідальності державних службовців.
Зокрема, дисциплінарні стягнення застосовуються до державного службовця за невиконання чи неналежне виконання службових обов’язків, перевищення своїх повноважень, порушення обмежень, пов’язаних з проходженням державної служби, а також за вчинок, який ганьбить його як державного службовця або дискредитує державний орган, де він працює.
До державних службовців, крім дисциплінарних стягнень, передбачених КЗпП, можуть вживатись заходи дисциплінарного впливу:
— попередження про неповну службову відповідність;
— затримання до одного року у присвоєнні чергового рангу або призначенні на вищу посаду.
Отже, зазначеною статтею Закону № 3723 передбачено лише перелік вчинків, за які державних службовців може бути притягнено до дисциплінарної відповідальності, а також додаткові порівняно з КЗпП види заходів дисциплінарного впливу. При цьому Закон № 3723 не містить окремого механізму застосування дисциплінарних стягнень та заходів дисциплінарного впливу, у тому числі й щодо термінів їхнього застосування i зняття.
Оскільки чинність КЗпП поширюється на державних службовців у частині, що не суперечить Закону № 3723, то в paзi застосування дисциплінарних стягнень до державних службовців мають дотримуватись строки, а також порядок застосування й зняття дисциплінарних стягнень, передбачений КЗпП.
Отже, вживаючи до державного службовця захід дисциплінарного впливу, керівник державного органу повинен дотримуватися вимог ст. 147 — 152 КЗпП. Так, відповідно до ст. 148 КЗпП дисциплінарне стягнення застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення, не враховуючи часу звільнення працівника від роботи у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю або перебування його у відпустці. Дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців з дня вчинення проступку.
Статтею 151 КЗпП встановлено таке: якщо протягом року з дня накладання дисциплінарного стягнення працівника не було піддано новому дисциплінарному стягненню, то він вважається таким, що не мав дисциплінарного стягнення.
Якщо працівник не допустив нового порушення трудової дисципліни і до того ж проявив себе як сумлінний працівник, то стягнення може бути зняте до закінчення одного року.
Ініціювати дострокове зняття дисциплінарного стягнення можуть як керівник, так і працівник. Дострокове зняття дисциплінарного стягнення у вигляді догани оформлюється наказом (розпорядженням) керівника державного органу. У випадку коли ініціатором зняття стягнення є безпосередньо керівник державного службовця, якому оголошено догану, то підставою для видання наказу про дострокове зняття дисциплінарного стягнення є доповідна записка такого керівника.
Не поширеною, але не забороненою трудовим законодавством є практика, коли державний службовець з власної ініціативи звертається до керівництва із заявою, що містить прохання про дострокове зняття дисциплінарного стягнення.
Наведемо зразок оформлення доповідної записки керівника структурного підрозділу про дострокове зняття догани з державного службовця, зразок оформлення заяви державного службовця з проханням про дострокове зняття догани і наказу про дострокове зняття з державного службовця дисциплінарного стягнення.