Теми статей
Обрати теми

Фінансові санкції за порушення трудового законодавства. Порядок накладення

Коновалова Олена, заступник директора Департаменту — начальник відділу з питань трудових відносин Державної служби України з питань праці
Коментар до постанови КМУ від 17.07.2013 р. № 509

Норма ст. 265 КЗпП про підвищені розміри штрафів за порушення законодавства про працю діє з 01.01.2015 р. Донедавна такі штрафи залишалися всього лише задекларованими у трудовому законодавстві. Чому? Головним чином це пов’язано з приписом ч. 4 ст. 265 КЗпП: штрафи, зазначені в ч. 2 цієї статті, накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками, начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками в порядку, установленому КМУ. Саме цього Порядку і не вистачало для застосування до роботодавців штрафів за порушення ними трудового законодавства.

Ситуація змінилася з 10.02.2016 р. З цієї дати набула чинності постанова КМУ від 03.02.2016 р. № 55 (далі — постанова № 55), якою і визначено механізм накладення штрафів, прописаних у ч. 2 ст. 265 КЗпП. Зауважимо: окремого Порядку для цього немає. Річ у тім, що постановою № 55 унесено уточнення з приводу накладення штрафів за порушення трудового законодавства до вже існуючого урядового порядку про накладення штрафів за порушення законодавства про зайнятість.

Тобто з 10.02.2016 р. для накладення штрафів, передбачених ч. 2 ст. 265 КЗпП і ч. 2 — 7 ст. 53 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 р. № 5067-VI, звертаються до єдиного нормативного документа — Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509 (з урахуванням змін, унесених постановою № 55, далі — Порядок № 509). Тепер зосередимося на «трудових» штрафах.

Увага! У загальному випадку роботодавця можуть притягнути до відповідальності за порушення трудового законодавства за результатами перевірки Держпраці на підставі акта перевірки, в якому й зафіксовано виявлені правопорушення.

Отже, є акт, в якому відображено порушення трудового законодавства. Що далі? Розглянемо подальший ланцюжок подій на схемі нижче.

Уповноважена посадова особа Держпраці приймає рішення про розгляд справи з накладення штрафу не пізніше 10 днів з дати складання акта

Справа про накладення штрафу розглядається в 15-денний строк з дня прийняття рішення про її розгляд

Строк розгляду справи може бути продовжено Головою Держпраці або його заступниками (але не більше ніж на 10 днів) за наявності обґрунтованого клопотання про відкладення її розгляду від роботодавця

Держпраці (територіальні органи) письмово інформує роботодавця про розгляд справи не пізніше ніж за 5 днів до дати її розгляду. Про це роботодавця повідомляють рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення представнику роботодавця . На копії повідомлення, що залишається в Держпраці або її територіальному органі, має бути позначка, скріплена підписом представника роботодавця

Справу розглядають за участю представника від роботодавця. Справу розглядають і без участі представника, якщо роботодавця повідомили про розгляд справи і від нього не надійшло обґрунтоване клопотання

Уповноважена посадова особа Держпраці приймає рішення про накладення штрафу, про що складає постанову

Постанову складають у двох примірниках

Один — залишається в Держпраці або її територіальному органі

Другий — надсилають роботодавцю або передають його представнику протягом 3 днів

Роботодавець сплачує штраф протягом одного місяця з дня прийняття постанови про накладення штрафу та повідомляє про це Держпраці або її територіальний орган

Важливо! Без проведення перевірки Держпраці штрафи згідно зі ст. 265 КЗпП можуть накладатися на роботодавця на підставі рішення суду.

При цьому рішення суду має стосуватися оформлення трудових відносин з працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, установлення періоду такої роботи або роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи на умовах повного робочого часу, встановленого на підприємстві, в установі чи організації. Про це йдеться в ч. 5 ст. 265 КЗпП і в доповненому п. 2 Порядку № 509. На практиці таке можливе, якщо працівник самостійно звернувся до суду за захистом своїх трудових прав, а судова інстанція прийняла рішення про оформлення трудових відносин і встановила період роботи, чим підтвердила факт правопорушення. У такому випадку штраф може бути накладено без проведення перевірки на підставі рішення суду. До речі, у такому разі суд прийме ще й рішення про нарахування та виплату такому працівнику заробітної плати в розмірі не нижче середньої зарплати за відповідним видом економічної діяльності в регіоні у відповідному періоді без урахування фактично виплаченої зарплати, а також про нарахування та сплату податку на доходи фізичних осіб і суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за встановлений період роботи (ст. 235 КЗпП).

Орган державної виконавчої служби забезпечує виконання постанови Держпраці щодо сплати штрафу роботодавцем (ч. 6 ст. 265 КЗпП). Утім, орган державної виконавчої служби підключиться до процесу стягнення штрафів згідно зі ст. 265 КЗпП лише у тому випадку, якщо роботодавець добровільно не сплатить такий штраф згідно з постановою Держпраці (п. 11 Порядку № 509).

Зверніть увагу! Штрафи, передбачені ч. 2 ст. 265 КЗпП, є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій (ч. 3 ст. 265 КЗпП).

Отже, на штрафи згідно зі ст. 265 КЗпП не поширюється правило зі стягнення адміністративно-господарських санкцій, установлене ст. 250 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV. Нагадаємо: такі штрафи можуть бути застосовані до суб’єкта господарювання протягом 6 місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через рік з дня порушення.

Тобто спеціалісти Держпраці при виявленні правопорушення можуть прийняти рішення про накладення штрафів, передбачених ст. 265 КЗпП, на роботодавця, і «перешкодою» для цього не може бути строк, що сплинув, з дати вчинення правопорушення та/або дати його виявлення.

Тоді виникає запитання про «ціну» штрафу. Якщо йдеться про порушення трудового законодавства після 01.01.2015 р. (після появи штрафів, прописаних у ст. 265 КЗпП), то розмір штрафу в усіх випадках прив’язаний до розміру мінімальної зарплати, установленого на момент виявлення правопорушення. Виняток становить тільки абз. 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП — розмір штрафу за порушення інших вимог законодавства про працю просто прив’язаний до мінімальної зарплати без прив’язки до розміру мінзарплати на дату виявлення порушення. Проте органи Держпраці і в цьому випадку пов’язуватимуть їх із розміром мінімальної зарплати, установленим законодавством на дату виявлення порушення.

А якщо порушення за фактом сталося до 01.01.2015 р.? У цьому випадку фінансові санкції до роботодавця не застосовуються, адже до зазначеної дати їх зовсім не існувало. Проте таке твердження стосується тільки разових (не триваючих) порушень. Якщо ж ідеться про триваючі порушення трудового законодавства (що розпочалися до 01.01.2015 р., але тривають і виявлені після цієї дати), то в цьому випадку роботодавець нестиме відповідальність згідно із законодавством, що діє на момент виявлення порушення. Тобто в цьому випадку його можуть оштрафувати згідно зі ст. 265 КЗпП, а розмір штрафу залежатиме від розміру мінімальної зарплати, установленого на момент виявлення порушення.

Пам’ятайте! Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю (ч. 7 ст. 265 КЗпП). Наприклад, роботодавець не подав Повідомлення про прийняття працівника на роботу за формою, затвердженою постановою КМУ від 17.06.2015 р. № 413, і у зв’язку з цим на нього наклали штраф. Так от, незважаючи на сплачений штраф, роботодавець зобов’язаний подати таке Повідомлення.

Насамкінець зазначимо: правопорушення, зазначені у ст. 265 КЗпП, наведені і в ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X (далі — КУпАП). Загрожують штрафи, передбачені ст. 41 КУпАП, посадовим особам підприємств, організацій та установ, а також фізичним особам — підприємцям. При цьому справи про притягнення посадових осіб до відповідальності згідно з ч. 1 — 4 і 7 ст. 41 КУпАП розглядає суд (ст. 221 цього Кодексу).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі