Теми статей
Обрати теми

Національне антикорупційне агентство: чого чекати від нової антикорупційної інституції

Яременко Сергій, магістр державного управління, Яременко Олена, народний засідатель Пирятинського районного суду Полтавської області
Одним з останніх важливих кроків у напрямку впорядкування інституційної основи вітчизняної антикорупційної політики стало прийняття, з урахуванням існуючого найкращого міжнародного досвіду, Українським Парламентом 14 жовтня 2014 року нових антикорупційних законів — «Про Національне антикорупційне бюро України», «Про запобігання корупції», які на законодавчому рівні дали можливість створити дві антикорупційні інституції – орган для здійснення заходів боротьби з корупцією, та орган, який забезпечуватиме формування і реалізацію антикорупційної політики, здійснюватиме заходи із запобігання корупції. Діяльність останньої інституції відчувати на собі буде практично кожен публічний службовець, тому ця стаття має на меті ознайомити читачів з основними напрямками діяльності та повноваженнями Національного агентства з питань запобігання корупції.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII.

Національне агентство з питань запобігання корупції (далі — Агентство) Уряд створив своїм рішенням (постанова КМУ «Про утворення Національного агентства з питань запобігання корупції» від 18.03.2015 р. № 118).

Питанням, пов’язаним з організацією утворення, статусом, забезпеченням діяльності та повноваженнями Агентства, приділено цілий розділ Закону – розділ ІІ. Національне агентство з питань запобігання корупції.

Як уже зазначалося вище, Агентство утворено як центральний орган виконавчої влади із спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Це колегіальний орган, до складу якого входить п’ять членів. Основною формою роботи Агентства є засідання, що проводяться не рідше одного разу на тиждень. Рішення Агентства приймаються більшістю голосів від його загального складу.

На сьогодні до складу Агентства Кабінетом Міністрів України призначено 4 члени, що дає право вважати його правомочним. Стосовно заповнення останньої вакантної посади члена Агентства наразі триває конкурс.

Організаційне, інформаційно-довідкове та інше забезпечення діяльності Агентства здійснюється його апаратом, граничну чисельність якого затверджено Урядом (постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2013 р. № 703 та від 5 квітня 2014 р. № 85» від 30.03.2016 р. № 244) у кількості 311 осіб.

Як передбачено статтею 8 Закону, Урядом за поданням Агентства можуть створюватися його територіальні органи, територія діяльності яких може не збігатися з адміністративно-територіальним поділом.

ГАРАНТІЇ НЕЗАЛЕЖНОСТІ АГЕНТСТВА

Цікавою деталлю, що заслуговує на увагу, в основу якої покладено аналіз світового досвіду, є гарантії незалежності Агентства, визначені у ст. 9 Закону. Так, незалежність Агентства від впливу чи втручання у його діяльність, зокрема, гарантується:

— спеціальним статусом Агентства;

— особливим порядком відбору, призначення та припинення повноважень членів Агентства. У цьому аспекті слід відмітити, що процедура обрання та призначення члена Агентства прописана у ст. 5 Закону. У цій й же статті наведено перелік десяти випадків, у яких достроково припиняються Кабінетом Міністрів України повноваження члена Агентства:

1) призначення чи обрання на іншу посаду за його згодою;

2) досягнення шістдесяти п’яти років;

3) неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров’я відповідно до висновку медичної комісії, що створюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я;

4) набрання законної сили рішенням суду про визнання його недієздатним або обмеження його цивільної дієздатності, визнання його безвісно відсутнім чи оголошення його померлим;

5) набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо нього;

6) припинення ним громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України;

7) подання заяви про звільнення з посади за власним бажанням, відставки;

8) відмови від прийняття присяги державного службовця;

9) смерті;

10) набрання законної сили рішенням суду, яким встановлено систематичне порушення вимог цього Закону, якщо відповідні порушення не містять ознак злочину;

— особливим, встановленим законом порядком фінансування та матеріально-технічного забезпечення Агентства. Зокрема, фінансове забезпечення Агентства здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Фінансування Агентства за рахунок будь-яких інших джерел забороняється, крім випадків, передбачених міжнародними договорами, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України, або проектами міжнародної технічної допомоги. У Державному бюджеті України видатки на фінансування Агентства визначаються окремим рядком на рівні, що забезпечує належне виконання повноважень Агентства. Агентство є головним розпорядником коштів Державного бюджету України, що виділяються на його фінансування. Згідно з додатком 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» видатки, передбачені апарату Агентства в частині «Керівництво та управління у сфері запобігання корупції», складають 95 185,9 тис. грн.;

— належними умовами оплати праці членів та службовців апарату Агентства, визначеними цим та іншими законами. Так, посадовий оклад члена Агентства складає 19,5 мінімальних заробітних плат (наразі це становить 28 275 грн.), посадовий оклад службовця апарату Агентства встановлюється на рівні відповідних категорій посад Секретаріату Кабінету Міністрів України. Заробітна плата членів та службовців апарату Агентства складається з посадового окладу, надбавки за вислугу років, доплати за ранг, премії та інших надбавок, встановлених законодавством про державну службу;

— прозорістю його діяльності. До повноважень Агентства, зокрема, належить інформування громадськості про здійснювані ним заходи щодо запобігання корупції. Контроль за витрачанням Агентством коштів здійснюється Рахунковою палатою шляхом проведення аудиту один раз на два роки. Крім того, Законом передбачено громадський контроль за діяльністю Агентства, який забезпечується через Громадську раду при Агентстві, що утворюється і формується Кабінетом Міністрів України з 15 осіб на підставі результатів конкурсу. Громадська рада затверджує щорічні звіти про діяльність Агентства, які після затвердження оприлюднюються на його офіційному веб-сайті.

ПОВНОВАЖЕННЯ АГЕНТСТВА

Наступний блок, який доцільно запропонувати читачам, — це безпосередні повноваження та права Агентства, які об’єднаємо у такі напрямки:

формування та реалізація антикорупційної політики. До основних повноважень та прав Агентства у цьому напрямку можна віднести, зокрема:

— розроблення проектів нормативно-правових актів з питань антикорупційної політики;

— розроблення проектів Антикорупційної стратегії та державної програми з її виконання, здійснення моніторингу, координації та оцінки ефективності виконання Антикорупційної стратегії;

— підготовка та подання в установленому законом порядку до Кабінету Міністрів України проекту національної доповіді щодо реалізації засад антикорупційної політики;

— погодження антикорупційних програм державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, розробка типової антикорупційної програми юридичної особи;

— координація в межах компетенції, методичне забезпечення та здійснення аналізу ефективності діяльності уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції;

— організація проведення досліджень з питань вивчення ситуації щодо корупції;

— затвердження переліку посад з підвищеним корупційним ризиком;

— право одержувати за письмовими запитами інформацію, необхідну для виконання покладених на Агентство завдань, від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об’єднань;

— право затверджувати методологію оцінювання корупційних ризиків у діяльності органів влади, проводити аналіз антикорупційних програм органів влади та надавати обов’язкові для розгляду пропозиції до таких програм.

Державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи зобов’язані надавати запитувані Національним агентством документи чи інформацію упродовж десяти робочих днів з дня одержання запиту;

забезпечення дотримання правил етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. У цьому напрямку Агентство:

— здійснює моніторинг та контроль за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб;

— надає роз’яснення, методичну та консультаційну допомогу з питань застосування актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб;

— у випадку одержання від особи повідомлення про наявність у неї реального, потенційного конфлікту інтересів упродовж семи робочих днів роз’яснює такій особі порядок її дій щодо врегулювання конфлікту інтересів;

— має право вносити керівнику відповідного органу, підприємства, установи, організації приписи про порушення вимог законодавства щодо етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, усунення таких порушень, проведення службового розслідування, притягнення винної особи до встановленої законом відповідальності;

— має право отримувати від осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, письмові пояснення з приводу обставин, що можуть свідчити про порушення правил етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, інших вимог та обмежень, передбачених Законом;

— має право складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з врегулюванням конфлікту інтересів, застосовувати передбачені законом заходи забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення;

— здійснення заходів фінансового контролю. Для забезпечення реалізації цього напрямку Агентство:

— забезпечує ведення Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

— забезпечує відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на офіційному веб-сайті Агентства;

— проводить контроль (своєчасність подання, правильність та повнота заповнення, логічний та арифметичний контроль) та повну перевірку декларацій;

— інформує суб’єктів декларування, які не подали декларацію, про факт неподання декларації з одночасним інформуванням керівника органу (установи), де працює відповідний суб’єкт декларування, та спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції;

— має право отримувати від осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, письмові пояснення щодо достовірності відомостей, зазначених у деклараціях осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

— здійснює вибірковий моніторинг способу життя суб’єктів декларування з метою встановлення відповідності їх рівня життя наявним у них та членів їх сім’ї майну і одержаним ними доходам згідно з декларацією особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

— у разі виявлення за результатами моніторингу способу життя ознак корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією, інформує про них спеціально уповноважені суб’єкти у сфері протидії корупції;

— має право складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням вимог фінансового контролю, застосовувати передбачені законом заходи забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення;

здійснення контролюючих повноважень. У цьому напрямку Агентство, зокрема, має право:

— проводити перевірки організації роботи із запобігання і виявлення корупції в державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, зокрема щодо підготовки та виконання антикорупційних програм;

— звертатися до суду із позовами (заявами) щодо визнання незаконними нормативно-правових актів, індивідуальних рішень, виданих (прийнятих) з порушенням встановлених цим Законом вимог та обмежень, визнання недійсними правочинів, укладених внаслідок вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення;

— ініціювати проведення службового розслідування, вжиття заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, надсилати до інших спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції матеріали, що свідчать про факти таких правопорушень;

— проводити за власною ініціативою антикорупційну експертизу проектів нормативно-правових актів, що вносяться на розгляд Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України;

— здійснювати періодичний перегляд законодавства на наявність у ньому корупціогенних норм та надавати Міністерству юстиції України пропозиції щодо включення їх до плану проведення антикорупційної експертизи.

Крім того, Агентство формує та веде Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, і забезпечує оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті відомостей з цього Реєстру протягом трьох робочих днів після їх внесення до реєстру;

взаємодія з особами, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції. До основних повноважень та прав Агентства цього напрямку належать:

— забезпечення умов для повідомлень їх працівниками про порушення вимог цього Закону іншою особою, зокрема через спеціальні телефонні лінії, офіційні веб-сайти, засоби електронного зв’язку;

— здійснення співпраці з особами, які добросовісно повідомляють про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону (викривачі), вжиття заходів щодо їх правового та іншого захисту, притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні їх прав, у зв’язку з таким інформуванням;

— здійснення постійного моніторингу виконання закону у сфері захисту викривачів, проведення щорічного аналізу та перегляду державної політики у цій сфері.

Наприкінці статті увагу читачів хотілося б звернути на те, що Агентство, окрім превентивних повноважень, має також повноваження спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції (згідно зі ст. 1 Закону такими суб’єктами є органи прокуратури, Національної поліції, Національне антикорупційне бюро України та Агентство). Відповідно до ст. 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення у справах про адміністративні правопорушення працівники Агентства мають право складати проколи про адміністративні порушення, передбачені статтями:

1724 (Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності);

1725 (Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків);

1726 (Порушення вимог фінансового контролю);

1727 (Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів);

1728 (Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень);

1929 (Невжиття заходів щодо протидії корупції);

18846 (Невиконання законних вимог (приписів) Національного агентства з питань запобігання корупції);

21215 (Порушення порядку надання або отримання внеску на підтримку політичної партії, порушення порядку надання або отримання державного фінансування статутної діяльності політичної партії, порушення порядку надання або отримання фінансової (матеріальної) підтримки для здійснення передвиборної агітації або агітації з всеукраїнського або місцевого референдуму);

21221 (Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру).

Зрозуміло, автори цієї статті висвітлили лише основні повноваження Агентства. Сподіваємося, що вже найближчим часом Агентство запрацює на повну потужність, адже громадськість, міжнародна спільнота чекають від української влади рішучих результативних антикорупційних кроків, одним із яких буде запуск функціонування Агентства.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі