* Назва коментаря редакційна. — Прим. ред.
З метою врегулювання питань проведення індексації заробітної плати у зв’язку із зростанням цін та упорядкування структури заробітної плати працівників прийнято постанову КМУ «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 р. № 1013 (далі — постанова № 1013).
Відповідно до цієї постанови з 1 грудня 2015 року у межах видатків на оплату праці, затверджених у кошторисах, за рахунок виплат, пов’язаних з індексацією, надбавок, доплат і премій були підвищені на 10 % посадові оклади працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та на 25 % — посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та інших органів (пп. 2 та 3 п. 1 постанови № 1013).
Разом з тим, при застосуванні зазначеної постанови № 1013 виникли неоднозначні тлумачення щодо механізму підвищення посадових окладів державних службовців.
Для уникнення різних трактувань з цього питання прийнято постанову, що коментується, — постанову КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 і від 9 грудня 2015 р. № 1013» від 11.02.2016 р. № 77 (далі — постанова № 77, Зміни).
Зазначеними змінами (п. 2 Змін) перелік нормативно-правових актів, згідно з якими підвищувались розміри посадових окладів працівників державних органів (п.п. 3 п. 1 постанови № 1013), доповнено:
— постановою КМУ «Про внесення зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 06.02.2008 р. № 34 (далі — постанова № 34) (щодо підвищення посадових окладів на 45 %);
— постановою КМУ «Деякі питання оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів, що фінансуються з бюджету» від 20.05.2009 р. № 482 (далі — постанова № 482) (щодо встановлення посадового окладу на рівні мінімальної заробітної плати для тих працівників, у яких розмір посадового окладу працівників нижчий, ніж визначений законом розмір мінімальної заробітної плати).
Увага! Норми п. 2 Змін, затверджених постановою № 77, застосовуємо з 1 грудня 2015 року, тобто з дати застосування постанови № 1013.
З урахуванням цих змін підвищенню на 25 % з 1 грудня 2015 року підлягають посадові оклади державних службовців станом на 30.11.2015 р., визначені згідно з постановою КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (у редакції постанови КМУ від 12.05.2007 р. № 700), з урахуванням постанов № 34 та № 482.
Таким чином, підвищенню на 25 % підлягають і посадові оклади, встановлені працівникам у розмірі мінімальної заробітної плати. З 1 грудня 2015 року розмір посадового окладу таких працівників має становити 1723 грн. (1378 грн. х 1,25).
Для посадовців органів місцевого самоврядування (ОМС) при визначенні окладів за додатком 54 до постанови № 268, крім підвищення з 01.02.2008 р. «схемних» окладів на 45 % відповідно до постанови № 34, треба врахувати і наступне збільшення з 30.05.2009 р. на 50 % окладів відповідно до постанови КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 27.05.2009 р. № 504 (далі — постанова № 504). Це стосується посадових окладів сільських, селищних голів, їх заступників та керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів (вказані в додатку 54 до постанови № 268).
Важливо! З 1 грудня 2015 року підвищенню підлягають посадові оклади, які було встановлено працівникам у штатних розписах станом на 30.11.2015 р., з урахуванням вимог постанови № 482.
Керівники державних органів, які не провели відповідне підвищення посадових окладів, мають здійснити перерахунок заробітної плати працівників з 1 грудня 2015 року.
Наведемо приклади. Розглянемо 25 %-е підвищення посадових окладів держслужбовців та посадовців ОМС, визначених додатками 1 — 37, 431, 432, 48 — 55 до постанови № 268.
Приклад 1. Посадовий оклад головного бухгалтера сільської ради згідно з додатком 54 до постанови КМУ від 09.03.2006 р. № 268 складає 589 грн. Збільшений на 45 % згідно з постановою № 34 посадовий оклад складає 854 грн. (589 х 1,45). Збільшений на 50 % згідно з постановою № 504 посадовий оклад складає 1281 грн. (854 х 1,5). З 01.09.2015 р. «дотягнутий» згідно з постановою № 482 до нового законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати (1378 грн.) посадовий оклад у штатному розписі було встановлено у розмірі 1378 грн. З 01.12.2015 р. згідно з п.п. 3 п. 1 постанови № 1013 у штатному розписі необхідно встановити посадовий оклад у розмірі 1723 грн. (1378 х 1,25). |
Приклад 2. Посадовий оклад завідувача сектору райдержадміністрації згідно з додатком 33 до постанови КМУ від 09.03.2006 р. № 268 складає 654 грн. З урахуванням 45 %-го підвищення, передбаченого постановою № 34, посадовий оклад складає 948 грн. (654 х 1,45). У штатному розписі з 1 вересня 2015 року посадовий оклад завідувача сектору райдержадміністрації встановлено на рівні мінзарплати — 1378 грн. (з урахуванням п. 1 постанови № 482). З 01.12.2015 р. згідно з п.п. 3 п. 1 постанови № 1013 у штатному розписі необхідно встановити посадовий оклад у розмірі 1723 грн. (1378 х 1,25). Якщо оклад у грудні-2015 визначили як 1185 грн. (948 х 1,25) і знову «дотягнули» його до законодавчого розміру МЗП — 1378 грн., то фактичного підвищення окладу не відбулося. У такому разі необхідно провести перерахунок зарплати працівнику починаючи з грудня 2015 року, з урахуванням нового окладу — 1723 грн. |