Теми статей
Обрати теми

Деякі нюанси впровадження нового Закону «Про державну службу»

Мацокін Андрій, головний редактор
З 1 травня 2016 року, моменту, коли набув чинності новий Закон «Про державну службу», більшість державних органів знаходяться майже у стресовому стані. Причина — приведення інституту державної служби до вимог нового законодавства. І хоча скоро сплине другий місяць реформи, запитань у державних службовців не зменшується. У цій статті ми зібрали деякі типові запитання, що надходять до редакції «Держслужбовця».

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Новий Закон про держслужбу, Закон № 889 Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

Постанова № 306 — постанова Кабінету Міністрів України «Питання присвоєння рангів державних службовців та співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями» від 20.04.2016 р. № 306.

Постанова № 292 — постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» від 06.04.2016 р. № 292.

Постанова № 271 — постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження критеріїв визначення переліку посад працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування» від 06.04.2016 р. № 271.

ВІДНЕСЕННЯ ПОСАД ДО ВІДПОВІДНОЇ КАТЕГОРІЇ

До якої категорії посад віднести посаду завідувача сектору у складі департаменту, самостійного управління та відділу?

На це запитання відповіло Національне агентство України з питань державної служби у своєму роз’ясненні*.

* Постійна адреса статті: http://www.guds.gov.ua/page/shchodo-vidnesennya-posad-kerivnykiv-strukturnyh-pidrozdiliv-miscevyh-derzhavnyh-administraciy.

«Статтею 6 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ «Про державну службу» передбачено, що посади державної служби в державних органах поділяються на категорії залежно від порядку призначення, характеру та обсягу повноважень і необхідних для їх виконання кваліфікації та професійної компетентності державних службовців.

До посад державної служби категорії «Б» відносяться, зокрема, посади керівників структурних підрозділів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, їх заступників, а також заступників голів місцевих державних адміністрацій.

Відповідно до статті 44 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» для правового, організаційного, матеріально-технічного та іншого забезпечення діяльності місцевої державної адміністрації, підготовки аналітичних, інформаційних та інших матеріалів, систематичної перевірки виконання актів законодавства та розпоряджень місцевої державної адміністрації, подання методичної та іншої практичної допомоги місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування головою місцевої державної адміністрації утворюється апарат місцевої державної адміністрації в межах виділених бюджетних коштів.

Враховуючи викладене, посади керівників структурних підрозділів, як самостійних, так і у складі самостійних структурних підрозділів місцевої державної адміністрації, їх заступників та керівників структурних підрозділів апаратів цих адміністрацій належать до категорії «Б».

ЩОДО ПРИСВОЄННЯ РАНГІВ

Після ліквідації однієї юрособи — департаменту ОДА, де я мав 9-й ранг на посаді начальника управління у складі департаменту, створена інша юрособа — не правонаступник, куди мене переведено на посаду начальника відділу у складі самостійного управління з тим же 9-м рангом. Чи буде рахуватись мені попередній строк відпрацювання? Наш кадровик посилається на слова «на займаній посаді», тобто мій попередній стаж не враховується? І чи справедливо, що службовців з 13 — 10-м рангами за старим Законом зрівняли у рангах з 9-м рангом за новим?

Відповідно до п. 10 постанови КМУ від 20 квітня 2016 року № 306 при «переводі у нові ранги» держслужбовцю мають присвоїти найнижчий ранг у межах категорії посад, до якої належить посада державної служби. У випадку, зазначеному у запитанні, — категорія «Б», 6-й ранг (ст. 6 Закону № 889). При цьому строк відпрацювання для присвоєння чергового рангу включає попередній період роботи державного службовця на займаній посаді. Тож з урахуванням аналізу норми п. 10 постанови № 306 можна виявити певну нормативну логіку.

Наприклад, при присвоєнні 6-го рангу стажу на займаній посаді — 9 років, а тому при цьому присвоєнні він враховується і присвоюється 5-й ранг, який є черговим відносно 6-го, при цьому присвоєнні знову враховується стаж і присвоюється 4-й ранг, який буде черговим відносно 5-го і так далі, в межах категорії, поки не закінчиться стаж!

Водночас звертаємо увагу, єдиної позиції з цього приводу немає! Тож, на думку редакції, цей механізм використовувати можна, але радимо не поспішати, можливо буде додаткове роз’яснення Нацдержслужби!

З приводу «займаної посади». Відповідно до ст. 2 нового Закону посада державної служби — визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу з установленими відповідно до законодавства посадовими обов’язками у межах повноважень, визначених ч. 1 ст. 1 цього Закону. Тож з урахуванням цього ввизначення, до речі, у Законі № 3723 воно було фактично таким же, на думку редакції, суттєвими умовами для визначення посади є: структура і штатний розпис державного органу, а також посадові обов’язки! Отже, у разі зміни цих суттєвих умов змінюється і займана посада!

ВІДНЕСЕННЯ ПОСАД ДО ВІДПОВІДНИХ ГРУП ОПЛАТИ ПРАЦІ

До якої групи оплати праці веднесено посади керівника апарату МДА, працівників апарату МДА, адміністратора Центру надання адміністративних послуг?

Відповідь на це запитання надає у своїх листах Міністерство соціальної політики України. Зокрема, у листі від 12.05.2016 р. № 109/37-97 зазначено, що «згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 р. № 292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (із змінами) до групи 4 оплати праці належать посади керівників самостійних структурних підрозділів інших державних органів, тому посадовий оклад керівника апарату місцевої адміністрації рекомендуємо визначати за цією групою, на нашу думку, на рівні керівника департаменту, а заступника керівника апарату — до групи 5 оплати праці з відповідним посадовим окладом з урахуванням юрисдикції державних органів.

Посади керівників структурних підрозділів та їх заступників в апараті місцевої державної адміністрації визначаються як для керівників структурних підрозділів у складі департаменту, служби, самостійного управління за групою 6 оплати праці.

Посадові оклади керівників структурних підрозділів районної державної адміністрації, зокрема начальника фінансового управління, визначаються за 4 групою оплати праці на рівні керівника самостійного управління, а його заступника — за 5 групою оплати праці.

Що стосується посади адміністратора, то на цей час такої посади у додатку 3 не зазначено, тому до внесення відповідних змін пропонуємо посадовий оклад адміністратора визначати на рівні державного адміністратора (група 6).

Посадові оклади державних службовців районних в місті Києві державних адміністрацій визначаються як для державних органів, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення

Водночас слід зазначити, що це роз’яснення в частині віднесення посад керівників структурних підрозділів апарату МДА до 6 групи оплати праці суперечить вимогам ч. 4 ст. 44 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.99 р. № 586-XIV (ср. ). У другому реченні цієї частини передбачено, що «керівники структурних підрозділів апарату МДА за умовами плати праці прирівнюються до керівників управлінь, відділів та інших структурних підрозділів місцевої державної адміністрації» (у 2007 році це речення виключили із Закону, але Конституційний Суд України у рішенні № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. визнав це виключення неконституційним, а тому воно чинне до цього часу). З урахуванням цієї норми керівник структурного підрозділу апарату РДА та ОДА має за умовами оплати праці прирівнюватися до 4 (четвертої) групи з оплати праці за рішенням керівника державної служби. Тож чекаємо на подальші роз’яснення.

ЩОДО ВІДНЕСЕННЯ ПОСАД ДЕРЖСЛУЖБОВЦІВ ДО ПОСАД З ФУНКЦІЄЮ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Чи належатиме посада головного спеціаліста відділу, який займається нарахуванням зарплати та веде облік матеріальних цінностей, до посади державного службовця, чи перейде вона до посад обслуговуючого персоналу?

Визначення терміна «функції з обслуговування» наводиться у п. 8 ч. 1 ст. 2 Закону № 889. Так, функції з обслуговування — діяльність працівників державного органу, яка не передбачає здійснення повноважень, безпосередньо пов’язаних з виконанням завдань і функцій, визначених частиною першою ст. 1 Закону № 889.

Згідно з постановою КМУ № 271 критеріями визначення переліку посад працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, є:

— зміст і характер виконуваної ними роботи, що в переважній більшості не передбачає здійснення повноважень, безпосередньо пов’язаних з виконанням завдань і функцій, визначених ч. 1 ст. 1 Закону № 889;

— роботи, що пов’язана із забезпеченням належних умов функціонування державного органу;

— рівень професійної компетентності.

Критеріями уточнюються види робіт, які, на думку Уряду, не передбачають здійснення повноважень державного органу, а саме:

— комплексне обслуговування і ремонт будинків, реставраційні та будівельно-монтажні роботи;

— документальне забезпечення та діловодство (крім працівників, які опрацьовують документи з обмеженим доступом);

— комп’ютерне забезпечення та впровадження інформаційних технологій (крім працівників, до компетенції яких належить адміністрування загальнодержавних реєстрів та баз даних, а також забезпечення захисту інформації);

— виконання функцій секретаря і стенографіста, комп’ютерний набір тексту, робота з копіювальною та розмножувальною технікою, запис і опрацювання цифрових даних;

— ведення архіву та виконання функцій з бібліотечного обслуговування;

— матеріально-технічне та господарське забезпечення.

Тож з урахуванням зазначеного можна зробити такий висновок: якщо за посадою, яка відповідає критеріям, визначеним постановою № 271, працівник безпосередньо або у переважній більшості (50 % + 1 %) не виконує завдання і функції, передбачені нормативними документами для державного органу, то це — посада з функцією обслуговування!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі