Теми статей
Обрати теми

Чого варта праця державного службовця з 1 травня 2016 року?

Тищишина Альона, начальник відділу кадрової роботи та проходження державної служби Вінницького апеляційного адміністративного суду
У житті кожного державного службовця з 1 травня 2016 року знову мають відбутися зміни, оскільки набирає чинності Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон).

З набранням цим Законом чинності постає більше питань, аніж відповідей.

Одне з них, і це вже давно не дивно, — про розмір заробітної плати. Життя дорожчає щодня, і навіть уряд це визнає, але розмір заробітної плати у більшості державних службовців залишається на одному й тому ж рівні, наче вони живуть в іншому вимірі — не одягаються, не харчуються і їм не потрібно забезпечувати всім необхідним своїх дітей!

У ст. 50 Закону ми бачимо, що держава декларує забезпечення достатнього рівня оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов’язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи. Але як воно насправді.

Законом передбачено, що заробітна плата державного службовця складається з:

1) посадового окладу;

2) надбавки за вислугу років;

3) надбавки за ранг державного службовця;

4) виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця;

5) виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою державної служби за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою;

6) премії (у разі встановлення).

За результатами роботи та щорічного оцінювання службової діяльності державним службовцям можуть установлюватися премії. До премій державного службовця належать:

1) премія за результатами щорічного оцінювання службової діяльності;

2) місячна або квартальна премія відповідно до особистого внеску державного службовця в загальний результат роботи державного органу.

При цьому загальний розмір премій, передбачених п. 2 цієї частини, які може отримати державний службовець за рік, не може перевищувати 30 відсотків фонду його посадового окладу за рік.

Зважаючи на те, скільки передбачено різних премій і надбавок, може здатися, що з 1 травня 2016 року державний службовець буде дійсно отримувати достойну заробітну плату, але це тільки передчасні висновки. Водночас джерелом формування фонду оплати праці державних службовців є державний бюджет, і якщо там не будуть передбачені відповідні видатки, ні про які премії і надбавки не може бути й мови.

Хочеться звернути увагу на той факт, що і в чинному Законі, і в постанові Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 р. № 268 також передбачені майже всі вказані вище можливі складові заробітної плати державного службовця, але її розмір у більшості випадків залишається на рівні мінімальної заробітної плати.

Продовжуючи розмову про майбутню заробітну плату держслужбовців, хочеться також звернути увагу на таке.

У Законі передбачено, що схеми посадових окладів на посадах державної служби визначаються щороку Кабінетом Міністрів України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік з урахуванням юрисдикції державних органів, а також виходячи з того, що мінімальний розмір посадового окладу групи 1 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, становить не більше семи мінімальних розмірів посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.

Мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, не може бути менше двох розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом.

А тепер давайте будемо реалістами. З 1 травня 2016 року мінімальний розмір заробітної плати має становити — 1450 грн., а дві мінімальні заробітні плати дорівнювати 2900 грн. Але такого посадового окладу державним службовцям з 1 травня цього року знову ж таки не бачити, оскільки у Прикінцевих і перехідних положеннях Закону зазначено:

«мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, становить:

з 1 січня 2017 року — 1,25 розміру мінімальної заробітної плати;

з 1 січня 2018 року — 1,5 розміру мінімальної заробітної плати;

з 1 липня 2018 року — 1,75 розміру мінімальної заробітної плати

Умови оплати праці державних службовців, передбачені цим Законом, не застосовуються у державних органах, що перебувають у стадії ліквідації на момент набрання чинності цим Законом.

Разом з цим керівники державної служби мають право у разі зменшення у зв’язку з установленням нових умов оплати праці розміру заробітної плати (без премії) в окремих державних службовців на час роботи на займаній посаді виплачувати в межах видатків, передбачених на оплату праці, різницю між заробітною платою, визначеною за попередніми умовами оплати праці (без премії), та розміром заробітної плати, встановленим за новими умовами оплати праці.

Тобто обов’язковою умовою є те, щоб у державному бюджеті були враховані відповідні видатки!

Керівники державної служби протягом двох років з дня набрання чинності Законом у межах економії фонду оплати праці мають право встановлювати державним службовцям додаткові стимулюючі виплати відповідно до Положення про застосування стимулюючих виплат, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

На жаль, не оминув Закон і посадові оклади державних службовців, які працюють у судовій системі, і не в бік покращення. Відповідно до Перехідних положень Закону абз. 2 ч. 1 ст. 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 р. № 2453-VI виключений.

А у цьому абзаці вказано: «Розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30 відсотків посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців».

Окрім того, відповідно до ст. 92 Закону посада помічника судді належить до посад патронатної служби. Разом з цим у Перехідних положеннях Закону зазначено, що умови оплати праці працівників органів державної влади, інших державних органів, їхніх апаратів (секретаріатів), державних підприємств, установ та організацій, органів влади Автономної Республіки Крим, які на день набрання чинності цим Законом є державними службовцями і посади яких відповідно до цього Закону не є посадами державної служби, визначаються Кабінетом Міністрів України і не можуть передбачати зменшення розміру їх заробітної плати.

Тобто розмір заробітної плати помічника судді з 1 травня 2016 року не повинен зменшитися. І тут виникає ряд запитань. Який посадовий оклад буде встановлений у помічника судді і якими надбавками буде врегульовуватися заробітна плата, щоб вона була не менша? Адже розмір заробітної плати кожного помічника судді різний, оскільки різний стаж роботи тощо.

Виходячи з вказаного вище, можна стверджувати, що з 1 травня 2016 року державні службовці не можуть очікувати на покращення оплати їхньої праці!

З урахуванням зазначеного вище хочу сказати і, впевнена, висловлю не тільки свою думку!

Шановні добродії, погляньте на державну службу зсередини! Пересічний державний службовець — це жінка, а якщо це чоловік — то він прийшов недавно та ненадовго. І це зрозуміло. Важко забезпечити сім’ю, особливо якщо дружина перебуває у відпустці по догляду за дитиною, на мінімальну заробітну плату, а потім ще й наважитись на другу дитину.

Я закликаю поважних урядовців звернути увагу на плинність кадрів на державній службі. Усі погодяться з таким: щоб фахівець гарно та результативно працював, його потрібно навчити. А про яку якість роботи можна говорити, якщо ми щомісяця втрачаємо молодих фахівців, які прийшли після вищого навчального закладу, здобули необхідні знання та практичні навички і йдуть заробляти гроші деінде. Навіть за кордоном, просто збираючи ягоди (за місяць вони заробляють річну заробітну плату звичайного державного службовця). І не вмовите ви їх обіцянками, і не вірять вони в покращення.

«Для великих справ необхідна невтомна сталість». Цей гарний вислів належить Вольтеру. Читаючи його, мрієш про стабільність у нашій країні, оскільки її немає ще з 1991 року, і коли настане — нікому не відомо. Панове можновладці, люди очікують дій!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі