«Круглий стіл» було проведено Всеукраїнською громадською організацією «ЕЛІТА ДЕРЖАВИ» за сприяння журналу «ДЕРЖСЛУЖБОВЕЦЬ» та Громадської ради при Національному агентстві України з питань державної служби (Нацдержслужби).
У роботі «круглого столу», зокрема, взяли участь представники (в т. ч. керівники кадрових служб) Апарату Верховної Ради України, органів виконавчої та судової влади (Мінекономрозвитку, НКРЕ, районних державних адміністрацій міста Києва та Київської області та інші), представники Національної академії державного управління при Президентові України (НАДУ) — доктори наук з державного управління, кандидати наук з державного управління, аспіранти, докторанти, слухачі НАДУ та інших ВНЗ, Громадської ради при Нацдержслужбі, Громадської ради при Київській міській державній адміністрації, помічники народних депутатів України, що безпосередньо брали участь у розробці Закону, визнані експерти у сфері державної служби.
Повністю підтримуючи необхідність проведення реформи у державній службі, учасники «круглого столу» «ПЕРЕХІДНИЙ ПЕРІОД ПРИ ВПРОВАДЖЕННІ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ДЕРЖАВНУ СЛУЖБУ» зосередили свою увагу на обговоренні положень Закону України «Про державну службу» та наслідків його впровадження.
Під час проведення «круглого столу» був представлений глибокий аналіз змін у законодавстві, обговорювались питання щодо запровадження системи професійного навчання державних службовців (НАДУ), змін істотних умов оплати праці державних службовців, призначення на посаду за умовами конкурсу, визначення посад з функціями обслуговування.
Особливу увагу було приділено також новим моральним та етичним викликам проведення цих реформ, а також обов’язку державного службовця діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Учасники «круглого столу» визначають, що на сьогодні багато говориться про необхідність змін в системі державної служби, однак, на жаль, частіше йдеться власне про конкретних людей, аніж систему.
На сьогодні залишається актуальною необхідність залучення на державну службу компетентних, мотивованих і політично незаангажованих людей, які повністю зорієнтовані на служіння інтересам народу України.
Тому вжиття дієвих заходів з вирішення цих питань є нагальним та вкрай необхідним.
Найголовнішим, на думку учасників «круглого столу», для реалізації реформи державної служби необхідно визначити як пріоритетні наступні питання:
• законодавче забезпечення створення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби;
• забезпечення рівного доступу високопрофесійних працівників до усіх посад державної служби та створення чітких критеріїв компетентності при конкурсних відборах на державну службу;
• систематичне підвищення професійної компетентності державних службовців та ефективне використання і оцінка керівництвом отриманих знань державними службовцями під час їх підвищення по кар’єрних сходах;
• подальше розмежування політичних та адміністративних посад у державній службі, відокремлення, встановлення повної заборони участі державних службовців, які займають адміністративні посади, у політичній діяльності (в т. ч. виключення можливості звільнення державних службовців із політичних причин);
• можливість з боку громадських рад (громадськості) в законний спосіб аналізувати, висвітлювати професійну репутацію державних службовців, що впливають на формування державної політики та надають адміністративні послуги громадянам.
Учасники «круглого столу» приділили особливу увагу проблемі політичної неупередженості держслужбовців, а також проблемі підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців. Зокрема була зазначена проблема договорів, які будуть підписані у цьому році чи були вже підписані між органами державної влади та навчальним закладами (Національна академія державного управління при Президентові України, Дипломатична академія при Міністерстві закордонних справ України, Академія муніципального управління та ін.). Так, не зрозуміла процедура вступу державних службовців до вищих навчальних закладів, коли при направленні від державного органу особа перебуває на державній службі, а під час підписання договору (серпень 2016 року) — ні. Також не зрозумілим є те, як згідно із договором, після закінчення навчання, особа буде направлятися на роботу до державного органу, від якого її було направлено.
Під час заходу обговорено:
• ризики та переваги нового Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби;
• практичне впровадження механізму переводу держслужбовців без обов’язкового проведення конкурсу;
• створення системи державного управління, здатної ефективно діяти в умовах політичних змін через запровадження принципу розмежування політичних та адміністративних посад;
• питання щодо врегулювання зміни істотних умов праці працівників апарату судів;
• необхідність зміни процедури призначення заступників міністрів, шляхом внесення змін до Закону України «Про Кабінет Міністрів України»;
• необхідність зміни категорії посад голів місцевих державних адміністрацій.
Висловлені деякі зауваження щодо неконституційності окремих положень Закону, а саме:
• заборона суміщати роботу на посаді державної служби з обов’язками депутата місцевої ради (п. 3 ч. 3 ст. 10 Закону). Неконституційність аналогічних норм в інших законах вже встановлена рішеннями Конституційного Суду України від 04.12.2001 р. № 16-рп та від 13.05.1998 р. № 6-рп/98;
• заборона на членство у політичних партіях (п. 1 ч. 3 ст. 10 Закону). Це положення Закону суперечить статті 36 Конституції України, якою встановлена свобода об’єднання громадян в політичні партії.
Враховуючи зазначене вище, учасники «круглого столу» запропонували:
1. Кабінету Міністрів України:
• прискорити завершення усіх необхідних заходів, в т. ч. затвердження відповідних постанов, пов’язаних зі впровадженням нового Закону України «Про державну службу»;
• активізувати роботу з опрацювання питання та прийняття відповідних рішень щодо підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців. А саме внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 01.04. 2013 р. № 255 «Про затвердження положень про прийом, стажування в органах державної влади і органах місцевого самоврядування слухачів, працевлаштування випускників Національної академії державного управління при Президентові України, а також переліку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, в яких проводиться у 2013-2018 роках стажування слухачів Національної академії» та інших нормативно-правових актів, які регулюють ці питання.
2. Кабінету Міністрів України та Нацдержслужбі:
• надати роз’яснення щодо діючих договорів між органами державної влади та навчальними закладами щодо надання освітніх послуг для держслужбовців за державним замовленням;
• рекомендувати чітко розподілити й збалансувати відповідальність і компетенції між політичною та адміністративною складовою міністерств та інших центральних органів виконавчої влади;
• забезпечити формування єдиних вимог до системи заходів щодо принципів розподілу повноважень;
• на основі проведеного аналізу Закону України «Про державну службу» (окремі висновки додаються) та прийнятих на його виконання підзаконних актів, розробити та внести зміни до вказаних закону та підзаконних актів, зокрема, щодо визначення особливого статусу працівників, що займають політичні та адміністративні посади на державній службі та можливість встановлення обмежень їх громадянських прав.
3. Нацдержслужбі України і Центру адаптації державної служби до стандартів Європейського союзу:
• запровадити на постійній основі проведення «круглих столів», засідань з питань державної служби;
• розробити уніфіковані освітні програми щодо впровадження на постійній основі професійного навчання держслужбовців.
4. Запропонувати Голові Верховної Ради України та Голові профільного комітету Верховної Ради України провести Комітетські слухання з питань реформи державної служби, під час яких обговорити результати впровадження Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889.
У зв’язку з викладеним рекомендується Кабінету Міністрів України та Національному агентству України з питань державної служби спільно із зацікавленими експертами підготувати відповідні зміни до законодавства України.